2026-08-19, 22:22
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Dvs det är gärningen som är viktig, inte tron?
Det är min övertygelse oxå.

Citat:
Varför är tron så viktig för gud? Det borde väl räcka med att leva rättfärdigt?
Precis, borde inte Gud ha kommit över behovet av att vara dyrkad.
Citera
2026-08-20, 02:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Dvs det är gärningen som är viktig, inte tron?
Citat:
Varför är tron så viktig för gud? Det borde väl räcka med att leva rättfärdigt? Tron är dessutom bara ett meningsfullt begrepp om fri vilja existerar, vilket det ju råder delade meningar om.
Man kan tro på Jesus budskap, åtminstone delvis, utan att ens ha hört det. Och de som tror på det handlar, åtminstone delvis, enligt budskapet eftersom de tror på det.
Citera
2026-08-20, 08:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom.
Tjänar? Det handlar inte om tjänar, det handlar om sannolikhet.
Oavsett hur mycket pengar (exempelvis) jag ger dig tror jag inte du kan inbilla dig att du faktiskt börjar tro på något som inte är sant.

Citat:
Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den?
Om man inte ens vet om han finns, hur tror du man kan överväga någon sorts kärlek?

Citat:
När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?
Igen, det är inte relevant hur tråkigt eller belönande något är, det måste först vara övertygande och jag är inte övertygad. Punkt.

Citat:
Era liv blir ju helt meningslösa,
Enligt vem? Enligt vems mått mätt? Varför skulle jag känna mer meningsfullhet i enlighet med dina värderingar? Det är ju dina.

Citat:
men det är ni väl för dumma för att förstå.
Aj aj aj, här avslöjar du dig.

Citat:
Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom.
Har du någon sorts data som demonstrerar att troendes liv är bättre? Jag tror inte det.

Citat:
Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!
Nej. Varför det?

Citat:
Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?
För att vi inte köper myten. Helt enkelt.
Vi tjänar ingenting på det men vi är ärliga med oss själva.

Det är lustigt hur receptet brukar se ut med er troende.
Först är det ifrågasättande, sedan är det misstänkliggörande och efter det är det hot.
Tänk om ni någon gång skulle börja med evidens eller belägg.
Citera
2026-08-20, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?
Judisk slavreligion som just skapar slavar, dvs noahider.
Citera
2026-08-20, 09:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Tjänar? Det handlar inte om tjänar, det handlar om sannolikhet.
Oavsett hur mycket pengar (exempelvis) jag ger dig tror jag inte du kan inbilla dig att du faktiskt börjar tro på något som inte är sant.

Om man inte ens vet om han finns, hur tror du man kan överväga någon sorts kärlek?

Igen, det är inte relevant hur tråkigt eller belönande något är, det måste först vara övertygande och jag är inte övertygad. Punkt.

Enligt vem? Enligt vems mått mätt? Varför skulle jag känna mer meningsfullhet i enlighet med dina värderingar? Det är ju dina.

Aj aj aj, här avslöjar du dig.

Har du någon sorts data som demonstrerar att troendes liv är bättre? Jag tror inte det.

Nej. Varför det?

För att vi inte köper myten. Helt enkelt.
Vi tjänar ingenting på det men vi är ärliga med oss själva.

Det är lustigt hur receptet brukar se ut med er troende.
Först är det ifrågasättande, sedan är det misstänkliggörande och efter det är det hot.
Tänk om ni någon gång skulle börja med evidens eller belägg.
Gå till min tråd "ateister vs kristna debatt" så kan du se att jag lagt fram bevis och belägg i stormängder i hundratals sidor medans ateister bara tramsar och hittar på bortförklaringar. Det är ju just det som ateism handlar om i grunden, oviljan att handskas med bevis.
Citera
2026-08-20, 10:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Gå till min tråd "ateister vs kristna debatt" så kan du se att jag lagt fram bevis och belägg i stormängder i hundratals sidor medans ateister bara tramsar och hittar på bortförklaringar. Det är ju just det som ateism handlar om i grunden, oviljan att handskas med bevis.
Struntprat, du vet inte vad bevis är och du tramsar ju bara i den tråden och bemöter inte vad andra skriver åt dig, ex jag.
Citera
2026-08-20, 14:17
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Har du verkligen det? Det vore ju revolutionerade att du lyckats lägga fram 100-tals sidor bevis. På något som ingen annan någonsin lyckats hitta bevis på. Jag tycker tvärt emot dig, att diskutera med kristna är att diskutera med någon som inte har något djup eller några nyanser.
Citera
2026-08-20, 16:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Har du verkligen det? Det vore ju revolutionerade att du lyckats lägga fram 100-tals sidor bevis. På något som ingen annan någonsin lyckats hitta bevis på. Jag tycker tvärt emot dig, att diskutera med kristna är att diskutera med någon som inte har något djup eller några nyanser.
Varför kollar du inte själv? Det tar några minuter max.

Varför har du en klacksko som din avatar?
Citera
2026-08-20, 18:18
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

Jag har kollat. Och delfinens ju självklart inga bevis. Av den enkla anledning att det inte finns bevis för att någon religon stämmer.

Däremot har jag skrivet ett långt inlägg i den tråden. Om saker som är skeva med kristendomen och bibeln, samt om onda handlingar som skett i kristendomen namn och frågar om någon kristen kan förklara hur man så lättvilligt kan bortförklara sådana saker.

Tyvärr har ingen svarat ännu. Men kanske du vill gå in och göra det?
Citera
2026-08-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man kan tro på Jesus budskap, åtminstone delvis, utan att ens ha hört det. Och de som tror på det handlar, åtminstone delvis, enligt budskapet eftersom de tror på det.
Jo det har du rätt i. De var ju någon klok person som skilde på ”the religion of Jesus” och ” the religion about Jesus”. Om man menar tro som att tro på Jesus budskap, behandla andra som man själv vill bli behandlad etc så är det ju annorlunda än att kräva att tro på Guds existens.
Citera
2026-08-20, 19:35
Medlem
Citat:

Om nu Turinsvepningen och flygande Madonnan är sådana vattentäta bevis, varför använder sig då inte katolska kyrkan av dessa bevis?
Citera
2026-08-20, 19:37
Medlem
Citat:

Varför skulle hon inte kunna ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in