2026-08-19, 05:26
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du får väl läsa hela mitt inlägg ditt stolpskott!
Det var alltså 0 (!) personer som dog av mässlingen i Sverige på 1970-talet!

Det dog folk i Sverige av mässling på 70 talet. Sedan var det ju också på 70 talet det första vaccinet kom innan MPR gjorde entré i början på 80 talet.
Citera
2026-08-19, 08:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Blev du smittad då? Haha aldrig hört om nån som gjort detta.
Ja, jag blev sjuk. Finns till och med bild på när jag ligger i sängen med svullen hals.
Citera
2026-08-19, 09:49
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikspojken
Jag är så gammal så jag var med på den tiden då alla barn i Sverige hade mässlingen. Betraktades som influensa med prickar.

Mina föräldrar berättade samma sak. Röda hund, mässlingen och något mer jag inte minns just nu. Allmänna sjukdomar, de sa inget om att det var farligt eller förödande.
Citera
2026-08-19, 10:07
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Naturligtvis är det anti-vaxxers som är i farten. Alltid tyckt att det är spännande att anti-vaxxers finns både på vänster- och högerkanten. "Härligt" att folk "vaknar upp"
Citera
2026-08-19, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Folkhälsomyndigheten informerar om att flera fall av mässling rapporterats i samband med festivalen "Urkult".

Festivalen tycks handla om "gränsöverskridande kulturmöten" med ekologiskt och "inkluderande" tema.

Ni kan se grundaren dansa loss här:

Diskutera vad ni vet om festivalen och varför den drabbats av mässlingsutbrott.

Diskutera vad det är för typ av besökare som sprider en sjukdom som i stort sett varit eliminerad i Sverige.

Antivaxxare är inte speciellt smarta och nu kan de stå sitt kast idioterna
Citera
2026-08-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du får väl läsa hela mitt inlägg ditt stolpskott!
Det var alltså 0 (!) personer som dog av mässlingen i Sverige på 1970-talet!

Anekdot??? Jag sa bara hur det var 1972 då jag hade det...

Det du dillar om som följdsjukdomar stämmer ju inte alls!
Om du bara googlar finner du dessa följsjukdomar:
Öroninflammation (otit) – mycket vanligt hos barn.

Bihåleinflammation – orsakas ofta av sekundära bakterieinfektioner.

Lunginflammation (pneumoni) – den vanligaste orsaken till dödsfall vid mässling. Kan vara viral eller bakteriell.

Diarré – relativt vanligt och kan leda till uttorkning.

AI håller inte med dig:

” Det förekom dödsfall i mässling i Sverige på 1970-talet, även om de var relativt få jämfört med tidigare decennier.

Mässling var fortfarande vanligt bland barn under början av 1970-talet. Vaccination mot mässling infördes i Sverige 1971, men vaccinationstäckningen var till en början ganska låg. Först när MPR-vaccinationen infördes 1982 blev täckningen mycket hög och mässlingen började försvinna från Sverige.

Dödsfallen berodde framför allt på komplikationer som lunginflammation och hjärninflammation (encefalit). Även tidigare friska barn kunde i sällsynta fall bli svårt sjuka.”
Citera
2026-08-19, 10:38
Medlem
9zs avatar
Även om man haft vattkoppor som barn lönar det sig att ta bältrosvaccin?
Vad är nackdelarna med vaccinet? Inte något mumbojumbo svar, tack
Citera
2026-08-19, 10:48
Medlem
Dödsfall 2025: 0
Stort problem eller?? självmord ca 1500.
Citera
2026-08-19, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Även om man haft vattkoppor som barn lönar det sig att ta bältrosvaccin?
Vad är nackdelarna med vaccinet? Inte något mumbojumbo svar, tack

Det är dyrt. Risken att få bältros är låg men ökar med åldern. Och risken för kronisk smärta av bältros ökar med åldern. Så vid 60-65år bör du ta den. Men det beror vad du tycker om risker. Vid 60år är det cirka 20 procent risk för svåra komplikationer vid bältros och det ökar till 50 procent vid 80 års ålder.
Citera
2026-08-19, 10:53
Medlem
Problemet med mässlingen är

1 Smittorisken - Den är extrem

2 Risken för komplikationer och död. Även om den är låg så finns den där då sjukdomen är extremt smittsam.

För skydda människor som inte kan vaccinerar sig: Bebisar, dåligt immunförsvar och allergi så måste 95 procent vaccinera sig av befolkningen för uppnå flock immunitet

Att inte vaccinera sig är egoistiskt, omoraliskt och icke-svenskt. Sverige bör kanske göra som Italien. Straffa dem som inte vaccinerar sig.
Citera
2026-08-19, 10:57
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är dyrt. Risken att få bältros är låg men ökar med åldern. Och risken för kronisk smärta av bältros ökar med åldern. Så vid 60-65år bör du ta den. Men det beror vad du tycker om risker. Vid 60år är det cirka 20 procent risk för svåra komplikationer vid bältros och det ökar till 50 procent vid 80 års ålder.

Dyrt att leva, billigt att dö menar du?

Jag har hört att bältrosvaccin kan skydda mot andra inflammationer också. Vilket i sin tur drar ner på risken för att drabbas av demenssjukdomar.
Citera
2026-08-19, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Dyrt att leva, billigt att dö menar du?

Jag har hört att bältrosvaccin kan skydda mot andra inflammationer också. Vilket i sin tur drar ner på risken för att drabbas av demenssjukdomar.

Du dör inte av bältros. Men det kan vara mycket smärtsamt och kan i värsta fall ge kroniska smärtor. Därför säger jag att man ska det 60-65års åldern Vissa tycker man ska börja ta det vid 50år FH säger Bältros kan ge svåra smärtor. Vaccination mot bältros rekommenderas till vuxna med immunbrist och till alla 65 år och äldre.

Från AI

1. Minskat insjuknande i demens

2. Lägre risk för stroke och hjärtinfarkt

Så du har en poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här