Citat:
Plötsligt har vi en bättre version av Christer A. En person som kan se OP utanför Grand under "Dödens kvart", en person som kan området och en person som har två timmar på sig att hämta ett vapen och tänka ut vad han ska göra. Kanske var ursprungsplanen att följa efter på långt avstånd och slå till i Gamla stan, men som en skicklig spanare anpassade sig GM efter förutsättningarna, utnyttjade överraskningsmomentet och slog till med full kraft utan att tveka när läget var rätt.
Ett möjligt scenario är att GM var mentalt inställd på Gamla stan men Palme går väldigt oväntat söderut, och byter dessutom sida på gatan i en ointuitiv riktning. GM (svart rock) har befunnit sig runt kyrkan för att följa efter på ett ordentligt avstånd, men nu knuffas han söderut av LOP ner för Sveavägen då han vill fortsätta hålla avståndet.
GM inser att risken är stor att de tar en taxi vid Sergels Torg och chansen är borta. Han bestämmer sig, gamblar och går all-in, dock med nedsidan att det fanns kollegor i området och uppe på åsen som gjorde iakttagelser av känslig karaktär.
Exempelvis den grupp Sigge Cedergren eventuellt ser på Malmskillnadsgatan strax före mordet och som förefaller innehålla en kvinna, vilket är utpekande 1986. Skulle det kunna vara Margareta Eklunds grupp med i övrigt spanarna Th*lin, Persson, H*lmström och S*derholm?
Eftersom iakttagelsen de gör kan ha berört en kollega hanterades de inte av ordinarie PU utan av SÄPO, som kunde identifiera GM. Det mörklades senare då kopplingar hittades mellan skytten och någon på högre nivå i bakgrunden, samt gärningsmännen han undanröja bevisningen. Möjligheten finns också att MOP är ett Lindomefall bakom kulisserna, man vet vem av två personer som är GM men det är hugget som stucket vem av dem.
Tänk så är mannen Nieminen ser på David Bagares varken GM eller SE utan ett okänt vittne? Det är därför han tittar bakom sig och förefaller jagad.
Citat:
"Jag måste tyvärr gör dig besviken ang bil 1520. Jag vet faktiskt inte...har inte heller några spekulationer beträffande "polisspåret". Inget som gör sig i tryck i alla fall. Jag har redogjort för vad jag tror....att "knarket" vet vad som hände, men kan inte gå ut med detta. Vem som höll i vapnet låter jag vara osagt, men källor säger att det var en gubbe som mycket väl kan liknas med CP. Att det var CP tror jag ju inte.. Jag kommer att få förstahandsinfo om detta vad det lider, men det tar ett tag. Tidigast när mordet är preskiberat....eller när min kamrat har gått pension. Således 2-15 år.... så håll ut! Personligen tror jag att spaningen avbröts EFTER mordet. De poliser som var med vet sanningen, men KAN inte släppa storyn av div anledningar."
Senast redigerad av TFX17 2026-08-19 kl. 21:36.
Senast redigerad av TFX17 2026-08-19 kl. 21:36.