2026-08-20, 23:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunkeMundt
Grädde på moset är nu att Martin Aagård betecknar Allard som "folklig fascist".

Jadu, om Aagårds invändning är att det är farligt att politiker gör en syntes av alla negationer i samhället då är väl de flesta i samhället krypto-fascister. Fascismen insisterar på en mytbildning och ett högre medvetande kring staten vilket är extremt frånvarande hos någon som utgår från materiella ting. Mig veterligen är Allard mer för en demokratisering av beslutsfattningar. Det Allard de facto verkar för är ett agonistiskt förhållningssätt där maktbalans är ojämn i förmån för vinnaren, inom ett givet och definitivt demokratiskt ramverk.

Ja för att använda Allards egna ord: De rapar upp olika läten. "Folklig fascist" är ytterligare ett försök att misskreditera honom med förlegade inövade termer.
Citera
2026-08-20, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Etniskt svensk är någon som har blivit född av två etniskt svenska föräldrar.

Sen om mormodern eller farfadern är från Tyskland, England, Finland eller Schweiz, spellar ingen roll. Då hör man helt enkelt hemma här. Men om fadern/modern, farfardern/mormodern är marockansk, tunisisk eller från Gambia. Då är man helt enkelt inte svensk.
Enligt ditt resonemang måste ju fadern ha två svenskfödda föräldrar, vilka i sin tur måste ha svenskfödda föräldrar osv. Det blir nog inte så många svenska kvar om man räknar så...
Citera
2026-08-21, 00:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Jag skulle inte vara helt säker på att DN alls kommer publicera artikeln. Videon ÖP spelade in verkar ha blivit väldigt viral, och skapat så pass mycket diskussion att agendan s.a.s flyttats fram ett steg i den allmänna debatten*. Fullt möjligt att DN gör bedömningen att den planerade artikeln därmed är "old news", och därmed inte relevant för deras utbud. Nyhetsmedia har ju som uppgift att publicera nyheter, inte gammal skåpmat.

*Jag anspelar här på agendasättar-teorin. Och på att en publicerad artikel gärna får öppna för möjligheter att spinna vidare på den med ytterligare, fördjupande artiklar. Eftersom materialet som skulle ligga till grund för artikeln redan är ute på nätet, och fördjupningen på materialet redan skett, är DNs hela upplägg för artikeln död i vattnet.
Jag har också fått den känslan, att DN inte kommer att publicera artikeln det vill säga. Orrenius (som vanligtvis är en tämligen klipsk grabb) sitter i princip bara och gapar under Allards svar. Den kvinnliga journalisten (som jag inte vet namnet på) är dock ännu värre, hon verkar helt i det blå och gör något tafatt försök i början att försöka sätta dit Allard men blir satt på plats direkt så som man ska sätta en manipulerande kvinna på plats.

Efter den här intervjun får Allard sannolikt minst 12% i valkretsen och får ett mandat till riksdagen. Nationellt tror jag ÖP når upp till 1%.
Citera
2026-08-21, 00:47
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunkeMundt
Grädde på moset är nu att Martin Aagård betecknar Allard som "folklig fascist".

Jadu, om Aagårds invändning är att det är farligt att politiker gör en syntes av alla negationer i samhället då är väl de flesta i samhället krypto-fascister. Fascismen insisterar på en mytbildning och ett högre medvetande kring staten vilket är extremt frånvarande hos någon som utgår från materiella ting. Mig veterligen är Allard mer för en demokratisering av beslutsfattningar. Det Allard de facto verkar för är ett agonistiskt förhållningssätt där maktbalans är ojämn i förmån för vinnaren, inom ett givet och definitivt demokratiskt ramverk.

Det som är så roligt med Allard jämfört med SD är att de höll på i 15 år och försökte brunsmeta SD och skrika rasister och SD startades minsann av riktiga nazister.
Sen kommer Allard från Vänsterpartiet och startar ett lokalparti för örebroare och säger rakt ut det alla tänker. "Vi måste stänga gränsen och lösa problemen med invandringen".
Sen kan etablissemanget sitta där och försöka gräva fram nåt att Allard minsann gjorde Sieg Heil när han var 13 år.
Anders Lindberg blev helt mållös på slutet i Studio 3 debatten och det enda han fick fram tillslut var att du är som en pojke!
Citera
2026-08-21, 02:01
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Jag skulle inte vara helt säker på att DN alls kommer publicera artikeln. Videon ÖP spelade in verkar ha blivit väldigt viral, och skapat så pass mycket diskussion att agendan s.a.s flyttats fram ett steg i den allmänna debatten*. Fullt möjligt att DN gör bedömningen att den planerade artikeln därmed är "old news", och därmed inte relevant för deras utbud. Nyhetsmedia har ju som uppgift att publicera nyheter, inte gammal skåpmat.

