Det här har jag också påtalat innan. Jag tror inte att han har ME, finns inte en möjlighet att man helt plötsligt kan bestämma sig för att bli så pass frisk att man både kan jobba heltid och resa till andra länder. Det är så oerhört nedvärderande och provocerande mot oss ME-sjuka när en person som N gör som han gör.. och med V hejandes brevid.. Jag tror precis som du att det är autistic burnout, men jag lägger till en dos ”bortskämd” rikemansson som inte behövt lyfta ett finger..
Citat:
Ursprungligen postat av
KontaktBanan
Är det ingen mer som funderat på om Vanjas Niklas kanske snarare är autistisk och lider av autistic burnout än att precis allt ska förklaras med ME? Jag ser att detta har nämnts i tråden vid ett par tillfällen.
Ju mer Vanja skriver om hans ”ME”, desto mer låter mycket som ganska klassisk autistisk burnout. Han blir fullständigt dränerad av socialt umgänge, klarar periodvis knappt att prata med människor, är extremt känslig för ljud och andra intryck och behöver enormt mycket återhämtning. Efter ett bröllop var han tydligen utslagen i veckor. Det kan förstås vara PEM – men ett bröllop är också ungefär OS-finalen i sensorisk och social överbelastning för någon med autism.
Även historiken är lite intressant. Det verkar inte finnas något tydligt ”här blev Niklas sjuk”, utan när han fått ME-diagnosen tittar de 15–20 år bakåt och konstaterar att han nog hade ME redan då eftersom han alltid varit tröttare än andra, haft stora sömnproblem, behövt väldigt specifika sovförhållanden och fasta rutiner osv. Sedan blev allt mycket värre när de fick barn – dvs när livet plötsligt blev fyllt av ljud, avbrott, oförutsägbarhet och betydligt mindre möjlighet att dra sig undan och återhämta sig.
Jag tycker överhuvudtaget att det ibland blir lite cirkelresonemang: Niklas har ME → aktivitet gör honom dålig på grund av ME → att aktivitet gör honom dålig bevisar hur svår hans ME är.
Han kan naturligtvis mycket väl ha ME och han är faktiskt utredd och diagnostiserad. Men ibland undrar jag om de blivit så inkörda på ME-spåret att de tolkar precis allt genom ME-glasögon.
Autism + autistic burnout hade åtminstone varit en intressant alternativ hypotes.