2026-08-18, 10:23
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
För inte alltför länge sen lät föräldrar barn sitta utan säkerhetsbälte i baksätet medan de själva rökte i framsätet. Föräldrar vet inte alltid bäst.
Och man cyklade utan hjälm och lekte på lekplatser utan gummimattor, vi gjorde massor av farliga saker förr i tiden. Ska dagens barn kläs in i bubbelplast? Ska föräldrar få ta ansvar för sina egna barn och avgöra själva vilka vacciner deras barn ska ta?
Citera
2026-08-18, 10:26
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Och man cyklade utan hjälm och lekte på lekplatser utan gummimattor, vi gjorde massor av farliga saker förr i tiden. Ska dagens barn kläs in i bubbelplast? Ska föräldrar få ta ansvar för sina egna barn och avgöra själva vilka vacciner deras barn ska ta?

Valet för föräldrarna är mycket enkelt.

1. Ge sitt barn ett beprövat, ofarligt vaccin
2. Låta sina barn bli svårt sjuka i en mycket smittsam, potentiellt dödlig sjukdom

Väljer man alternativ 2 är man per definition efterbliven, och i mitt tycke en ondskefull människa som bör spärras in. Det finns en speciell plats i helvetet för de som låter barn fara illa, särskilt sina egna.
Citera
2026-08-18, 10:27
Medlem
Citat:
Ja det är väl så det är idag?

Däremot vore det klädsamt om de som väljer att inte vaccinera sina barn skänker en tacksamhetens tanke till de som väljer att vaccinera sina och därmed skyddar även de ovaccinerade mot större utbrott av diverse.
Citera
2026-08-18, 10:27
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Tror ingen oroar sig.
Dom som är i riskzonen är ju främst spädbarn. Dom bekymrar sig inte om sådant.
Det är mest mena som drabbas, och så kanske en liten klick barn till hippies.

Tror dessvärre att du har helt fel där.

Låt oss leka med en tanke här, och får se om du inte håller med mig ändå?

Säg att det skulle dyka upp ytterligare ett antal larm om mässlingsutbrott i samband med diverse hippie-aktiviteter? Låt säga 1-2 larm per månad, under ett halvårs tid eller mer.
Då tror jag inte att det skulle dröja länge innan vi började höra röster höjas för diverse nya vaccinationslagar. Eller åtminstone upprätta ordentliga vaccinationspass så att alla som vägrar kan marginaliseras igen.
Vad tror du? Jag tror det skulle bli ett jäkla liv, redan vid ett par tre mässlingsutbrott under ett och samma år.
Citera
2026-08-18, 10:29
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ja det är väl så det är idag?

Däremot vore det klädsamt om de som väljer att inte vaccinera sina barn skänker en tacksamhetens tanke till de som väljer att vaccinera sina och därmed skyddar även de ovaccinerade mot större utbrott av diverse.
Ok, det är taget.
Citera
2026-08-18, 10:33
Medlem
busy-signals avatar
Hörni alla vaccinexperter, skall dom gamla Mässling/Röda Hund/Påssjukevaccinerna ge livslång immunitet mot mässling eller?

Eller kommer det att börja hetsas för att man skall "boostra" sitt skydd kanske? Nya "kavla upp!" kampanjer och liknande.

Förresten, när dom sprutorna var nya, så var dom verkligen ingen lek. Vi var flera i klassen som blev sjuka efteråt. Jag fick nåt som liknade Röda Hund, men sen fick jag ändå en mild variant av RH ett par år senare. En klasskompis fick både mässling och påssjuka samtidigt, han blev väldigt sjuk, det var nog inte kul.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-18 kl. 10:36.
Citera
2026-08-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Hörni alla vaccinexperter, skall dom gamla Mässling/Röda Hund/Påssjukevaccinerna ge livslång immunitet mot mässling eller?

Eller kommer det att börja hetsas för att man skall "boostra" sitt skydd kanske? Nya "kavla upp!" kampanjer och liknande.