*Jag anspelar här på agendasättar-teorin. Och på att en publicerad artikel gärna får öppna för möjligheter att spinna vidare på den med ytterligare, fördjupande artiklar. Eftersom materialet som skulle ligga till grund för artikeln redan är ute på nätet, och fördjupningen på materialet redan skett, är DNs hela upplägg för artikeln död i vattnet.

Ja, det var väl i stort det jag skrev, tror jag. "Video Killed the Journalist Star"

Men anledningen till att DN i så fall inte skulle vilja publicera en artikel nu handlar nog mindre om att det här skulle vara gamla nyheter vid det här laget och mer om - precis som Allard själv påpekat - att oavsett vad DN skriver så ser Allard ut som någon form av vinnare i sammanhanget. För nu kan man enkelt jämföra en DN-artikel med långformatsvideon och snabbt se vad DN utelämnar, lägger emfas på, om de tar saker ur sitt sammanhang, etc. Dessutom har Allard ett ganska stort publikt stöd i ryggen eftersom han på ganska underhållade och snillrika vis tidigare har kunnat påvisa de Örebro-lokala nyhetsredaktionernas oärlighet och politiska slagsidor. Så om DN inte publicerar något nu så är det nog därför att de upplever att de förlorat den politiska striden. Att det från DN:s sida skulle finnas någon altruistisk nyhetsvärdesbedömningsintegritet bakom beslutet att inte publicera något har jag väldigt svårt att tro. De vill bara rädda sitt eget anseende.

DN:s judiske chefredaktör Wolodarski använder tidningen som ett verktyg i det mediapolitiska maktkriget. Och hans bevingade apundersåtar Orrenius och Rydell delar givetvis Wolodarskis ideologi och incitament. Dagens Nyheter i dess nuvarande form, sedan Wolodarski tog över i mitten av 10-talet, har levt på gamla trovärdighetsmeriter. Men den "agendasättande journalistiken" har börjat matta av den fina trovärdighetsfernissan ordentligt den senaste tiden.
Citera
2026-08-21, 08:44
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Han lade upp hela intervjun innan DN gjort någonting. Det framgår av intervjun att DN varit i Örebro för att "kolla läget [med Örebropartiet]" sedan juni.

Att låtsas som att DN inte utgör en slags fiende till Allard är att göra sig dum. DN och dess journalister hoppas innerligt att han misslyckas och vill gärna hjälpa till med den saken, helst med klick också.

Det är ingen kritik mot DN. Det är inte konstigt, odemokratiskt, "ojournalistiskt" eller något annat "dumt", att de är emot Allard. Måhända är det till och med sunt.

Men inte fan är Allard paranoid för att han är medveten om den saken.
"Han lade upp hela intervjun innan DN gjort någonting.".
Tycker du det känns troligt att DN lämnat samtligt råmaterial från intervjun till Allars, eller känns det mer troligt att de skickat vad de tänkt publicera för Allard godkännande eller om det skulle vara något han hade velat kommentera.

Men visst, det kan ju vara Allard som skapat klippet också...
Citera
2026-08-21, 10:14
Medlem
Room531s avatar
Hade mer problem att ta mig igenom den intervjun pga hur journalisterna var. Men kul att de tog sig för att intervjua Allard ändå, det ska dem ha respekt för. Ska försöka lyssna klart på den en annan dag men fick lyssna i omgångar och knappt kommit halvvägs. Vet inte hur DNs version klipptes upp, för jag har bara kollat på den oklippta versionen men ska nog jämföra sen...

Allard får gärna hålla sig till att använda svenska uttryck istället för engelska när det faktiskt finns motsvarande, det blir en del onödig svengelska har jag märkt men det är en småsak. Dock tror jag det gynnar ÖP att ställa om lite. Antar att du syftar på irritationen när kvinnan betonar Medborgarskap när de talar om vad som är en etnisk svensk vs kulturellt svensk eller vad det var .. Tycker det var helt rätt att reagera på det och fråga om hon spelar dum, vad fan... Någon måtta får det vara med den där idiotin att man blir svensk bara för att någon gett en bit papper, antagligen felaktigt utdelat på felaktiga grunder och med grumliga avsikter till någon som knappt ens lärt sig säga hej på svenska från andra sidan jorden. 🤦‍♂️

Hoppas ÖP går riktigt bra! Tror Allard kan väcka väldigt mycket debatt, diskussion, intresse och engagemang för att vara ett litet parti även om de bara får en liten roll i riksdagen till en början. Det ser ut som att Örebroarna är på väg att göra sin plikt och få in det första partiet i Sverige någonsin via 12%-spärren! Det kan också öppna upp dörrar för andra småpartier med liknande riktning på andra håll...!

