2026-08-20, 03:51
Medlem
GastonLeMans avatar
Jag köper ofta stora mängder av det jag förbrukar mycket av, på ett bräde.
Det sparar/tjänar jag endel på i vardagen.
Citera
2026-08-20, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Nä det är bla så man blir tät anser jag. Men nu är du 60 + om jag läste rätt så en taxi ibland.. el en limousine skjuts.. Oxfilé t frukost skulle jag dock aldrig äta. Inte ens varje dag t middag. Klart överskattad rätt.

Inte 60 ännu. Man får ju liksom inte nya intressen med mer kapital. Haft ett rikt liv med resor och massa möten som man värderar högre än en guldig kristallkrona och silverbestick. Man är enkel av naturen och njuter av vardagen som den är.
Citera
2026-08-20, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wixen123
Känner igen mig extremt mycket. Jag har alltid varit sparsam men tidigare tänkte jag mer att jag ville bli rik så jag kan köpa en massa grejer. Nu ser jag mig inte som särskilt rik ännu men är iaf miljonär med bra marginal och det känns riktigt bra men inte av anledningen att jag kan köpa massa saker utan att det ger en frid och trygghet. Insett att nästan allt jag suktade efter tidigare mest var för att uppfylla andras tankar om hur man ska vara som rik och inget som ger mig någon glädje alls.

Så för att besvara TS: Unnar mig god mat av bra kvalité, äter ute oftare än vanliga kanske, och kollar nästan aldrig på några prislappar innan jag köper något jag verkligen vill ha men i övrigt lever jag som en riktig svensson trots jag är ”miljonär”.

Exakt så. Och det är gott nog att slippa ojja sig när man handlat. Eller bensin/elräkningar/övriga räkningar. Inte mycket tankar då de betalas.
Citera
2026-08-20, 08:20
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Skryter om det på Flashback!!

Men mest handlar det om att retas med den svenska avundsjukan som florerar här.

Faan, jag gillar människor med pengar och unnar dem det. Slippa titta så mycket på priserna, välja det man VILL och inte det plånboken vill.
Citera
2026-08-20, 08:49
Medlem
NativeVLANs avatar
Jag har det ganska gott ställt men lever inte särskilt extravagant… om jag jämför med mina vänner med mindre tillgångar så tänker jag t.ex. aldrig på vad eller var jag handlar, jag handlar alltid på maxi för där finns allt jag vill ha och oavsett vad jag får feeling för så köper jag det.

Jag köper alltid första klass på tåg, även typ Öresundstågen. Även om sätena inte är mycket bättre så är det färre människor runt en och de tenderar att vara ”normala”.

Jag går endast på VIP bio: mindre folk, 18+, skönare stolar och möjligheten att beställa in vin… skulle aldrig gå på en ”vanlig” biograf igen.

Det är småsaker egentligen, men det är saker som gör min vardag bekväm och stressfri.

Edit: och ohhh, glömde säga: jag köper bra märken. Behöver jag verktyg så köper jag inte typ meec eller ryobi. Jag köper kvalitet som håller. Detta är ett vanligt problem jag ser hos bekanta, de köper billiga verktyg som är skit och slits ut fort. I långa loppet tror jag att jag spenderar mindre men det är för att jag har råd att köpa de bra grejerna “när som helst”, vilket alla inte har.
Senast redigerad av NativeVLAN 2026-08-20 kl. 08:55.
Citera
2026-08-20, 09:03
Medlem
Imnshos avatar
Miljonärer är lika olika (sic!) som alla andra. Korta, långa, tjocka, smala, osv. Unga, gamla, nyrika, ärvda, sparade pengar....

Mitt kapital är helt och hållet byggt av lönearbete och sparande. Har inte gjort någon bostadskarriär utan har nästan alltid hyrt sunklägenheter. Det lilla jag placerat på börsen har för det mesta gått dåligt.

Jag kommer ihåg när jag fick ihop 100.000 för första gången. Jag pluggade på högskolan och åt mest gröt och morötter.

10 år senare blev jag utköpt från ett jobb och nådde då 1.000.000 samt fick automatiskt en prenumeration på Connoisseur, en blaska som inte imponerade på mig (är mest för nyrika).

Nu anser jag mig att ha nått upp till dollarmiljonär, 10.000.000. Inte en jävel kan se på mig att jag är ekonomiskt oberoende. Jag handlar på röda priser, plockar blåbär, kör en 10 år gammal snål riskokare. När jag ska köpa nåt så kollar jag alltid bäst-i-test och åker runt till olika butiker.

