2026-08-19, 21:31
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Plötsligt har vi en bättre version av Christer A. En person som kan se OP utanför Grand under "Dödens kvart", en person som kan området och en person som har två timmar på sig att hämta ett vapen och tänka ut vad han ska göra. Kanske var ursprungsplanen att följa efter på långt avstånd och slå till i Gamla stan, men som en skicklig spanare anpassade sig GM efter förutsättningarna, utnyttjade överraskningsmomentet och slog till med full kraft utan att tveka när läget var rätt.

Ett möjligt scenario är att GM var mentalt inställd på Gamla stan men Palme går väldigt oväntat söderut, och byter dessutom sida på gatan i en ointuitiv riktning. GM (svart rock) har befunnit sig runt kyrkan för att följa efter på ett ordentligt avstånd, men nu knuffas han söderut av LOP ner för Sveavägen då han vill fortsätta hålla avståndet.

GM inser att risken är stor att de tar en taxi vid Sergels Torg och chansen är borta. Han bestämmer sig, gamblar och går all-in, dock med nedsidan att det fanns kollegor i området och uppe på åsen som gjorde iakttagelser av känslig karaktär.

Exempelvis den grupp Sigge Cedergren eventuellt ser på Malmskillnadsgatan strax före mordet och som förefaller innehålla en kvinna, vilket är utpekande 1986. Skulle det kunna vara Margareta Eklunds grupp med i övrigt spanarna Th*lin, Persson, H*lmström och S*derholm?

Eftersom iakttagelsen de gör kan ha berört en kollega hanterades de inte av ordinarie PU utan av SÄPO, som kunde identifiera GM. Det mörklades senare då kopplingar hittades mellan skytten och någon på högre nivå i bakgrunden, samt gärningsmännen han undanröja bevisningen. Möjligheten finns också att MOP är ett Lindomefall bakom kulisserna, man vet vem av två personer som är GM men det är hugget som stucket vem av dem.

Tänk så är mannen Nieminen ser på David Bagares varken GM eller SE utan ett okänt vittne? Det är därför han tittar bakom sig och förefaller jagad.

Citat:
"Jag måste tyvärr gör dig besviken ang bil 1520. Jag vet faktiskt inte...har inte heller några spekulationer beträffande "polisspåret". Inget som gör sig i tryck i alla fall. Jag har redogjort för vad jag tror....att "knarket" vet vad som hände, men kan inte gå ut med detta. Vem som höll i vapnet låter jag vara osagt, men källor säger att det var en gubbe som mycket väl kan liknas med CP. Att det var CP tror jag ju inte.. Jag kommer att få förstahandsinfo om detta vad det lider, men det tar ett tag. Tidigast när mordet är preskiberat....eller när min kamrat har gått pension. Således 2-15 år.... så håll ut! Personligen tror jag att spaningen avbröts EFTER mordet. De poliser som var med vet sanningen, men KAN inte släppa storyn av div anledningar."
Senast redigerad av TFX17 2026-08-19 kl. 21:36.
Citera
2026-08-20, 00:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Är det någon som läst Lars Renvalls Mannen som inte fanns? Läsvärd?

Du behöver inte läsa den. Jag googlade åt dig.

Det finns en recension på Gunnar Walls blogg och ett svar från Renvall.

Lars Renvall är ännu en virrpanna. Istället för att klarlägga vad som hände konserverar han myter. T ex den för länge sedan avfärdade myten att Lisbeth Palme uppgav för kommissarie Åke Rimborn på Sabbatsbergs sjukhus att hon såg en medhjälpare till gärningsmannen på mordplatsen. Det är bara att läsa anmälan A1. Är människan blind? Det är Rimborns egna ord dagen efter. Pinsamt att Wall inte påminner om det. Lisbeth såg bara en man. Gärningsmannen. Han påminde om en av två män som hon såg tillsammans på Västerlånggatan någon gång efter jul.

Av detta bygger Renvall en tokteori att en man väntade vid Dekorima och att mannen som Anders Björkman såg var en annan man som följde efter paret Palme längs Skandiahuset. Det innebär att Inge Mårelius måste ha sett två män. En man som väntade vid Dekorima och en annan man som följde efter paret till Dekorima. Jag trodde i min enfald att Flashbackanvändaren gidas tokteori från 2017 att Inge förväxlade GM och Björkman var omöjlig att slå. Renvall har lyckats.

