2026-08-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssan
Jag hade mässlingen i början på 70 talet. Alla hade. De flesta återhämtade sig och gick vidare med sina liv med ytterligare en barnsjukdom avprickad. Det kallades barnsjukdom då det var något de flesta fick och skulle få innan de blev vuxna. För som vuxen var det en betydligt allvarligare sjukdom. Därav att man höll koll på att man fick den.

Jag skrev att de flesta återhämtade. Alla gjorde inte det. En tjej fick hjärnhinneinflammation och blev gravt handikappad.

Jag har senare hört att mässlingen är olika allvarlig olika år.

Mina barn har självklart vaccinerad. Den lilla flickans öde önskar jag ingen.

Det är verkligen inte sant. Man började vaccinera i program i början av 70 talet. Från 1979 började barn få två doser istället för en.
Det är en dödlig och farlig sjukdom för barn. Inget annat. Med vaccinet har den utplånas i Sverige men med dessa föräldrar blir ovaccinerade barn sjuka. Vill man ta risken att ens barn dör eller får hjärnskador? Det finns ett skäl att barn vaccineras gratis i Sverige. Den är allvarlig för barn, inte mer för vuxna.
Citera
2026-08-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det dog folk i Sverige av mässling på 70 talet. Sedan var det ju också på 70 talet det första vaccinet kom innan MPR gjorde entré i början på 80 talet.
Kan du visa mej statistiken på att det dog folk av mässlingen på 70-talet i Sverige!
Citera
2026-08-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
AI håller inte med dig:

” Det förekom dödsfall i mässling i Sverige på 1970-talet, även om de var relativt få jämfört med tidigare decennier.

Mässling var fortfarande vanligt bland barn under början av 1970-talet. Vaccination mot mässling infördes i Sverige 1971, men vaccinationstäckningen var till en början ganska låg. Först när MPR-vaccinationen infördes 1982 blev täckningen mycket hög och mässlingen började försvinna från Sverige.

Dödsfallen berodde framför allt på komplikationer som lunginflammation och hjärninflammation (encefalit). Även tidigare friska barn kunde i sällsynta fall bli svårt sjuka.”
Statistiken säger ändå 0 personer i Sverige. Min AI säger 0-2 personer, statistiken säger 0.
Citera
2026-08-19, 23:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tror inte dom fanns på 70-talet dock? Det var iaf 80-tal när jag fick den, och jag vill minnas att det var en ny grej som storasyskonen inte hade fått.
Inte för att det svarade på min fråga dock. Anses dom gamla mässlingsvaccinerna ge livslång immunitet? Alltså "trippelvaccinerna" som man fick förr.
Och en fråga till: 1. Om det skulle lanseras en "mässlingvaccin-boosterspruta", skulle ni våga chansa och avstå isåfall, eller skulle ni "kavla upp för kollektivet och flockimmuniteten?"

2. Jag tänker f.ö aldrig ta ett vaccin igen, oavsett vilken skyddststus jag skulle anses ha eller inte ha..
1. Med allra största sannolikhet är svaret JA. Troligen utan tvekan. Varför inte?
2. Jag tycker faktiskt att det du skrev är definitionen på den största idiot jag har sett i hela mitt liv. Hade du nekat ett vaccin mot cancer?
Citera
2026-08-20, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Hörni alla vaccinexperter, skall dom gamla Mässling/Röda Hund/Påssjukevaccinerna ge livslång immunitet mot mässling eller?

Eller kommer det att börja hetsas för att man skall "boostra" sitt skydd kanske? Nya "kavla upp!" kampanjer och liknande.

Förresten, när dom sprutorna var nya, så var dom verkligen ingen lek. Vi var flera i klassen som blev sjuka efteråt. Jag fick nåt som liknade Röda Hund, men sen fick jag ändå en mild variant av RH ett par år senare. En klasskompis fick både mässling och påssjuka samtidigt, han blev väldigt sjuk, det var nog inte kul.

När var detta, vilket år fick ni det i klassen?
Citera
2026-08-20, 00:25
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Kan du visa mej statistiken på att det dog folk av mässlingen på 70-talet i Sverige!
Det dog folk på 2000-talet i mässlingen i Sverige. 5 dödsfall sedan år 2000.
Citera
2026-08-20, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det dog folk på 2000-talet i mässlingen i Sverige. 5 dödsfall sedan år 2000.
Skumt då 0 personer dog på 70-talet och då hade ca 80% av alla ungar mässlingen....

Men ändå, 5 personer på 26år, rätt jävla låg procent.
Citera
2026-08-20, 00:34
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Skumt då 0 personer dog på 70-talet och då hade ca 80% av alla ungar mässlingen....

Men ändå, 5 personer på 26år, rätt jävla låg procent.
Finns ingen offentlig dödsorsaksstatistik på antalet personer som dog i mässlingen på 70-talet. Det betyder inte att det var noll.
Citera
2026-08-20, 00:38
Medlem
korrektamund0s avatar
Enligt en rapport från Barnmiljöutredningen publicerad på lagen.nu dog 2-3 barn i mässlingen varje år i Sverige så sent som 1975. Det upphörde och blev noll när mässlingsvaccination inleddes.

https://lagen.nu/sou/1975%3A32
Citera
2026-08-20, 00:45
Medlem
korrektamund0s avatar
Man skall dessutom ha klart för sig att det stora problemet med mässlingen är INTE enbart mässlingen som virussjukdom, utan att mässlingen kan infektera B- och T-celler (ditt "immun-minne") vilket således kan göra dig extremt sårbar för andra infektioner. Andelen barn som dör av ANDRA orsaker än just mässligen är därför ganska vanligt, men detta syns inte i dödsorsaksstatistiken.

Immune Amnesia, googla det.
Citera
2026-08-20, 05:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det ingen förklarat är varför de måste baka ihop tre sjukdommaf i vaccinet MPR
Varför kan man inte framställa enbart mässlingsvaccin ?? Ingen har gett ett bra svar därför finns en viss skepsis

Därför att röda hund, kan skada fostren hos gravida kvinnor och påssjuka göra män infertila om de är i puberteten och vattkoppor är farligt att få som äldre, en kompis fick hjärhinneinflammation då hon fick vattkoppor som vuxen, så det är väl bra att baka ihop dessa? Dock är ju mässling mycket farligare och kan också ge hjärnhinneinflammation som komplikation.
Citera
2026-08-20, 06:13
Medlem
Den där festivalen involverar väl rätt så smutsigt och ohygieniskt folk, antar jag. Det blir som att dra tillbaka tiden till medeltiden med virus och bakterier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in