2026-08-20, 17:11
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Min hypotes? Jag har ingen hypotes här. Jag agerar bara ifrågasättare.

Min poäng gällde specifikt att en GM som inte känner till Palmes adress bara kan vara en ensam gärningsman som levt lite under en sten.

Palme flyttade in på Västerlånggatan 1968. Alla former av konspirationer hade känt till den adressen. Kan man lugnt anta.

Nu är det skönlitteratur men Leif GWs "förstapersons perspektiv" på GM i Välfärdstatens fall är mycket intressant läsning som exempel på GMs mentalisering. Han har bestämt sig för en gränd i Gamla stan men när LOP överaskande går söderut och korsar vägen ändrar han sig på sekund-basis. Så jobbar en praktiker.

Det måste inte finnas en Plan med stort P, i alla fall inte i den mån att den inte går att ändra om ett alternativ dyker upp. Just Leifs litterära GM är polis och för dessa är det vardag att ställa om på det här sättet. Ena sekunden äter man en tunnbrödrulle, nästa åker man i 200 knyck mot en trafikolycka.

Vi teoretiker tillskriver GM ett tankesätt han kanske inte använder. Planering är ett spektrum precis som kompetens.
Citera
2026-08-20, 17:15
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:

Min poäng gällde specifikt att en GM som inte känner till Palmes adress bara kan vara en ensam gärningsman som levt lite under en sten.

Palme flyttade in på Västerlånggatan 1968. Alla former av konspirationer hade känt till den adressen. Kan man lugnt anta.

Då har jag missuppfattat, och ber om ursäkt.
Senast redigerad av CharlotteSomewhere 2026-08-20 kl. 17:22.
Citera
2026-08-20, 18:20
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Förslag på skala, 1-5. GMs Kompetens. Exempel från Palmemordet och jämförbara fall.

I mina ögon kan 1 och 5 strykas. GM i MOP rör sig på en flytande skala mellan 2 och 4.

Detta är bara ett tankeexperiment på kategorisering, men det illustrerar problemet och den förenkling det innebär att formulera frågan "ensam galning eller proffs". Det finns mer än två kategorier och alternativen måste formuleras i skal-format.
Ytligt sett förefaller hierarkin plausibel. Det bekymmersamma är att en hel del blir post hoc förklaringar. Det framgår särskilt om man skärskådar kategorin professionella. Vi har ju en rad exempel i historien på proffs som klantar till det.
Närliggande har vi Mossads mordliga som dödade fel person i Lillehammer.Eller ta chilejuntans agenter som inte lyckades ta död på sitt offer i Italien, eller alla OAS misslyckade försök att ta kål på de Gaulle trots tung beväpning osv osv.

Vad gäller vår gm kan vi slå fast att han måste ha god vapenvana och stresstålighet.
Citera
2026-08-20, 20:06
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Vad gäller vår gm kan vi slå fast att han måste ha god vapenvana och stresstålighet.

Varför måste han ha god vapenvana?

Är det att hälften av skotten missar som tyder på den särdeles goda vapenvanan?

Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Då har jag missuppfattat, och ber om ursäkt.

Jag kunde säkert ha uttryckt mig tydligare.
Senast redigerad av Knattarna 2026-08-20 kl. 20:23.
Citera
2026-08-20, 20:35
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Varför måste han ha god vapenvana?

Är det att hälften av skotten missar som tyder på den särdeles goda vapenvanan?

Vill man vara teoretisk kan man se Lisbeth skottet som en träff, bara icke-dödlig. Då är det 2 träffar på 2 sekunder, under högsta tänkbara press.
Citera
2026-08-20, 21:14
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Vill man vara teoretisk kan man se Lisbeth skottet som en träff, bara icke-dödlig.

Visst, men det vore hårklyveri. Alla fattar att Lisbeth-skottet var en miss om syftet var att döda. Vilket Granskningskommissionen också skriver.

Jämför med att träffa stolpen i fotboll.

Det är heller inte särskilt realistiskt att föreställa sig att GM skulle ha siktat just mot Lisbeths ryggrad ur 90 graders vinkel någon meter bort. Det blir ett väldigt smalt mål som det är stor risk att missa. Och om man missar åt fel håll träffar man inget alls.

Det finns en anledning till att jägare inte siktar mot ryggraden. Man siktar mot ett större träffområde i bröstkorgen. Om skottet sedan råkar träffa ryggraden är det bara bra, men man siktar inte där eftersom målet är så litet och man riskerar att missa hela älgen om man siktar någon centimeter för högt.

