2026-08-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Försök att förstå att det inte finns någon regel som är absolut!

Jag tycker det är otroligt att man tror att regler skriva så, hur tänker dessa individer vill dom bara diskutera och få rätt eller vad?

Om jag styr ett båt och kör ifatt en båt som jag anser mig ha tagit lämplig hänsyn till och denna båt nu helt plötsligt ändrar kurs och skär in framför mig, hur kan någon tror att det är jag som gjort fel otroligt är ett milt ord.

Amatörer som vill diskutera är som vanligt vad FB i huvudsak består av.

Hur är en plötslig och hastigt ändrad kurs relevant för detta?
Misje har inte sett snipan, ens med hjälp av radar, och kört över den, varför regel 13 är relevant och också står starkt.
Att hitta på andra hypotetiska scenarier ger inget.
Citera
2026-08-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Enligt SVT’s inslag löpte kurslinjerna parallellt fram tills dess snipan försvann. Stämmer det? Kan det ändå vara så att snipaföraren girade babord och hoppsan, där var ett handelsfartyg.

Låt oss säga så här - Det är bevisat bortom rimligt tvivel att båda fartygen höll sina kurser och farter fram till olyckan inträffade.

Båda fartygen var skyldiga att uppmärksamma det andra och vidta åtgärder för att undvika kollision.
Inget fartyg gjorde något av det.
Båda fartygen är skyldiga till olyckan.

Snipan skulle ha vidtagit åtgärd enligt regel 9b före skeppet blev skyldigt att vidta åtgärd enligt regel 13.
Att snipan skulle gjort sin manöver före skeppet blev skyldig att väja enligt regel 13, följer av regel 8f, som jag också nämnt många gånger tidigare i tråden.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-20 kl. 21:11.
Citera
2026-08-20, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Låt oss säga så här - Det är bevisat bortom rimligt tvivel att båda fartygen höll sina kurser och farter fram till olyckan inträffade.

Båda fartygen var skyldiga att uppmärksamma det andra och vidta åtgärder för att undvika kollision.
Inget fartyg gjorde något av det.
Båda fartygen är skyldiga till olyckan.

Snipan skulle ha vidtagit åtgärd enligt regel 9b före skeppet blev skyldigt att vidta åtgärd enligt regel 13.
Men framförallt skulle båda fartygen haft utkik.
Har läst att dom gick på parallella kurser rätt lång tid innan olyckan, stämmer det vet man det?
Citera
2026-08-20, 21:33
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Har läst att dom gick på parallella kurser rätt lång tid innan olyckan, stämmer det vet man det?
Och hur långt var det mellan linjerna?
Citera
2026-08-20, 21:39
Medlem
9zs avatar
Citat:
När det kommer till regel 13 och regel 9, så är det faktiskt så att det finns två aspekter ur vilka man kan påstå att regel 9 gäller "före" regel 13, för att använda ett icke-juridiskt begrepp som de juridiskt okunniga trollen i tråden gärna tar till.

Men, till att börja med, rent juridiskt

Regel 9 sätter aldrig regel 13 ur spel
Regel 13 sätter aldrig regel 9 ur spel

DÄREMOT är det så, att

Regel 9 gäller alltid, under alla förhållanden.
Regel 13 gäller inte alltid. Den gäller bara fartyg i sikte av varandra.

Regel 9 gäller alltså även fartyg som INTE är i sikte av varandra, när regel 13 inte gäller. Här kan man alltså tala om att regel 9 gäller "före" regel 13.

Det är alltså på det viset, att ett fartyg för vilket regel 9b gäller, som säger att fartyg <20 m inte får hindra större fartyg i trånga farleder, ska tillämpa den regeln även när inget fartyg är i sikte, alltså även om man inte ser ett större fartyg. Man ska alltså redan från början se till att segla på ett sådant vis att man inte inte hindrar ett större fartyg som kan dyka upp. Om ett sådant fartyg skulle dyka upp bakom en mindre båt och fartyget är på väg ikapp båten, då ska båten redan innan ha tagit hänsyn till regel 9b men fartyget behöver inte börja ta hänsyn till regel 13 förrän fartygen är i sikte av varandra.

Så även här är det ett helt rimligt talesätt att säga att regel 9 gäller före regel 13.

Men det är inte rätt att säga att någon regel inte gäller för ett fartyg bara för att en annan regel gäller för ett annat fartyg. I fallet Misja Verde och snipan gällde alltså regel 9b för snipan hela tiden när den färdades i den trånga farleden. Men regel 13 gällde bara för Misja Verde när den hade snipan i sikte.

