2026-08-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Problemet är att många fuskar (som ts). Särskilt era skyddslingar ni tagit in de senaste decennierna som skiter i all tänkbar moral.. du tror folk tycker det är kul att jobba när någon jävel sitter och får minst lika mycket eller mer av lathet och fusk? Bygg er egen buffert medan ni jobbar istället, detta "skyddssystem" är en potemkinkuliss.

Dåligt betalda jobb folk sitter med om de har 22 tkr/mån innan skatt?

Sen om jag tycker det är kul att jobba har noll att göra med om andra sitter hemma och möglar i sin kvart, och får bidrag. Det är astråkigt att inte ha ett jobb.
Citera
2026-08-20, 09:59
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Vi som inte vill jobba.

Det måste finnas många fler än jag här. Jag har slackat mer eller mindre hela mitt liv. Jag ser verkligen ingen poäng i att jobba då jag är antisocial och ogillar folk i allmänhet. Jag gillar inte familjebildning, jag tycker barn är en jävla pina och jag skulle definitivt inte klara av en partner som har åsikter om ditten och datten. Jag ser andra mer eller mindre som hinder och stoppklossar. I synnerhet har jag problem med chefer och andra auktoriteter som är över mig i hierarkin.

Att ta order är inte min grej. Eller rättare sagt jag klarar det, men då är det oftast spel för galleriet. Det går ett tag, men det slutar alltid på samma vis - jag talar om vad jag egentligen tycker och så får jag sparken. Ha ha.

Men jag lär väl inte vara ensam att upptäcka (för länge länge sedan) att det går utmärkt att manipulera AF och leva på bidrag? Mer eller mindre så länge man vill. Jag har gjort det i över 20 år nu.

Så i den här tråden tänker jag att vi som är soffliggare och bara slackar oss igenom livet ska ventilera våra åsikter.

Jag är snart 50, och jag har väl jobbat ungefär 5år eller så i mitt liv. Det är min uppskattning. I vilket annat land än Sverige hade det gått tror vi? Jag har ändå utbildning och vissa behörigheter som värderas högt i samhället, så det är inte så att jag inte KAN få jobb. Men jag vill verkligen inte. Jag har insett att jag avskyr att arbeta. Jag har fullt upp med mina egna dagliga ritualer, och för mig är det inte värt att få ut 30k i månaden i stället för de 15k jag får nu genom att bara slacka och ligga på soffan och helt styra mina dagar själv.

Håller ni med eller tycker ni jag är en idiot? Jag är övertygad om att det måste finnas en jävla massa slackers precis som jag här. Dela med er av era erfarenheter. Kommer ni nånsin att jobba tror ni eller går ni all-in som jag och bara skiter i allt och lever på bidrag?

Berätta hur? Du verkar inte veta varifrån pengarna kommer.
Citera
2026-08-20, 10:00
Medlem
Tycker mer det är dom som jobbar åt arbetsförmedlingen som blåser skattebetalarna.
Så det är ju bra med lite motvikt 😁
Men man måste nog ha lite kontakter som kan hitta på lite låtsas jobb med hög lön några månader.
Sen fortsätta blåsa försäkringskassan.
Ser. Bra ut titta jobba nyligen, inga frågetecken hehe
Senast redigerad av troligengud 2026-08-20 kl. 10:02.
Citera
2026-08-20, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Tycker mer det är dom som jobbar åt arbetsförmedlingen som blåser skattebetalarna.

Ja, herregud, men inte bara de, externa leverantörer (Rusta & Matcha/Jobbcoach-företagen) tjänar också pengar bara på saker som har noll verkshöjd och inte tar en närmre arbetsmarknaden.
Citera
2026-08-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Förstår inte riktigt varför man som svenne vill gå på bidrag för att sitta hela dagarna i sin lägenhet, på sin höjd ta lite promenader? Med tanke på att ts var och skrev i tråden klockan två i natt gissar jag att han sover bort halva dagarna också.. all släkt och vänner jobbar väl så inte särskilt kul och socialt. Särskilt inte i sverige med regn och mörker halva året.. ofta psykisk ohälsa i bakgrunden. ok om du är blatte, kan gömma dina pengar på typ irakiskt bankkonto, ha hus hemma, bo där eller jobba medan du går på bidrag (dubbla identiteter och allt vad det är..)