Anders Björkman såg inte att GM följde efter paret norr om Dekorima. Björkman uppgav den 3 mars att GM kunde ha väntat vid Dekorima. Inge såg att GM väntade vid Dekorima. Inges passagerare Susanne bekräftade att Inge såg att GM väntade (i förhöret 1993).

Lisbeth har aldrig ens antytt (inte heller i ljudinspelningen som Otto Ekevi hittade) att den andre mannen på Västerlånggatan var "mannen i beige" vid mordplatsen. "Mannen i beige" närmade sig Lisbeth norrifrån kort tid efter skotten. Han var 25 - 30 meter bort när Lisbeth såg honom. "Mannen i beige" var Jan-Åke Svensson. Han var "spensligt byggd och förhållandevis lång".

Svensson var klädd i en beige poplinrock. Han parkerade sin BMW framför Leif Ljungqvists Chevrolet och hade bråttom till den. Svensson såg att den hade antenn "varför han omedelbart efter det han stannat bilen gick över dit och försäkrade sig om att man försökte få tag i hjälp".

Därför gav han Lisbeth "ett närmast avvärjande intryck". Att mannen var någon annan än Svensson är orimligt. Då skulle både Svensson och andra ha sett den mannen. Lisbeth uppgav inte när hon såg honom. Bara att det var kort tid efter skotten. Lisbeth kallade plagget för jacka tre år senare, men uppgav inte hur lång den var.

Kari Poutiainen vill inte vara sämre än Renvall. I sin nya bok har Kari en egen tokteori. "Mannen i beige" var en medhjälpare som fortsatte söderut efter skotten. Att minst tio vittnen missade att medhjälparen passerade mordplatsen är inget hinder för Kari.

Medhjälparen förvandlas till Ljungqvists "ljusa varelse" 10 meter söderut och fortsätter mot Kungsgatan. En "varelse" som bara Ljungqvist såg. Samme Ljungqvist som låtsades i 34 år att han såg GM. "Varelsen" skulle ha kolliderat med Anna Hage och Karin Johansson. Kari och hans lillebror Pertti skrev en bättre bok 1995.

Vilken tokteori är värst? Läsarna avgör.
Citera
2026-08-20, 06:53
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Du behöver inte läsa den. Jag googlade åt dig.

Det finns en recension på Gunnar Walls blogg och ett svar från Renvall.

Lars Renvall är ännu en virrpanna. Istället för att klarlägga vad som hände konserverar han myter. T ex den för länge sedan avfärdade myten att Lisbeth Palme uppgav för kommissarie Åke Rimborn på Sabbatsbergs sjukhus att hon såg en medhjälpare till gärningsmannen på mordplatsen. Det är bara att läsa anmälan A1. Är människan blind? Det är Rimborns egna ord dagen efter. Pinsamt att Wall inte påminner om det. Lisbeth såg bara en man. Gärningsmannen. Han påminde om en av två män som hon såg tillsammans på Västerlånggatan någon gång efter jul.

Av detta bygger Renvall en tokteori att en man väntade vid Dekorima och att mannen som Anders Björkman såg var en annan man som följde efter paret Palme längs Skandiahuset. Det innebär att Inge Mårelius måste ha sett två män. En man som väntade vid Dekorima och en annan man som följde efter paret till Dekorima. Jag trodde i min enfald att Flashbackanvändaren gidas tokteori från 2017 att Inge förväxlade GM och Björkman var omöjlig att slå. Renvall har lyckats.

Anders Björkman såg inte att GM följde efter paret norr om Dekorima. Björkman uppgav den 3 mars att GM kunde ha väntat vid Dekorima. Inge såg att GM väntade vid Dekorima. Inges passagerare Susanne bekräftade att Inge såg att GM väntade (i förhöret 1993).

Lisbeth har aldrig ens antytt (inte heller i ljudinspelningen som Otto Ekevi hittade) att den andre mannen på Västerlånggatan var "mannen i beige" vid mordplatsen. "Mannen i beige" närmade sig Lisbeth norrifrån kort tid efter skotten. Han var 25 - 30 meter bort när Lisbeth såg honom. "Mannen i beige" var Jan-Åke Svensson. Han var "spensligt byggd och förhållandevis lång".

