2026-08-20, 23:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nej skottkärrans framdel är riktad söder, dvs mot väggen som vetter ut mot vedbackshållet.
Handtaen är riktade ut mot gången och i den riktning mot norr (boningshuset ligger) https://ibb.co/PvyRs0Lg
Men det är ju vad jag säger?

”Skottkärrans riktning indikerar alltså att Tor var på väg ut på vedbacken med huggkubben.”
Citera
2026-08-20, 23:53
Medlem
Ännu en trådsanning som blivit vedertagen. En petitess men likväl en felaktighet. Gärd verkar ha stavat sitt förnamn på brukligt vis, dvs. Gerd. Varför har det blivit Gärd?

Dödsannonser:
https://minnessidor.fonus.se/memorial_page/memorial_page_ads.php?order_id=230270&set_site_id= 2&cat=ads&sign=a84e614a8445276b87acedd12e128bfe
Citera
2026-08-20, 23:54
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Den kanske inte var låst för att JJ hade rotat i den? hittade man nyckeln i bilen ? kommer ej ihåg om jag läst något om det i FUP

Nej jag blir inte heller riktigt klok på var den hittades.
Citera
2026-08-20, 23:56
Medlem
Citat:
Nej jag blir inte heller riktigt klok på var den hittades.

Om beskrivningen på Tor stämmer så känns det ju som han låste huset om han så skulle gå och hämta posten bara, att lämna bilen olåst låter inte rimligt, samt att det blir reflex att låsa bilen varje gång om man har som vana att låsa.
Citera
2026-08-21, 00:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det är ju vad jag säger?

”Skottkärrans riktning indikerar alltså att Tor var på väg ut på vedbacken med huggkubben.”

Nej jag tolkat det tvärtom: att han kommit in från vedbacken med skottkärran. Och då haft huggkubben i den. Dvs han var färdig med vedhuggeriet för dagen.
Dit fronten på skottkärran (långväggen) finns ingen dörr.

Han har ställt ned, parkerat, kärran och därefter har den vält, och huggkubben har hamnat liggande på golvet i samband med att han attackerades.
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-21 kl. 00:07.
Citera
2026-08-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Den är viktig för att bestämma tiden för mordet.
Jag tror att Gerd kokade lite extra potatis hemma dagen innan för hon tänkte ta med till Tor och göra pyttipanna.Då sparade hon lite tid när hon skulle tvätta fönster också. Det ska ju vara kokt kall potatis när man gör pyttipanna.
Flitig kvinna var hon nog också.
Citera
2026-08-21, 00:05
Medlem
BeppoYapps avatar
Undrar hur han mår i denna stund?
Är han kapabel till ha ångest och känslor?
Får vi en sanning imorgon?
Citera
2026-08-21, 00:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej jag tolkat det tvärtom: att han kommit in från vedbacken med skottkärran. Och då haft huggkubben i den. Dvs han var färdig med vedhuggeriet för dagen.

Han har ställt ned, parkerat, kärran och därefter har den vält, och huggkubben har hamnat liggande på golvet i samband med att han attackerades.
Men den är ju alltså riktad åt andra hållet:
Skaften mot dörren till hallen och vedboden (där blodpölen (2) är), fronten mot ytterdörren från verkstaden mot vedbacken (4).

Ditt scenario förutsätter att Tor vänder skottkärran ~135 grader innan han blir angripen.

Siffrorna syftar på FUP-skissen:
https://ibb.co/DHz1BMxB
Citera
2026-08-21, 00:12
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
på baksidan av ladan fanns hans vedbacke

Det är på den sidan som är högst upp på din skiss över ladugården?
Citera
2026-08-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Det är ju helt fel.

Så de du pratar om är två tjejer som börjar på L. En rödhårig som heter Linda och hennes barndomskompis som börjar på L?

Den jag pratar om är ingen av dem.
vem är det då?
Citera
2026-08-21, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp

Beskrivningen i svt:s chatt första dagen var ju att han satt och tittade ner med knutna händer och inte rörde en min. Men att den enda gången han såg märkbart besvärad ut var när hans bostadshistorik lästes upp.

Han tyckte att det var jobbigt för att han har en försynt framtoning och ett grandiost inre. Hans självbild är att han är en lyckad person allt som händer är andras fel. ”Sveriges bästa tidningsbud.”

Jag tänker på när han sa till Matsmart-tjejen att han skulle tjäna sin första miljon. Då va han ändå 40.

Han går också igång på att ha hemligheter och att ingen kan ta fast honom. Så när hans bakgrund lästes upp kändes det obekvämt och hans självbild hotades. Hans smutsiga byk kom fram i ljuset:

Det är därför han täcker över Tor. Inte för att gömma honom. Utan för att åsynen hotar hans självbild.
Senast redigerad av Bettysage 2026-08-21 kl. 00:26.
Citera
2026-08-21, 00:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Jag tror han har megasocialångest. Alla dessa blickar och att han kommer att behöva möta blickar. Han zoomade ju ut i flera förhör.

Jag tror att hans eviga långa promenader var en sorts ångestreglering. Likaså hans tendens till arbetsnarkomani.

Han riskerar nog att likt i polisförhören gå i baklås under morgondagens allvarligate och mer påpassade (åhörare, media, press) förhör. Jag förväntar mig inte att få mer än korta svar: ja, nej, jag vet inte, jag minns inte etc. Tyvärr.

Han kan inte av olika anledningar och vil inte redogöra det har han redan deklarerat flera förhör, och jag tror inte det förändrats. Och tvingas han på måndag ned ut på syn på Brattås så vete gudarna om de ens får fanskapet ut bilen. Detta kan bli en riktig cirkus…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in