Alltså: Snipan skulle ha gått en annan rutt, inte legat precis i det stråk i farleden där handelsfartygen går, redan från början, för att inte hindra Misja Verde och andra fartyg som kunde dykt upp, och Misja Verde skulle ha hållit undan för snipan när hon kom ikapp.

Problemet med denna olycka var dock inte i första hand brotten mot regel 9 samt regel 13, utan det faktum att inget av fartygen överhuvudtaget såg det andra, vilket innebär brott mot regel 5, som gäller lika för båda fartygen och båda fartygen bröt således också likvärdigt mot den regeln.
Det hade räckt att ett av fartygen inte brutit mot regeln, så hade olyckan säkerligen inte inträffat.

Men, i alla fall, om det är något språkbruk som är mer rätt så är det att säga att regel 9 gäller före regel 13, än att säga tvärtom. Sedan kan jag tycka att det är dumt att säga så oavsett. Men bara för att visa hur regelverket fungerar och hur okunniga trollen i tråden är som i snart 10 000 inlägg har försökt att ljuga ihop en falsk "sanning" om hur regelverket fungerar.

Det är lika korkat som följande

Pappa: Min son du ska vara hemma kl 23
Son: Ok pappa
Pappa: Min dotter, du ska vara hemma kl 21, och det gäller oavsett sonens regler.
Dotter: Ok pappa
Son: VAD BRA, då gäller inte att jag ska vara hemma kl 23.

Det är faktiskt exakt samma "missförstånd" som trollen i tråden inte förstår om regel 9 (sonen) och regel 13 (dottern)
Ett barn skulle förstå.
Men inte ett troll

Nej du har fel, igen.

Citat:
Regel 13 – Upphinnande
a. Oavsett vad som anges regel 4–18 ska ett upphinnande fartyg hålla
undan för ett upphunnet fartyg.
Citera
2026-08-20, 21:45
Bannlyst
Citat:
Och hur långt var det mellan linjerna?
Ingen aning, vill bara minnas att jag läst detta och ville få den bekräftat dvs det kanske är mitt minne som är helt fel.
Citera
2026-08-20, 21:52
Medlem
9zs avatar
Citat:
Försök att förstå att det inte finns någon regel som är absolut!

Oj, detta var väldigt korkat skrivet. Det du skriver här är en självrefereande motsägelse.

Citat:

Om jag styr ett båt och kör ifatt en båt som jag anser mig ha tagit lämplig hänsyn till och denna båt nu helt plötsligt ändrar kurs och skär in framför mig, hur kan någon tror att det är jag som gjort fel otroligt är ett milt ord.

Va?! Du påstår nu att kaptenen på MJ visste att det fanns fartyg framför? Varför sa de då att de inte märkte något när MJ rammade snipan.

Du skriver som om du har en rejäl skrumplever. Är det så?
Citera
2026-08-20, 21:52
Medlem
Professor Craig H. Allen vid University of Washington School of Law har skrivit en artikel i ämnet trånga farleder, Taking Narrow Channel Collision Prevention Seriously to More Effectively Manage Marine Transportation System Risk

I den artikeln finns en passage där det klart och tydligt framgår vad jag skrev tidigare, nämligen att regel 9b gäller före regel 13.

Den här passagen är inget för imbecilla troll, men för den som kan läsa och förstå juridiska texter, så finns här en alternativ förklaring, från en professor i juridik.

Citat:
So far as practicable, the vessel directed not to impede the other must navigate in such a way as to avoid even the development of a risk of collision. In the end, if a situation develops so as to involve risk of collision, the vessel whose passage was not to be impeded must comply with the teering and sailing rules applicable to the particular approach situation; however, Rule 8(f)(ii) makes it clear hat the encroaching vessel is not in any way relieved of her obligation not to impede the other.

Allens uttryckliga tidsföljd är alltså:

1. Fartyget "not to impede" ska navigera så att kollisionsrisk inte ens utvecklas.
2. Om kollisionsrisk ändå utvecklas måste det andra fartyget följa dess tillämpliga regel.

För att koppla denna text till fallet Misje Verde och snipan, så är det alltså snipan som är fartyget som är "the vessel directed not to impede", enligt regel 9b, första fetmarkering ovan.

Om detta ändå inte sker så att "In the end" kollisionsrisk uppstår, först då ska Misje Verde agera enligt regel 13.

MEN, "however", regel 8f2 är tydlig, snipans skyldighet att inte hindra Misje Verde kvarstår.