Svensson var klädd i en beige poplinrock. Han parkerade sin BMW framför Leif Ljungqvists Chevrolet och hade bråttom till den. Svensson såg att den hade antenn "varför han omedelbart efter det han stannat bilen gick över dit och försäkrade sig om att man försökte få tag i hjälp".

Därför gav han Lisbeth "ett närmast avvärjande intryck". Att mannen var någon annan än Svensson är orimligt. Då skulle både Svensson och andra ha sett den mannen. Lisbeth uppgav inte när hon såg honom. Bara att det var kort tid efter skotten. Lisbeth kallade plagget för jacka tre år senare, men uppgav inte hur lång den var.

Kari Poutiainen vill inte vara sämre än Renvall. I sin nya bok har Kari en egen tokteori. "Mannen i beige" var en medhjälpare som fortsatte söderut efter skotten. Att minst tio vittnen missade att medhjälparen passerade mordplatsen är inget hinder för Kari.

Medhjälparen förvandlas till Ljungqvists "ljusa varelse" 10 meter söderut och fortsätter mot Kungsgatan. En "varelse" som bara Ljungqvist såg. Samme Ljungqvist som låtsades i 34 år att han såg GM. "Varelsen" skulle ha kolliderat med Anna Hage och Karin Johansson. Kari och hans lillebror Pertti skrev en bättre bok 1995.

Vilken tokteori är värst? Läsarna avgör.

En förklaring är att polisen som nedtecknar Lisbeths förhör missförstår vad hon menar. När hon säger att hon ser mannen i beigt när hon tittar bakåt tror polisen hon menar norrut, därifrån hon kom. I själva verket menar hon söderut, eftersom hon vridits runt i samband med skotten.

Mannen i beigt har därför aldrig passerat mordplatsen. Han är hela tiden söder om den. Vilket förklarar varför mordplatsvittnena inte sett honom. Vittnena Maria och Katarina har dock sett denne man.

Signalement överensstämmer för övrigt med mannen John W ser spana norrut vid bankomaten före mordet.
Citera
2026-08-20, 07:40
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
En förklaring är att polisen som nedtecknar Lisbeths förhör missförstår vad hon menar. När hon säger att hon ser mannen i beigt när hon tittar bakåt tror polisen hon menar norrut, därifrån hon kom. I själva verket menar hon söderut, eftersom hon vridits runt i samband med skotten.

Mannen i beigt har därför aldrig passerat mordplatsen. Han är hela tiden söder om den. Vilket förklarar varför mordplatsvittnena inte sett honom. Vittnena Maria och Katarina har dock sett denne man.

Signalement överensstämmer för övrigt med mannen John W ser spana norrut vid bankomaten före mordet.

"Mannen i beige" kom gående norrifrån. Närmare trottoarkanten. Liksom Jan-Åke Svensson (som gick från sin parkerade BMW till Ljungqvists parkerade Chevrolet en bit söderut).

Att han kom gående norrifrån uppgav Lisbeth 1986-04-29, 1989-01-26 och i Svea hovrätt 1989-09-18.

Att han gick närmare trottoarkanten uppgav Lisbeth 1986-08-25.

Mannen som Katarina och Maria såg kom gående nedför Apelbergsgatan mot Sveavägen och svängde av mot Kungsgatan. De kontaktade polisen elva år efter mordet (E17840).
Citera
2026-08-20, 08:07
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken

Det är helt uppenbart att mannen som gav ett beigt intryck är Anders Björkman.

Det inser man snabbt om man läser rättegångsförhören och inte bara de vanliga.
Citera
2026-08-20, 08:37
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är helt uppenbart att mannen som gav ett beigt intryck är Anders Björkman.

Det inser man snabbt om man läser rättegångsförhören och inte bara de vanliga.