Och om det andra skottet var riktat mot Olof är missen förstås ännu grövre.
Citera
2026-08-20, 21:17
Avstängd
TFX17s avatar
För den som är intresserad av Stegspåret: https://imgur.com/a/DGuANZl.

(Obs, 2 bilder).
Citera
2026-08-20, 22:50
Medlem
GM hade möjligen god vapenvana men knappast god mordvana. Vilken tränad mördare skjuter sitt offer med bara ett skott, missar skott två, märker att skott två inte får effekt, men skjuter inte ett tredje?
Citera
2026-08-20, 23:07
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
GM hade möjligen god vapenvana men knappast god mordvana. Vilken tränad mördare skjuter sitt offer med bara ett skott, missar skott två, märker att skott två inte får effekt, men skjuter inte ett tredje?

Å andra sidan så är GMs första skott otroligt välplacerat. Palme är ju död innan hans kropp träffar marken. En utan mordvana skulle väll bara siktat på huvudet.

Sen missar ju andra skottet med väldigt liten marginal, det handlar nog om att Lisbet liksom dras neråt när hennes man faller ihop snarare än att skytten klantar till det.

Efter skotten ser nog GM att ganska många runt omkring mordplatsen har uppmärksammat situationen, därför lämnar han platsen.
Citera
2026-08-20, 23:14
Avstängd
TFX17s avatar
Följande intuitiva beskrivning av Morelius borde mana till eftertanke hos dem som tror på en "kaotisk" gärningsman.

Citat:
– Han rörde sig väldigt vältränat..militäriskt…målinriktat
Enligt Inge M verkade mördaren vara där ”för att göra ett jobb” och tillade:
– Det var två kanonskott så ingenting annat än en regelrätt avrättning slakt så allting är så oerhört effektivt… han gick runt för att kolla av att..att…ja vad säger man i dåliga amerikanska filmer ”Mission completed”. Det är jag helt övertygad om.

Han som sköt, efter skotten tog han ner handen lugnt och fint, tog ett par steg bakåt och kvinnan hon vände sig om och ropade. Då rör han sig lugnt och försiktigt, backar han och vänder sig om och går och tittar ett par gånger, sen så försvinner han och joggar bort. Han rusar inte. /---/ Han rörde sig så, så lugnt så att, som jag uppfattar det, släpper jag honom nu med ögonen då kommer jag aldrig att kunna uppfatta honom något mer. /---/ Lugnt och fint, han stod bara helt iskallt där och väntade, sköt ner, och sen lugnt och fint bara försvann.”
Senast redigerad av TFX17 2026-08-20 kl. 23:22.
Citera
2026-08-20, 23:47
Medlem
NYZ367s avatar
Här gäller:
- Inga chattinlägg. Inga utrop eller oneliners.

- Inget flams och trams.

- Alla inlägg ska vara genomarbetade. Använd Förhandsgranska innan Skicka svar.

Tråden är till för:
- Informationsdelning och analys, inom trådämnet.

Jag var 22 år när vi slapp Palme.

Min första tanke när dom sade det på radion på morgonen.
Palme död.
-Nu kommer Ryssen, vi hade lärt oss det i lumpen när dom dödar statschefen är erövring lättare och kan vara förestående?

Mördaren? Jag har hela tiden trott på en ensam idiot, han lyckades inte ens avrätta det närmaste vittnet?

Chrille P blev en idol när jag var mellan 20-30 år. Vi hade drinkar upnämnda efter honom. Det var makabert han blev en hjälte för en kort tid,

Jag har bara upplevt ett liknade politikerhat 20 år senare då mot Fredrik Reinfeldt.
Han var också en landsförrädare Då fanns det ett bättre personskydd, folk hatade honom för massinvandringen.

Nu är jag är 62 år jag bryr mig inte längre. Jag slutade läsa artiklar om Palme mordet redan 2005. Tänk om mördaren redan fanns i materialet för 35 år sedan eller inte?

Detta är en gedigen tråd.
Citera
2026-08-20, 23:59
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Flytten var 1983. Förra flytten var 1968. Din slutsats stämmer ändå.

Olof och Lisbeth gifte sig 1956. De bodde på Tornedalsgatan 18 i Vällingby. När Mattias föddes 1968 flyttade de till ett större radhus på Lövångersgatan 31. Där bor Joakim sedan 1983. Mårten flyttade till De Geersgatan 12 på Gärdet. Olof, Lisbeth och Mattias flyttade till Västerlånggatan 31. Lisbeth flyttade tillbaka till Vällingby 1996. Brittiska ambassaden tog över våningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in