2026-08-19, 15:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vilken slags privilegier?
Förutsatt att djävulen har den makt över världen som Jesus säger så blev katolska kyrkan av honom förlänad överstatlig makt i Europa, blev en ekonomisk gigant och största markägare genom tiondet och var Europas politiska ryggrad. Dess inflytande sträckte sig från bondens vardag till storpolitisk makt och de kunde tillsätta och avsätta kungar.

Kyrkan predikade inte Guds barmhärtighet, varnade inte för Mamon och förvanskade bilden av djävulen och hans makt. Istället för Jesus ord fick folket straffpredikningar och katekeskunskap. I djävulens tjänst. Endast biskopar fick fritt tolka och framföra evangeliebudskapet men de tycks ha avstått.

Också Jesus fick erbjudande om världslig makt men avstod. Lukas 4:5-8.

Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda. Gån I upp till högtiden; jag är icke stadd på väg upp till denna högtid, ty min tid är ännu icke fullbordad.» — Johannes 7:7-8
Citera
2026-08-19, 16:52
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du vet hur man löser världens problem? Förklara.

Om du har en människa som vägrar att t.ex. slåss och misshandla andra människor, hur ska Gud göra?

Hur ska omvärlden hantera Putin t.ex.? konflikthantera och prata med honom? Det har ju Trump försökt med, och många andra, men han fortsätter att mörda små barn kvinnor och äldre i Ukraina, och förstör för andra i världen.

Men du har alltså en lösning på detta problemet?

Och tror du verkligen att det hade gått att sätta sig ner och prata med Hitler och resonera med honom, och han hade slutat? Britterna trodde det från början, och gav honom bitar från andra länder, men sedan invaderade Hitler Polen. Så den konflikthanteringen fungerade inte så bra, menar du att du hade kunnat prata vett med Hitler och han hade blivit god?

Är du pacifist och vägrar gå med i Svenska militären och försvara Sverige om ryssarna invaderar Sverige?
Jag vet inte hur man löser allt det du räknar upp. Så är jag ju inte Gud heller.

Men att man det inte funkar med våld tycker jag historien tydligt visat. Krig och folkmord har leder aldrig till något gott.

Om Sverige blev angripet av en fientlig stat, skulle jag inte själv behöva ta ställning till om jag skulle strida eller inte. Jag har en utbildning som gör att jag skulle göra betydligt större nytta för Sverige på annan plats än i frontlinjen. Jag skulle krigsplaceras där jag gjorde störst nytta.
Citera
2026-08-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag vet inte hur man löser allt det du räknar upp. Så är jag ju inte Gud heller.

Du vet inte hur man löser det, men du vet att Gud skulle kunna lösa det?
Vad har du för bevis att Gud kan lösa det på ett annat sätt än det sättet han gör det?

Citat:
Men att man det inte funkar med våld tycker jag historien tydligt visat. Krig och folkmord har leder aldrig till något gott.

När Gud ingrep med syndafloden så försvann dom onda på jorden, det var väl gott? I alla fall en stund, för sedan kom det människor som blev onda igen, men många var goda också. Och det är dom goda som kommer att få leva i den nya ordningen. Är inte det rättvist? Varför skulle Gud bara säga "ajabaja", och dom onda kan fortsätta förstöra för dom goda?

Du har inte tänkt igenom det här riktigt, eller hur?

Citat:
Om Sverige blev angripet av en fientlig stat, skulle jag inte själv behöva ta ställning till om jag skulle strida eller inte. Jag har en utbildning som gör att jag skulle göra betydligt större nytta för Sverige på annan plats än i frontlinjen. Jag skulle krigsplaceras där jag gjorde störst nytta.

