2026-08-20, 14:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Forumet Försvunna personer ett försök till en slags "uppslagsbok".

Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Först av allt, stor eloge till användaren Skaraborg2. Den i särklass bästa skribenten på detta forumet. Dina trådar är skrivna med genuin nyfikenhet och passion för det du skriver om. Följt dig i mer än 10 år. Du väcker bortglömda människor till liv och tack vare dina inlägg har vi ett enormt register av händelser väl dokumenterade på detta forum som vi kanske inte annars skulle ha haft. Dina källor och texter är ovärderliga. Allt borde gå till fysiska bibliotek för att säkerställa att det inte går förlorat (t.ex. om forumet skulle lägga ner).

Till trådens ämne, har nyss upptäckt tråden och inte hunnit läsa allt än förutom trådstarten och sista sidorna. Teorin har säkert lagts fram många gånger tidigare. Men de skulle åka och bada och bilen hittades aldrig?

En magkänsla i mig säger att bilen sänktes ner i en sjö eller å, hur troligt är detta?

Ett mycket stort tack för din uppskattning KeepYourHeadUp4!

Anser det viktigt att dessa numera bortglömda människor väcks till liv (så gott det går) och inte enbart de riktigt klassiska fallen som aldrig kommer att bli bortglömda. Dessa personer har också en gång levat och verkat. Ser forumet Försvunna personer som ett försök att göra detta till en "uppslagsbok" både gällande såväl ouppklarade som uppklarade fall. Finns många duktiga och intresserade personer verksamma i detta forum.

Det var bl a detta som uppgavs att de skulle åka och bada och campa det här omtalade datumet. Nej O18920 har aldrig någonsin återfunnits. Den försvann in i det okända precis som de tre försvunna unga männen.

Att Volvon kom att sänkas i ett vattendrag någonstans i trakterna av Göteborg låter mycket troligt.
Citera
2026-08-20, 17:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett mycket stort tack för din uppskattning KeepYourHeadUp4!

Anser det viktigt att dessa numera bortglömda människor väcks till liv (så gott det går) och inte enbart de riktigt klassiska fallen som aldrig kommer att bli bortglömda. Dessa personer har också en gång levat och verkat. Ser forumet Försvunna personer som ett försök att göra detta till en "uppslagsbok" både gällande såväl ouppklarade som uppklarade fall. Finns många duktiga och intresserade personer verksamma i detta forum.

Det var bl a detta som uppgavs att de skulle åka och bada och campa det här omtalade datumet. Nej O18920 har aldrig någonsin återfunnits. Den försvann in i det okända precis som de tre försvunna unga männen.

Att Volvon kom att sänkas i ett vattendrag någonstans i trakterna av Göteborg låter mycket troligt.

Min fetning

Följer tråden sporadiskt, så jag kan ha missat eller glömt detta, men varför skulle bilen behöva försvinna?
Citera
2026-08-20, 18:11
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Min fetning

Följer tråden sporadiskt, så jag kan ha missat eller glömt detta, men varför skulle bilen behöva försvinna?

Det gav ju dom lite tid som decoy , man ansåg väl att många initialt skulle tro olycka
Citera
2026-08-20, 19:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med den midnattsblå av årgång 1956?

Citat:
Min fetning

Det kan ha varit på det sättet som 448 skrev men kan också ha varit på flera andra sätt.

Hur som helst så var ryktet i slutet av 1965 i Haga att bilen skulle ha blivit sänkt någonstans i en sjö i Göteborgsregionen. Den ansågs "het" men det kom den faktiskt aldrig att bli men det kunde ju ingen veta då.

Bilen kan också ha blivit "exporterad" till Oslo - antingen hel eller i delar.
Citera
2026-08-20, 19:29
Medlem
448s avatar
Citat:
Det kan ha varit på det sättet som 448 skrev men kan också ha varit på flera andra sätt.

Hur som helst så var ryktet i slutet av 1965 i Haga att bilen skulle ha blivit sänkt någonstans i en sjö i Göteborgsregionen. Den ansågs "het" men det kom den faktiskt aldrig att bli men det kunde ju ingen veta då.

Sjöteorin är inte så enkel men dom dunkla industrikajerna mellan angeredsbron nedåt iaf mot ringön var väldigt läckra dumpningsplatser för fordon förr
Citera
2026-08-20, 19:50
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det gav ju dom lite tid som decoy , man ansåg väl att många initialt skulle tro olycka

Utan kroppar i bilen så blev det väl inte mycket till skenmanöver?
Citera
2026-08-20, 19:51
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Men varför krångla till det om man nu ville göra sig av med bilen? En PV 444 från 1956 hade inte chassinumret instansat direkt i karossen, så på 5 minuter kunde denna bil vara helt anonymiserad. Det var ju inte direkt ovanligt med övergivna bilar på 60- och 70-talet.
Citera
2026-08-20, 20:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Chassinummer.

Citat:
Men varför krångla till det om man nu ville göra sig av med bilen? En PV 444 från 1956 hade inte chassinumret instansat direkt i karossen, så på 5 minuter kunde denna bil vara helt anonymiserad. Det var ju inte direkt ovanligt med övergivna bilar på 60- och 70-talet.

Var någonstans fanns chassinumret instansat på en PV 444 från 1956?

Chassinummer var i a f 103956 och motornummer var 120944.
Citera
2026-08-20, 22:40
Medlem
Citat:

För att inget av det är belagt utan består diverse rykten som i många fall är flera decennier gamla. I min mening är det troligaste fortfarande att bilen och killarna ligger i ett vattendrag tillsammans, det förklarar försvinnande av bil och trion utan diverse komplicerade konspirationer. Till det ska tilläggas att jag läst igenom hela tråden utan att ha övertygats av alternativa scenarion.

Men, så länge bilen inte har hittats går det inte att veta.
Citera
2026-08-20, 23:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Var någonstans fanns chassinumret instansat på en PV 444 från 1956?

Chassinummer var i a f 103956 och motornummer var 120944.

Chassinumret fanns inte instansat i karossen utan satt på en nitad bricka på torpedväggen i motorrummet. Utan brickan och registreringsskyltar så var bilen oidentifierbar.
Citera
2026-08-20, 23:24
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strutfena
För att inget av det är belagt utan består diverse rykten som i många fall är flera decennier gamla. I min mening är det troligaste fortfarande att bilen och killarna ligger i ett vattendrag tillsammans, det förklarar försvinnande av bil och trion utan diverse komplicerade konspirationer. Till det ska tilläggas att jag läst igenom hela tråden utan att ha övertygats av alternativa scenarion.

Men, så länge bilen inte har hittats går det inte att veta.

Men vilket vattendrag skulle det kunna vara där bilen fortfande ligger oupptäckt?
Citera
Igår, 07:23
Medlem
Citat:
Men vilket vattendrag skulle det kunna vara där bilen fortfande ligger oupptäckt?

Massvis. Är det en sjö har bilen sjunkt ner en bra bit i dyn vid det här laget. Finns gott om sjöar i området, vi vet ju egentligen inte vilket håll de åkte.

Jag utesluter dock inte att de blivit mördade och dumpade i lämpligt vattendrag i bilen. Jag har dock svårt att tro att någon av dem var vid liv efter dagen i fråga.
Senast redigerad av strutfena Igår kl. 07:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in