Björkman var som bekant inte 25 - 30 meter bort. Han var ett steg från Dekorimas ingång. Som han tog skydd i. Han kom inte gående norrifrån närmare trottoarkanten när Lisbeth såg honom. Björkman hade som bekant en blå täckjacka.
Citera
2026-08-20, 08:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Björkman var som bekant inte 25 - 30 meter bort. Han var ett steg från Dekorimas ingång. Som han tog skydd i. Han kom inte gående norrifrån närmare trottoarkanten när Lisbeth såg honom. Björkman hade som bekant en blå täckjacka.

Nu kom det här väldigt olägligt eftersom jag just påbörjat min arbetsdag och inte kan lägga alla dagar på att skriva här. Lite måste man ju jobba också. Men jag återkommer ikväll eller imorgon med ett utförligt vederläggande.

Citat:
Ett möjligt scenario är att GM var mentalt inställd på Gamla stan men Palme går väldigt oväntat söderut, och byter dessutom sida på gatan i en ointuitiv riktning.

Om GM var inställd på Gamla Stan borde han ha väntat i Gamla Stan. I synnerhet om han var någorlunda kompetent och ingick i en konspiration. Då spelar det ingen roll hur makarna Palme tar sig dit.

I så fall hade fallet haft mycket större likheter med kända organiserade politiska attentat. Det är vanligt att vänta vid bostaden eller annan känd plats där offret kommer att infinna sig. Det ovanliga är att följa efter längs okänd rutt, slå till inför dussintals vittnen och låta GM avvika till fots på ett mycket utsatt sätt. Och så vidare.

”Att skjuta någon med ett skott i ryggen på öppen gata, låter inte professionellt. Ett skott i ryggen behöver inte betyda döden. Fem skott i huvudet? Ja. Du tar aldrig med dig vapnet eller lämnar skytten i sticket. Det var inget professionellt mord.” – Robert Baer, före detta CIA-officer.
Senast redigerad av Knattarna 2026-08-20 kl. 09:00.
Citera
2026-08-20, 10:35
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Nu kom det här väldigt olägligt eftersom jag just påbörjat min arbetsdag och inte kan lägga alla dagar på att skriva här. Lite måste man ju jobba också. Men jag återkommer ikväll eller imorgon med ett utförligt vederläggande.

Om GM var inställd på Gamla Stan borde han ha väntat i Gamla Stan. I synnerhet om han var någorlunda kompetent och ingick i en konspiration. Då spelar det ingen roll hur makarna Palme tar sig dit.

I så fall hade fallet haft mycket större likheter med kända organiserade politiska attentat. Det är vanligt att vänta vid bostaden eller annan känd plats där offret kommer att infinna sig. Det ovanliga är att följa efter längs okänd rutt, slå till inför dussintals vittnen och låta GM avvika till fots på ett mycket utsatt sätt. Och så vidare.

”Att skjuta någon med ett skott i ryggen på öppen gata, låter inte professionellt. Ett skott i ryggen behöver inte betyda döden. Fem skott i huvudet? Ja. Du tar aldrig med dig vapnet eller lämnar skytten i sticket. Det var inget professionellt mord.” – Robert Baer, före detta CIA-officer.

Då tappar han bort OP och visar upp sig runt den tänkbara mordplatsen i förtid. GM är smart och improviserar.

Robert Baer åsyftar den yttersta formen av planerade attentatet av fientliga underättelsetjänster. Det måste få finnas ett mellanting mellan Christer Pettersson och en Mossad-operatör, den uppdelningen är alldeles för stolpig och uteslutande.

När det gäller dessa utländska experter blir jag också fundersam om den agenda-drivande journalisten som intervjuar dem verkligen presenterar fallet objektivt. Jag vill minnas att intervjun med Robert Baer är i en av Mikael Hylins dokumentärer, mannen som fick Roger Östlund att träda fram som mordplatsvittne.
Citera
2026-08-20, 15:56
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Då tappar han bort OP och visar upp sig runt den tänkbara mordplatsen i förtid. GM är smart och improviserar.

Hur ”tappar man bort” OP om man vet vart han ska? Att han skulle hem och sova någon gång efter filmen var ett säkert antagande.

Det vore i så fall om han inte kände till (den mycket välkända) adressen. Men då åker i princip alla former av konspirationer i soptunnan, även mindre avancerade. Att en hel grupp människor skulle konspirera för att mörda OP men inte ens veta var han bor är orimligt.