Det är nog just skattefiffel och bidragsfusk som gör att SD får så mycket makt idag
Folk är trötta på allt fusk, droger säljs fritt på gatan i förorter mm
Citera
2026-08-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Men man måste nog ha lite kontakter som kan hitta på lite låtsas jobb med hög lön några månader.
Sen fortsätta blåsa försäkringskassan.
Ser. Bra ut titta jobba nyligen, inga frågetecken hehe

Jag mins på 90-talet
Då jag gick in på arbetsförmedlingens kontorslandskap för att leta rätt på min arbetsförmedlare
Jag höll på att gå vilse. Det var ENORMT
Men såg ingen som direkt jobbare, de stod mest och pratade, fikade
Citera
2026-08-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om jag bor i Avesta, är född 1995 och har 27200 före skatt, kommer jag få ut 22052 sek.

Källa: https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv/rakna-ut-din-skatt/
Med jobbskatteavdrag
Citera
2026-08-20, 10:13
Medlem
Papperskorg nivå på denna. Känns som ett provoceringsförsök. Valarbetare åt Moderaterna? Du glömde nämna att du inte kan ställa klockan. Och att du älskar slöa i soffan med. Då har du den kompletta borgerliga bilden av precis alla arbetslösa i hela landet.

Vad har dessutom viljan att inte vilja ha barn och familj med jobb göra? Många som inte har barn, har ju satsat på karriär och längre utbildningar istället. Och jobbar mer än många som har barn. Dessutom behöver man ju inte älska folk privat. Så länge man sköter det snyggt på arbetsplatsen. Märklig tråd.

Hela existensen av introverta/ambiverta skulle inte existera om man utgick ifrån det du sa lol
Citera
2026-08-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag mins på 90-talet
Då jag gick in på arbetsförmedlingens kontorslandskap för att leta rätt på min arbetsförmedlare
Jag höll på att gå vilse. Det var ENORMT
Men såg ingen som direkt jobbare, de stod mest och pratade, fikade

Hela Arbetsförmedlingen är ett enda stort haveri. Det ENDA skälet till att det finns/tillåts vara kvar. Är för att staten och politikerna inte har något bättre alternativ för arbetslösa.

Ännu märkligare att folket inte ifrågasätter arbetsgivare som lever på bidrag med. Eller alla dessa ineffektiva åtgärder som maler på, och privata coacher aktörer som roffar åt sig skattepengar för ingenting i princip. Vad är motkravet där? Borde gå åt båda hållen.

Men så är ju för sig Tidö sponsor åt svenskt näringsliv och företagare. Där jobbpolitiken handlar väldigt mycket om att förse arbetsgivare med förmåner. Arbetslösa ska bekämpas, inte arbetslösheten tycker högern. Till och med akassorna gick ut nyligen och tycker att Tidös fokus borde ligga på mer stöd för arbetslösa.
Citera
2026-08-20, 10:25
Medlem
HaIvHerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Seriöst. Jag trodde att jag skulle få massor av svar i från folk här som var som jag. Men ni verkar ju helt bortkomna och lost. Ni ifrågasätter utbetalningar och allt möjligt. Whää whää - mamma man kan inte få 15k i månaden! Whää whää!

Trodde det var proffs som hängde på flashback. Tydligen inte.

Om du går in på Försäkringskassans hemsida och tittar på din utbetalning så får du gärna delge oss detaljerna kring detta, varför du får så pass mycket.
Citera
2026-08-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzafrukost
Ja, herregud, men inte bara de, externa leverantörer (Rusta & Matcha/Jobbcoach-företagen) tjänar också pengar bara på saker som har noll verkshöjd och inte tar en närmre arbetsmarknaden.

Ett bra sätt att få bort så kallade leverantörer som arbetsförmedlingen anlitar och betalar stora pengar för, inför ALU jobb igen precis som det var på 90 talet. Det var även a-kassa grundande och jag skulle gladligen ta ett sånt om man inte hittar nått annat. Systemet ska kräva att direkt dagen då akassan tagit slut ska den arbetslöse sättas ut i ALU arbete.. annars blir den utan pengar.
Citera
2026-08-20, 10:52
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Tack för informationen!

Men om den nya låga a-kassan inte räcker till hyran och fasta utgifter, får man bidrag från Soc då eller hur funkar det?
Yes det är så det funkar, vi har en rikskorm för existensminimum så om existensminimum är låt oss säga 11000 och du får 9000 i aktivitetsstöd så får soc kompletera med 2000 kronor.

Det är därför detta nya system är fullständigt idiotiskt för det kommer inte få ut folk i arbete utan endast göra så att folk kommer springa till soc för att kompletera aktivitetsstödet så det som sker är att man flyttar problemet från en dörr till en annan.
Senast redigerad av Adolf.Shitler 2026-08-20 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in