2026-08-20, 14:27
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Jag är osäker på vad du vill ha sagt? Skottkärran kan väl ha vällt åt vänster även om slaget kom från höger. Att han kommer från den lilla dörren motsätter väl inte det förloppet han har ju gått längre in i ladan i den trängre delen och stått med
ryggen till.

Det är ju det jag säger ju.
Slaget kom säkert från höger.

En sak jag lade märket till är att högra handtaget på kärran har en glipa.
Jag tror Tor hängde yxan i den glipan.
Citera
2026-08-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Dessutom hade skottkärran vält, tippat på sidan, precis bredvid Tor. Han såg inte ens första hugget komma. Då det träffade i kinden och nästan klöv käken kan jag tänka mig att han vrålat av smärta, om än gutturalt, och att detvär det som Gärd hört och fått henne att ta sig till stallet/verkstan

Gärd mördades, om jag inte missförstått nåt, i direkt anslutning till huvudbyggnaden. Hon har inte tagit sig till uthuset. Jag tror det är mycket mer sannolikt att hon dessutom mördats först av paret, det är oerhört svårt att förstå vad GM ska inne i en vedbod att göra.

Om vi antar det omvända, att Tor dör först, under mycket våldsamma omständigheter, så är det orimligt att Gärd ställer sig och väntar utanför huvudbyggnaden medan GM går och yxar ner henne. När man tänker på det blir det som typ nån dålig skräckkomedi, typ Scream.

Så, GM kommer in på gården, Gärd går ut för att hälsa, hon yxas ned, släpas mot uthuset där Tor står med hörselkåpor och *vad han nu gör*, GM yxar ner Tor, döljer kroppen, ser att Gärd rör sig och klubbar ner henne igen.
Citera
2026-08-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vilka mer pengar menas då? Var det att dom delade på resten av pengarna? Jag tycker att det lät rättvist som det var.
Källa till att Barbro tyckte det var orättvist. Stod det i FUP..?
Har för mig att tor hade runt 700tusen totalt på sina konton.

Inger säger i sina förhör att hon hört att barbro tycker det var orättvist, hon kunde inte förstå att inger fick pengar. Inger hintade om att barbro är mentalt efter.
Citera
2026-08-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är inte testamentet som värderar fastigheten. Om inte Tor explicit skrivit att BÖ skall ärva mer än 50% så skall bouppteckningen ta hänsyn till verkligt värde. IÖ verkar vara den klipskare av de två, så jag har svårt att tro att hon blev lurad på ett så stort belopp.
Visst, men Inger fick fastighetens taxeringsvärde i kontanter och barbro fick fastigheten.
Citera
2026-08-20, 14:46
Medlem
Citat:
- Inte heller nämner han hemarkivet hittas 140 m bort i ett buskage i en sluttning ovanför uppfarten vilket stämmer mycket dåligt med GM som kommer i bil. Varför skulle de stanna på uppfarten som syns från vägen och gå upp i skogen ovanför för att leta igenom tjuvgodset?
Du verkar utgå från att GM varit fler än en och att de anlänt med bil. Varför?
Citera
2026-08-20, 14:50
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Det är vad jag också har sagt Att något form av högt ljud har han gett ifrån sig när käken delas i två med en enorm kraft och det ljudet i kombination med att skottkärran välter och det låter också, är det som gör att Gerd rusar ut mot ladugården.

Jag tror inte man skriker särskilt mycket efter ett yxhugg mot käken. Kraften i ett sådant slag är nog för att slå dig medvetslös. Tänk en rejäl rallarsving med vass egg.

Annars är människokroppen otrolig när den utsätts för trauma med tanke på vad folk klarar av/hur de beter sig vid svårt trauma. Adrenalinet gör sitt. Första impulsen är sällan smärta.

Jag tror slaget kom från sidan och bakifrån för att det var lågt i tak. När han sedan föll ihop, framåt över skottkärran, blev det enklare att slå ovanifrån och i bakhuvudet.
Citera
2026-08-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Att han hade hörselskydd visar väl att han faktiskt blev överrumplad.
Vet inte om du insinuerar det, men det har varit mycket skriverier om att Tor hade hörselkåpor på sig, och vill rätta till en eventuell trådsanning: han hade inte hörselkåpor på sig där han hittades, utan de låg på golvet bredvid honom.