Det blir så när man är knegarkonservativ, och som uppfostrats av föräldrar som växte upp under depressionen. Jag hatar bling och kändisar och pengajakt, men jag älskar känslan av totalt oberoende.
Citera
2026-08-20, 09:05
Medlem
Cameltotems avatar
När är man miljonär, har 2 miljoner.
Citera
2026-08-20, 09:39
Medlem
Musikopps avatar
Jag unnar mig att bara arbeta när jag känner för det (eget bolag). Tar exempelvis alltid ledigt hela sommaren, minst tre månader. Närmsta kretsen vet inget om min goda ekonomi och är ständigt oroliga över min uppenbart avslappnade livsstil.
Citera
2026-08-20, 09:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Den här frågan är riktad till er som har minst sju siffror på ert sparkonto.

Vad gör ni för extra som miljonärer?
Jag själv kan berätta vad jag gör för extra och friheten att kunna "trycka till" lite extra när så krävs.
Bokar alltid första klass på flyg när det finns eller Business om inte första klass finns.
Bokar alltid egen loge på konserter och backstage-biljetter.
Tar alltid taxi när jag behöver åka kollektivt kortare sträckor för att slippa allmogen i kollektivtrafiken.
Bokar alltid lite dyrare rum på semestern och betalar extra för att gå före i köer och sånt.
Det var härligt nyligen när jag var i London på Madame Tussauds när jag köpt VIP-bilejtter och kunde runda hela kön och få en egen ingång. Kom in 10 minuter före övriga i kön och kunde kolla i lugn och ro så jag hann vidare till nästa rum innan pöbeln släpptes på.
Åkte på kryssning i Karibien och fick då gå på restauranger som övriga resenärer inte släpptes in på och fick även komma in före de vanliga kryssningsresenärerna och ta plats till underhållningen så jag kunde välja bästa plats.

Rent allmänt tycker jag dock att det borde vara fler ställen man skulle kunna köpa sig fri från samröre med allmogen och pöbeln (det vill säga barnfamiljerna och medelsvenssons).
Om du ska fortsätta leva det lyxlivet kommer din miljon snart ta slut.

Själv fortsätter jag spara för att nå upp till ekonomiskt oberoende enligt 4-procentregeln.
Citera
2026-08-20, 09:57
Medlem
Citat:

Jag själv kan berätta vad jag gör för extra och friheten att kunna "trycka till" lite extra när så krävs.
Bokar alltid första klass på flyg när det finns eller Business om inte första klass finns.
Tar alltid taxi när jag behöver åka kollektivt kortare sträckor för att slippa allmogen i kollektivtrafiken.
Bokar alltid lite dyrare rum på semestern och betalar extra för att gå före i köer och sånt.
Det var härligt nyligen när jag var i London på Madame Tussauds när jag köpt VIP-bilejtter och kunde runda hela kön och få en egen ingång. Kom in 10 minuter före övriga i kön och kunde kolla i lugn och ro så jag hann vidare till nästa rum innan pöbeln släpptes på.
Åkte på kryssning i Karibien och fick då gå på restauranger som övriga resenärer inte släpptes in på och fick även komma in före de vanliga kryssningsresenärerna och ta plats till underhållningen så jag kunde välja bästa plats.

Rent allmänt tycker jag dock att det borde vara fler ställen man skulle kunna köpa sig fri från samröre med allmogen och pöbeln (det vill säga barnfamiljerna och medelsvenssons).
En miljon försvinner fort om man gör sådana extravaganser.. bör snarare ha en mijon dollar/10 miljoner kr där mesta jobbar i fonder/aktier, då blir det en bra summa. Jag jobbar mindre, ingen övertid, gottar mig gärna lite extra gällande matinköp, reser gärna (men billigt). Ja, tar gärna uber eller bolt men är ju nästan lika billigt numera och av bekvämlighet.. Har inga större problem med "pöbeln", de flesta i ekonomiklass iaf om man åker reguljärt är affärsresenärer och medelklass. Charter eller ryanair till turistställen en annan visa..
Citera
2026-08-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Lejonparten av alla barnfamiljer och medelsvenssons idag har sjusiffriga förmögenheter. Du måste komma upp i niosiffriga eller åtminstone höga åttasiffriga summor för att motivera det leverne som du beskriver i trådstarten. Vilket är ett bevis så gott som något för att du bara sitter och drömmer om vad du skulle göra om inte sjukpensionen tog slut så fort.
Lejonparten?! Tror du överskattar folks ekonomi, hälften har ju inte en buffert på typ 10 000..
Citera
2026-08-20, 10:23
Medlem
Citat:

Du får nog lägga på en nolla om det ska vara ens i närheten av att vara hållbart att leva på det sättet. Det de flesta nyrika inte fattar är att en miljon är rätt lite pengar idag. Eller det är ju en god buffert att ha, men inget som man kan byta livsstil för.

För att svara på frågan, jag gör inget särskilt. Har överlag dålig koll på vad saker i mataffären kostar för jag kollar inte så noga på priserna eftersom det ändå är saker jag ska ha. Jag tänker inte så mycket på pengar alls och har inget behov av att signalera till andra att de finns.
Senast redigerad av .icigigk 2026-08-20 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in