Kvar står då den ensamme galningen. Gott så.
Citera
2026-08-20, 16:44
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Hur ”tappar man bort” OP om man vet vart han ska? Att han skulle hem och sova någon gång efter filmen var ett säkert antagande.

Det vore i så fall om han inte kände till (den mycket välkända) adressen. Men då åker i princip alla former av konspirationer i soptunnan, även mindre avancerade. Att en hel grupp människor skulle konspirera för att mörda OP men inte ens veta var han bor är orimligt.

Kvar står då den ensamme galningen. Gott så.

Statistiken talar emot din hypotes. Jag räknar på mina fem fingrar olösta mord i Sverige sedan 1986 till dags dato som passar in i din hypotes.

Givet hypotesen, ensam gärningsman + oklart motiv + ett till synes personligt/irrationellt angrepp. Detta oavhängt och/ eller mordvapen och typ av mordvapen.

Gott så.
Senast redigerad av CharlotteSomewhere 2026-08-20 kl. 16:46.
Citera
2026-08-20, 16:50
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Statistiken talar emot din hypotes. Jag räknar på mina fem fingrar olösta mord i Sverige sedan 1986 till dags dato som passar in i din hypotes.

Givet hypotesen, ensam gärningsman + oklart motiv + ett till synes personligt/irrationellt angrepp. Detta oavhängt och/ eller mordvapen och typ av mordvapen.

Gott så.

Min hypotes? Jag har ingen hypotes här. Jag agerar bara ifrågasättare.

Min poäng gällde specifikt att en GM som inte känner till Palmes adress bara kan vara en ensam gärningsman som levt lite under en sten.

Palme flyttade in på Västerlånggatan 1968. Alla former av konspirationer hade känt till den adressen. Kan man lugnt anta.
Citera
2026-08-20, 16:50
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Robert Baer åsyftar den yttersta formen av planerade attentatet av fientliga underättelsetjänster. Det måste få finnas ett mellanting mellan Christer Pettersson och en Mossad-operatör, den uppdelningen är alldeles för stolpig och uteslutande.

Förslag på skala, 1-5. GMs Kompetens. Exempel från Palmemordet och jämförbara fall.

Citat:
1) Ensamagerande Minus

Lägsta formen av ensamagerande. Psykisk ohälsa och/eller substanspåverkad. Maximalt risktagande.
Framgång av tur. Slumpartat förlopp. "Kaotisk" enligt profileringsteori.

Exempel: Christer Pettersson, Stig Engström, VG, Thomas Tarendi, Mijailo Mijailović, Mark David Chapman.

2) Ensamagerande Plus

En något mer raffinerad form av ensam galning. Förbättrad förmåga till impulskontroll. Kalkylerande. Nykter. Fortfarande ett skyhögt risktagande. Ingen riktig plan. Framgång osäker. Lever marginaliserat.

Exempel: Christer A, Lee Harvey Oswald, James Earl Ray.

3) Kapabel Minus

Viss polisiär eller militär utbildning. Viss vapenträning.
Kännetecknas i huvudsak av hög motivation och fokus. Prio är att fullfölja uppdraget och nå resultat. Tar en hög personlig risk.
Exempel: Polis eller militär, medlemmar i organisationer som PKK eller RAF.

4) Kapabel Plus

Bättre form av vapen- eller militär utbildning. Fysiskt mycket god förmåga. Van vid "skarpa lägen". "Iskall".
Tar en kalkylerad personlig risk.
Exempel: Spanare på Säpo eller Polisen, kust- och fallskärmsjägare, Sydafrikaspåret.

5) Professionell

Robert Baers exempel. Professionella underrättelseoperatörer och lönnmördare med stark uppbackning.
Mer avancerad beväpning och teknik. En tydlig plan minskar det individuella risktagandet.
Exempel: Resursstarka underrättelsetjänster som CIA och Mossad, kontraktsmördare med bakgrund i exempelvis KGB.

I mina ögon kan 1 och 5 strykas. GM i MOP rör sig på en flytande skala mellan 2 och 4.

Detta är bara ett tankeexperiment på kategorisering, men det illustrerar problemet och den förenkling det innebär att formulera frågan "ensam galning eller proffs". Det finns mer än två kategorier och alternativen måste formuleras i skal-format.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in