Citat:
Tro mig, jag har en mycket stor erfarenhet av kristendomen och av kristna människor. Många av dem är snälla, särskilt när samhället omkring dem predikar snällhet och tolerans.
Men se dig omkring, och se speciellt på USA. Den extremistiska MAGA-rörelsen älskar både Gud och Trump, och de anser att Gud har sänt Trump till USA för att rädda landet. Många MAGA-människor gillar dödsstraff, och många tyckte att det var helt okej att Trumps egen polis sköt ihjäl två utomstående personer som tittade på när Trump-polisen gjorde räder på gatorna för att fånga in personer som saknade uppehållstillstånd. Ganska många MAGA-människor gillar att Trump attackerade fiskebåtar som kanske eller kanske inte smugglade knark, och ett betydande antal människor blev ihjälskjutna.
Många MAGA-människor gillade att Trumps polis grep en person utan uppehållstillstånd mitt på gatan och satte honom direkt på ett flygplan för direkt transport till ett absolut skräckfängelse i El Salvador. Jesus sa ju, i Bergspredikan, att "Jag satt i fängelse, och ni besökte mig". Jesus menade alltså att vi ska ha medlidande med människor som sitter i fängelse. Tror du att de fromma MAGA-människorna känner medlidande med personer som sitter i fängelse för att de har kommit till USA utan uppehållstillstånd? Tillåt mig tvivla!
Detta är min poäng. Människor som anser sig vara kristna tror på de delar av Bibeln som de själva gillar och vill rätta sig efter. De struntar i andra delar av Bibeln, som de inte tycker om.
Kristendomen "är inte" Nya testamentet. Kristendomen "är" kristna människors tolkning av Bibeln. Därför kan kristendomen förespråka mord, om kristna människor använder Bibeln för att hitta argument för att döda.
Men om samhället kraftfullt säger ifrån att det är förbjudet att döda, så blir det mycket svårare för både kristna, muslimer, judar och ateister att hitta argument för att begå "rättfärdiga mord".
Men se dig omkring, och se speciellt på USA. Den extremistiska MAGA-rörelsen älskar både Gud och Trump, och de anser att Gud har sänt Trump till USA för att rädda landet. Många MAGA-människor gillar dödsstraff, och många tyckte att det var helt okej att Trumps egen polis sköt ihjäl två utomstående personer som tittade på när Trump-polisen gjorde räder på gatorna för att fånga in personer som saknade uppehållstillstånd. Ganska många MAGA-människor gillar att Trump attackerade fiskebåtar som kanske eller kanske inte smugglade knark, och ett betydande antal människor blev ihjälskjutna.
Många MAGA-människor gillade att Trumps polis grep en person utan uppehållstillstånd mitt på gatan och satte honom direkt på ett flygplan för direkt transport till ett absolut skräckfängelse i El Salvador. Jesus sa ju, i Bergspredikan, att "Jag satt i fängelse, och ni besökte mig". Jesus menade alltså att vi ska ha medlidande med människor som sitter i fängelse. Tror du att de fromma MAGA-människorna känner medlidande med personer som sitter i fängelse för att de har kommit till USA utan uppehållstillstånd? Tillåt mig tvivla!
Detta är min poäng. Människor som anser sig vara kristna tror på de delar av Bibeln som de själva gillar och vill rätta sig efter. De struntar i andra delar av Bibeln, som de inte tycker om.
Kristendomen "är inte" Nya testamentet. Kristendomen "är" kristna människors tolkning av Bibeln. Därför kan kristendomen förespråka mord, om kristna människor använder Bibeln för att hitta argument för att döda.
Men om samhället kraftfullt säger ifrån att det är förbjudet att döda, så blir det mycket svårare för både kristna, muslimer, judar och ateister att hitta argument för att begå "rättfärdiga mord".
Vårt samhälle i Sverige säger kraftfullt att religion är valfritt (alltså är det oacceptabelt om en religion stödjer tankar på att det är "synd" eller ska ges bestraffning om man vill lämna religionen i fråga eller inte följer den fullt ut), kvinnor och män ska behandlas lika (alltså är det oacceptabelt om flickor inte själva får välja sina partners, avskiljs från ett normalt deltagande i samhällslivet eller tvingas klä sig på visst sätt) och vi accepterar HBTQI-rättigheter (alltså är det oacceptabelt att påstå att det är "synd" eller ska bestraffas om man tillhör denna grupp). Detta är värderingar vi i det moderna samhället aldrig kan kompromissa om. Ändå finns det inte en enda moskée i Sverige som kraftfullt tar avstånd från ledande moskéers i världens extrema uppfattningar i dessa frågor. Inte en enda moskée i Sverige driver frågan om att modernisera och anpassa islam.
Jag frågade en gång en muslim vilken moskée i Sverige han besöker och han tittade på mig med förfäran. "Alla moskéer i Sverige är islamister", var hans svar. Detta hände på riktigt. Och det fick mig att fundera. Känner du själv till någon progressiv moskée i Sverige som tillämpar en moderniserad islam? Om ingen av oss känner till en sådan hur kan vi då tro på att islam inte är ett problem? Man är antingen en del av lösningen eller så är man en del av problemet.
Att svenska ministrar förföljs på sin väg hem av skränande islamovänsterextremister är obehagligt. Att medeltida normer ska kunna tävla med moderna svenska värderingar är absurt. Att kvinnor t ex ska täcka sig för att anses "dygdiga", eller inte göra män upphetsade, är så sjukt att man tappar andan. Därför finner jag det provocerande när kvinnor bär slöja. Kvinnan är samma person även utan slöja och om en man blir upphetsad av en icke-täckt kvinna ska den självklara lösningen vara att han får stöd av psykolog eller medicineras. I enlighet med allt detta är det helt oacceptabelt att denna V. Ghanem uttalade att "Mohamsson bör brännas". Hon bör definitivt ha kvalat i på SÄPO:s bevakningslista över extremister.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2026-08-20 kl. 11:47.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2026-08-20 kl. 11:47.