Förresten, när dom sprutorna var nya, så var dom verkligen ingen lek. Vi var flera i klassen som blev sjuka efteråt. Jag fick nåt som liknade Röda Hund, men sen fick jag ändå en mild variant av RH ett par år senare. En klasskompis fick både mässling och påssjuka samtidigt, han blev väldigt sjuk, det var nog inte kul.

Måste varit jobbigt på 1800 talet
Det funkade fint på 70 talet i alla fall
Citera
2026-08-18, 10:41
Medlem
Flera av de drabbade är tydligen under 18. Det måste alltså vara föräldrar då som avstått att låta barnen vaccineras. Men sen när barnet insjuknar så söker man vård … Då passar det tydligen att ta samhällets hjälp, och också med risk att sprida smittan till svaga/oskyddade. Ganska provocerande.
Citera
2026-08-18, 10:43
Medlem
Mässlingen gör en bara starkare. Sen att det är tack vare otvättade hippies som utövar gruppsex underlättar så klart smitteriet.
Citera
2026-08-18, 10:53
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
OM det var farligt då, hade väl fhm gått ut med det?
Hört talats om google?
Citat:
Fem fall av mässling har rapporterats i Sverige i augusti. Tre av de smittade har besökt samma festival.

Mässling är en mycket smittsam sjukdom som vanligtvis ger feber och utslag. Den kan ibland orsaka allvarliga sjukdomstillstånd och dödligheten kan vara hög hos spädbarn.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2026/augusti/flera-fall-av-massling-i-sverige/

Citat:
Hur många är dessa som inte kan vaccinera sig på grund av medicinska skäl?
Tja, samtliga spädbarn tex, då vaccinet ges först vid 18 månaders ålder.

Citat:
Ska denna (förmodade) minoritet styra hur många vacciner majoriteten ska ta, eller får de anpassa sig efter sin situation?
Förmodade? Är du på riktigt? Du kan inte bara anta att vissa faktan inte stämmer för att du inte tycker om dem.

Citat:
Vill du införa tvångsvaccinering, vilka vaccin ska i så fall ingå i det programmet?
Nej, det svenska frivilliga barnvaccinationsprogrammet är fullt tillräckligt för att nästan alltid uppnå tillräcklig täckning.
Citera
2026-08-18, 11:00
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Hört talats om google? https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2026/augusti/flera-fall-av-massling-i-sverige/

Tja, samtliga spädbarn tex, då vaccinet ges först vid 18 månaders ålder.

Förmodade? Är du på riktigt? Du kan inte bara anta att vissa faktan inte stämmer för att du inte tycker om dem.

Nej, det svenska frivilliga barnvaccinationsprogrammet är fullt tillräckligt för att nästan alltid uppnå tillräcklig täckning.
Jag menar givetvis innan MPR-vaccinen kom.
Spädbarn interagerar inte med så mycket folk, men visst du har en poäng.
Vad bra, för jag tycker också att det ska vara frivilligt.

Och. Jag tycker att man ska uppmuntra människor att träffas och umgås oavsett om det är på "Urkult", eller vilka sammankomster man nu finner intressanta. Att porta folk som inte är vaccinerade mot vad de nu månde vara är ologiskt.
Citera
2026-08-18, 11:05
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Måste varit jobbigt på 1800 talet
Det funkade fint på 70 talet i alla fall

Tror inte dom fanns på 70-talet dock? Det var iaf 80-tal när jag fick den, och jag vill minnas att det var en ny grej som storasyskonen inte hade fått.
Inte för att det svarade på min fråga dock. Anses dom gamla mässlingsvaccinerna ge livslång immunitet? Alltså "trippelvaccinerna" som man fick förr.
Och en fråga till: Om det skulle lanseras en "mässlingvaccin-boosterspruta", skulle ni våga chansa och avstå isåfall, eller skulle ni "kavla upp för kollektivet och flockimmuniteten?"

Jag tänker f.ö aldrig ta ett vaccin igen, oavsett vilken skyddststus jag skulle anses ha eller inte ha..
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-18 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in