Fast om ryssarna vinner och tar över Sverige, så hjälper inte din krigsplacering oavsett var den är.
Och om ryssen står utanför ditt hus och vill våldta din dotter och fru, så skulle du hantera denna konflikt med samtal, för "Våld är aldrig en lösning i en konflikt". Tror du att det fungerar så i verkligheten?
Citera
2026-08-19, 17:41
Medlem
Citat:

Det finns väl massvis med exempel på att krig och folkmord leder till fördelar för den som gör det. Hela USA tillhörde indianerna innan. Hela europa blev erövrat av indoeuropeer på stenåldern. Islam och araber erövrade gigantiska landområden, samma sak med mongolerna. Romariket expanderade från att vara ett pyttelitet samhälle till att kontrollera en stor del av den dåvarande världen. Skandinavisk-ättade personer kontrollerade stora delar av europa under folkvandringstid och vikingatid.
Senast redigerad av larsjohansson 2026-08-19 kl. 17:44.
Citera
2026-08-19, 19:54
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Du vet inte hur man löser det, men du vet att Gud skulle kunna lösa det?
Vad har du för bevis att Gud kan lösa det på ett annat sätt än det sättet han gör det?
Nog tycker jag att man kan ställa lite högre krav på den kristna Guden än på mig.
Citat:
När Gud ingrep med syndafloden så försvann dom onda på jorden, det var väl gott? I alla fall en stund, för sedan kom det människor som blev onda igen, men många var goda också. Och det är dom goda som kommer att få leva i den nya ordningen. Är inte det rättvist? Varför skulle Gud bara säga "ajabaja", och dom onda kan fortsätta förstöra för dom goda?
Jar tror inte på att det finns dom onda.
Citat:
Du har inte tänkt igenom det här riktigt, eller hur?
Nja jag skulle nog bolla tillbaka frågan den frågan till dig.
Citat:
Fast om ryssarna vinner och tar över Sverige, så hjälper inte din krigsplacering oavsett var den är.
Och om ryssen står utanför ditt hus och vill våldta din dotter och fru, så skulle du hantera denna konflikt med samtal, för
Jaha du menade att jag skulle ge mig ut o ett gerillakrig med Ryssen, och inte följa den krigsplacering som jag blev beordrad till? Nä, det är inte ett val jag skulle göra. När Ryssen vid en invation kom så långt som till mitt hus, hade jag varit borta från det för länge sedan. Troligen hade jag befunnit mig där jag blivet krigsplacerad.
[quote=ttsp|95719453Våld är aldrig en lösning i en konflikt". Tror du att det fungerar så i verkligheten?[/QUOTE]Tycker du våld fungerar så bra i verkligheten?
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det finns väl massvis med exempel på att krig och folkmord leder till fördelar för den som gör det. Hela USA tillhörde indianerna innan. Hela europa blev erövrat av indoeuropeer på stenåldern. Islam och araber erövrade gigantiska landområden, samma sak med mongolerna. Romariket expanderade från att vara ett pyttelitet samhälle till att kontrollera en stor del av den dåvarande världen. Skandinavisk-ättade personer kontrollerade stora delar av europa under folkvandringstid och vikingatid.
Nja, för en part kanske. Men att det börjat råda fred, harmoni och samförstånd i samband men ett krig eller ett folkmord har inte hänt. Och är det inte just det den kristna guden säger sig eftersträva.
Citera
2026-08-19, 20:04
Medlem
Citat:
Tycker du våld fungerar så bra i verkligheten?
Nja, för en part kanske. Men att det börjat råda fred, harmoni och samförstånd i samband men ett krig eller ett folkmord har inte hänt. Och är det inte just det den kristna guden säger sig eftersträva.

Problem nummer ett för kristendomsreligionen är att världen inte fungerar som på det viset som det framställs inom kristendomen.

Det finns ingen realistisk beskrivning eller instruktioner för vad man t.ex. ska göra när det kommer en gäng mongoler och vill hugga huvudet av varenda person i hela befolknignen.

För kristendomen sådana situationer är en vit fläck på kartan och man låtsas att sådana situationer inte existerar och allt handlar endimisionellt om att man inte har varit tillräckligt god och altruistisk.

Skulle man tolka det kristna kärleksbudskapet och vända andra kinden till snacket strikt och bokstavligt så borde man låta sig halshuggas utan att protestera, vilket är uppenbart att det inte är ett optimal eller fungerande sätt att vara påt.
Citera
2026-08-19, 20:38
Medlem
Citat:
Nog tycker jag att man kan ställa lite högre krav på den kristna Guden än på mig.