ett av få partier som vill göra det fullt nödvändiga - stänga gränsen(!) och skicka ut invandrare som kommit hit för att syssla med brott! (och välfärdsplundrande) Helt jävla sjukt att inte något av 8klöverpartierna begriper det - svårt att tolka som annat än genomkorrupt och illsint, om inte förräderi vid det här laget. inte ens ordentliga, vettiga jävla regler på plats efter fan 40++ år.. 🤦‍♂️🤦‍♂️
Senast redigerad av Room531 2026-08-21 kl. 10:18.
Citera
2026-08-21, 10:28
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
"Han lade upp hela intervjun innan DN gjort någonting.".
Tycker du det känns troligt att DN lämnat samtligt råmaterial från intervjun till Allars, eller känns det mer troligt att de skickat vad de tänkt publicera för Allard godkännande eller om det skulle vara något han hade velat kommentera.

Men visst, det kan ju vara Allard som skapat klippet också...

Förstår du inte att det är Örebropartiet som har filmat när DN intervjuar Allard?
Citera
2026-08-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Enligt ditt resonemang måste ju fadern ha två svenskfödda föräldrar, vilka i sin tur måste ha svenskfödda föräldrar osv. Det blir nog inte så många svenska kvar om man räknar så...

Vad spelar det för roll hur stor den gruppen blir när allt är sagt och gjort? Man kan ju inte definiera om etnicitet efter eget tycke. Det bisarra är att ni verkar tro att verkligheten förändras bara för att man ändrar etiketten, dvs att människor från helt andra kulturella bakgrunder plötsligt blir en del av Sverige bara för att vi bestämmer oss för att kalla dem svenskar, och att alla problem därmed ska lösa sig.

Dvs politikernas lösning verkar vara att definiera bort problemet: tänj på begreppet svenskhet, kalla alla svenskar och låtsas sedan som att de demografiska förändringarna inte har ägt rum. Och försöker någon bedriva en politik som konstaterar att vissa grupper inte är kompatibla med det svenska samhället, blir det omedelbart ramaskri och tillmälen som rasist och nazist.

Lösningen från er sida verkar ju vara att konstruera en definition av svenskhet där människor från helt andra kulturella bakgrunder ska räknas som svenskar, och hoppas sedan att Sverige ändå ska förbli samma land som en gång byggde upp Sverige

Ni är så hjärntvättade att ni tror att bara man får kalla folk från helt andra kulturella bakgrunder för svenskar så kommer allt att lösa sig och bli bra igen. Och efter 30 år av misslyckade integrationsprojekt och slösade skattemiljarder är det tydligen bara att kalla alla svenskar som saknats för att få allt att falla på plats!
Senast redigerad av ingount 2026-08-21 kl. 13:50.
Citera
2026-08-21, 14:18
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Förstår du inte att det är Örebropartiet som har filmat när DN intervjuar Allard?

Nej, jag tyckte det såg ut som ett ganska "hemma hos" reportage eller vad man nu ska kalla det. Vet inte hur mycket pengar Örebropartiet lägger på kameron men jag tycker nog att produktionen ser lite för dyr och snygg ut för att Allard själv skulle kunna motivera den.

Dom brukar väl köra med kroppskameror?
Citera
2026-08-21, 15:59
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Alltså, jag gillar en del av Allards åsikter. Men varför är han så jävla otrevlig? "Vad fan tror du att det betyder?", "Spelar du dum nu eller är du dum?" - även om man ogillar DN så är det väl inte en professionell ton att ha, eller?

Det var samma sak i Studio 3s debatt mot tjejen från Centerpartiet (som jag tycker skötte sig bra, trevlig och öppen för diskussion, trots att jag ogillar Centern). Han körde över henne med sin dryga attityd.

Jag tror att Markus innerst inne är otroligt osäker. Han inser att han inte kan nånting, så han tycker saker med en hård jargong och försöker framstå som lösningsorienterad. Men jag misstänker att han fått lite hybris nu och tror att han kan bete sig hur som helst, gapa och skrika i kommunfullmäktige osv.
Insåg just att jag blandade ihop Allard och Nick Alinia här - det var Alinia som debatterade med tjejen och Allard med Martin Melin.

Faktum kvarstår dock att han körde över Melin med sin otrevliga stil.
Citera
2026-08-21, 16:00
Medlem
guderis avatar
Ytterligare en pod där Allard deltar, värd att se hela, men runt 1:31:20 in så pratar dom om DN intervjun, ganska kul att höra vad Allard tycker om den:

https://www.youtube.com/watch?v=1XmlNSybAt0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in