Dock hade hörselskydden vad som bedömdes vara färska "skrapskador". Och det verkar mellan raderna fastställt att dessa uppkommit i samband med yxhugg, men är inte helt säker på den detaljen.
Citera
2026-08-20, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Vet inte om du insinuerar det, men det har varit mycket skriverier om att Tor hade hörselkåpor på sig, och vill rätta till en eventuell trådsanning: han hade inte hörselkåpor på sig där han hittades, utan de låg på golvet bredvid honom.

Dock hade hörselskydden vad som bedömdes vara färska "skrapskador". Och det verkar mellan raderna fastställt att dessa uppkommit i samband med yxhugg, men är inte helt säker på den detaljen.

Oj okej. Ja då är det inte helt säkert han hade hörselkåpor på sig. Han kan ju också ha vänt ryggen till gm, för att visa att diskussionen är avslutad. Har JJ svårt att ta ett nej? Inget sådant verkar väl ha framkommit. Mer än att han har en i mitt tycke omogen dragning till skräck, blod, vampyrer.
Citera
2026-08-20, 15:21
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Första yxhugget kom ju framifrån.

Som Farbror-Barbro skrev så kan Tor ju ha anat en rörelse och hunnit vända lite på huvudet..och då kom hugget
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-20 kl. 15:23.
Citera
2026-08-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Gärd mördades, om jag inte missförstått nåt, i direkt anslutning till huvudbyggnaden. Hon har inte tagit sig till uthuset. Jag tror det är mycket mer sannolikt att hon dessutom mördats först av paret, det är oerhört svårt att förstå vad GM ska inne i en vedbod att göra.

Om vi antar det omvända, att Tor dör först, under mycket våldsamma omständigheter, så är det orimligt att Gärd ställer sig och väntar utanför huvudbyggnaden medan GM går och yxar ner henne. När man tänker på det blir det som typ nån dålig skräckkomedi, typ Scream.

Så, GM kommer in på gården, Gärd går ut för att hälsa, hon yxas ned, släpas mot uthuset där Tor står med hörselkåpor och *vad han nu gör*, GM yxar ner Tor, döljer kroppen, ser att Gärd rör sig och klubbar ner henne igen.

Man antar att Tor dog först eftersom han är den man tagit sig besvär med att gömma kroppen under massa jackor o dylikt.

Varför skulle man döda gärd först , släpa in henne i vedboden, döda Tor i vedboden och sen göra sig besvär med att enbart gömma Tors kropp men inte Gärds?

Det är väl mer rimligt att Gärd har kommit in i vedboden för att säga till Tor att kaffet är klart eller att Barbro nyss ringt och sökt han, Och ertappat JJ med att täcka över Tors kropp. därefter springer Gärd mot huset för att ta skydd/ ringa polisen men JJ hinner ifatt henne strax utanför huset och klubbar ner henne.
Citera
2026-08-20, 15:22
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Frånvaron av avvärjningsskador gör att det är konstigt om första hugget kom rakt framifrån. Om man ser en GM med yxa håller man väl upp händerna som skydd. Ett möjligt scenario är att GM hugger mot Tor bakifrån, men att han anar en rörelse och vänder sig så att hugger tar i höger kind.

Med all maskning och en verkstad som tillhör en skrotnisse är det svårt att få ett grepp om hur GM och Tor rört sig, och hur han fallit. Det bästa vi har är skissen i FUP s.829 men det är inte mycket.

Instämmer och där kan jag tro att du har rätt: att han anat en rörelse och hunnit vända lite på huvudet .. så kom plötsligt hugget
Citera
2026-08-20, 15:26
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Det är vad jag också har sagt Att något form av högt ljud har han gett ifrån sig när käken delas i två med en enorm kraft och det ljudet i kombination med att skottkärran välter och det låter också, är det som gör att Gerd rusar ut mot ladugården.

Hugget kommer från en person som står bakom men som när den svingar en tung yxa träffar höger sida av huvudet. Även om hugget var tänkt i bakhuvudet.

Skottkärran står så till att Tor troligtvis fortfarande höll i skaklarna när första slaget kommer.

Jag tror att Tor kommer från den lilla dörren vid vedbackens in i ladugården (den stod väl öppen eller vara bara delvis haspad) och JJ kommer bakifrån in genom den stora ingången i ladugården.

Jag instämmer. Precis så tror jag också att det har gått till. Om han sen varit ett ljud eller att han anat en rörelse bakom sig, det vet vi ju inte. Men oväsendet som uppstod, omkullvält, skottkärra och eventuellt ett vrål av smärta, är det som har fått Gärd att rusa in. Som sagt, han har inte tumlat omkring- han stöp rakt ner på knä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in