Man kan inte kräva Gud på det omöjliga. Man kan inte kräva att Gud inte ska ta till våld mot människor som vill göra onda saker, och samtidigt kräva att onda saker ska upphöra.

Hur menar du att ryssar ska upphöra med invasionen av Ukraina, utan att Ukrainare använder våld?

Även polisen måste ju använda våld, och du tror inte på våld. Menar du att polisen ska förhandla och prata med en som skjuter människor i en skola, eller ska dom kunna t.o.m. skjuta med dödligt våld?

Citat:
Jaha du menade att jag skulle ge mig ut o ett gerillakrig med Ryssen, och inte följa den krigsplacering som jag blev beordrad till? Nä, det är inte ett val jag skulle göra. När Ryssen vid en invation kom så långt som till mitt hus, hade jag varit borta från det för länge sedan.

Du lägger alltså benen på ryggen och flyr, och låter andra använda våld mot ryssen?
Men du trodde inte på våld sade du ju.

Citat:
Troligen hade jag befunnit mig där jag blivet krigsplacerad.

Fast jag sade att ryssen invaderar hela Sverige, eller menar du att du flyr till ett annat land för att slippa använda våld?

Citat:
Tycker du våld fungerar så bra i verkligheten?

Ibland är det tvunget. Tycker du att alla skulle ha låtit Hitler göra som han ville under 2:a världskriget?

Och som jag sade, ibland måste polisen använda dödligt våld. Men våld är aldrig en lösning enligt dig
Citera
2026-08-19, 21:41
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?

Jag varken förnekar eller erkänner honom/henne/det/hen. Jag hoppas därmed att jag ev blir en evig filosofisk gåta även för honom OM dennes existens är genuint sann.

"JohnnySamhall - INGEN visste egentligen var dom hade honom"
Citera
2026-08-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Himmelriket är för dem som kan leva i kärlek för alltid.

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:34-35
Dvs det är gärningen som är viktig, inte tron?
Citera
2026-08-19, 21:52
Avslutad
Efter år av konspirationsteorier kan jag inte förneka satanisternas mycket stora makt i vår värld. Kanske även satans, om det existerar övernaturliga saker.
Citera
2026-08-19, 22:14
Medlem
Varför är tron så viktig för gud? Det borde väl räcka med att leva rättfärdigt? Tron är dessutom bara ett meningsfullt begrepp om fri vilja existerar, vilket det ju råder delade meningar om.
Citera
2026-08-19, 22:18
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Man kan inte kräva Gud på det omöjliga. Man kan inte kräva att Gud inte ska ta till våld mot människor som vill göra onda saker, och samtidigt kräva att onda saker ska upphöra.

Hur menar du att ryssar ska upphöra med invasionen av Ukraina, utan att Ukrainare använder våld?

Även polisen måste ju använda våld, och du tror inte på våld. Menar du att polisen ska förhandla och prata med en som skjuter människor i en skola, eller ska dom kunna t.o.m. skjuta med dödligt våld?

Du lägger alltså benen på ryggen och flyr, och låter andra använda våld mot ryssen?
Men du trodde inte på våld sade du ju.

Fast jag sade att ryssen invaderar hela Sverige, eller menar du att du flyr till ett annat land för att slippa använda våld?

Ibland är det tvunget. Tycker du att alla skulle ha låtit Hitler göra som han ville under 2:a världskriget?

Och som jag sade, ibland måste polisen använda dödligt våld. Men våld är aldrig en lösning enligt dig
Nä vet du vad, nu tycker jag det börjar blir tjatigt. Och att du fultolkar det jag skriver.

Jag förklarade för dig att om ryssen kommer så kommer vi alla att vara krigsplacerade. Vi väljer inte själva var vi skall ha för roll i kriget. Krigs och plikt verket kommer att placera både dig och mig och alla vi känner, där de anser att vi bäst bistå i kriget. Vi har totalförsvar i Sverige. Det omfattar alla mellan 16-70 år.

Men låt oss konstatera att jag forfarande inte på något sätt blivet ner övertygad om att bekänna mig till kristendomen. Eller att Bibeln är en bok som håller.

Ämnet är "Varför förnekar folk herren Jesus Kristus", du har fått mina argument till varför jag gör det. Låt oss stanna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in