Det råder alltså ingen som helst tvekan om det faktum att det var snipan som hade det primära ansvaret att undvika kollision, genom regel 9b.

Allens artikel: https://digitalcommons.law.uw.edu/cgi/viewcontent.cgi?params=/context/faculty-articles/article/1083/&path_info=TakingNarrow.pdf
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-20 kl. 22:13.
Citera
2026-08-20, 21:58
Medlem
9zs avatar
Citat:
Professor Craig H. Allen vid University of Washington School of Law har skrivit en artikel i ämnet trånga farleder, Taking Narrow Channel Collision Prevention Seriously to More Effectively Manage Marine Transportation System Risk

I den artikeln finns en passage där det klart och tydligt framgår vad jag skrev i tidigare, nämligen att regel 9b gäller före regel 13.

Den här passagen är inget för imbecilla troll, men för den som kan läsa och förstå juridiska texter, så finns här en alternativ förklaring, från en Professor i juridik.

Allens uttryckliga tidsföljd är alltså:

1. Fartyget "not to impede" ska navigera så att kollisionsrisk inte ens utvecklas.
2. Om kollisionsrisk ändå utvecklas måste det andra fartyget följa den tillämpliga väjningsregeln.

För att koppla denna text till fallet Misje Verde och snipan, så är det alltså snipan som är fartyget som är "the vessel directed not to impede", enligt regel 9b, första fetmarkering ovan.

Om detta ändå inte sker så att "In the end" kollisionsrisk uppstår, först då ska Misja Verde agera enligt regel 13.

MEN, "however", regel 8f2 är tydlig, snipans skyldighet att inte hindra Misja Verde kvarstår.

Allens artikel: https://digitalcommons.law.uw.edu/cgi/viewcontent.cgi?params=/context/faculty-articles/article/1083/&path_info=TakingNarrow.pdf

Du har fel. Du är ute och cyklar igen. Ett upphinnande fartyg (MJ) ska hålla undan för ett upphunnet fartyg (snipan).

Case closed. Du kan sluta göra inlägg nu.
Citera
2026-08-20, 22:06
Medlem
Citat:
Enligt SVT’s inslag löpte kurslinjerna parallellt fram tills dess snipan försvann. Stämmer det? Kan det ändå vara så att snipaföraren girade babord och hoppsan, där var ett handelsfartyg.

I SVT's inslag är det en klar och tydlig distans mellan kurslinjerna, enligt deras inslag passerade Misje Verde snipan med god marginal. Det var faktiskt ett väldigt opedagogiskt inslag ur det perspektivet.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-20 kl. 22:08.
Citera
2026-08-20, 22:13
Medlem
Regel 13 paragraf a är solklar:

Rule 13 — Overtaking

(a) Notwithstanding anything contained in the Rules of Part B, Sections I and II, any vessel overtaking any other shall keep out of the way of the vessel being overtaken.

Ordet nothwothstanding betyder att detta gäller oavsett eventuella konflikter i andra stycken/paragrafer. Regel 13 överrider således konflikternas information hela part B section I och II

Paragraf 9, sektion e:
(e)(ii) This Rule does not relieve the overtaking vessel of her obligation under Rule 13.

Alltså hur kan det vara tveksamheter om detta? 13 gör före 9, det står både i 13 och 9

Även 9 e tar upp frågan om trång farled och hur upphinnande fartyg skall agera.

(e)(i) In a narrow channel or fairway when overtaking can take place only if the vessel to be overtaken has to take action to permit safe passing, the vessel intending to overtake shall indicate her intention by sounding the appropriate signal prescribed in Rule 34(c)(i). The vessel to be overtaken shall, if in agreement, sound the appropriate signal prescribed in Rule 34(c)(ii) and take steps to permit safe passing. If in doubt she may sound the signals prescribed in Rule 34(d).
Senast redigerad av Tohatsu 2026-08-20 kl. 22:16.
Citera
2026-08-20, 22:20
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Om man har den inställningen så är man illa funtad. Det kan gå om man är dagisbarn.

Som kapten på ett handelsfartyg som MJ skall man ta de åtgärder som behövs för att framföra fartyget på ett säkert sätt. Kaptenen har inte tittat på varken radarn eller ut att det fanns en snipa framför m.a.o. upphinnande.

Vi vet med säkerhet att MJ orsakade olyckan.
Nej, inte om kaptenen informerat rederiet om fel o brister i den tekniska utrustningen till rederiet. Det åligger ju rederiet att reparera och underhålla utrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in