2026-08-19, 21:04
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hudfärg ökar eller minskar inte risken att få mässlingen.

Negrer får faktiskt ett starkare immunsvar på mässlingsvaccinering än vita människor, så vaccinerade negrer löper en åtminstone hypotetiskt mindre risk att drabbas av sjukdom än vaccinerade vita.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5278779/

Det är f.ö. ingen fråga om blott "hudfärg" utan om ras. Skillnader i hudfärger hör, precis som skillnader i svar på exponering för immunogener, till fenotypen, som är ett resultat av genotypen.
Citera
2026-08-19, 21:06
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Inte första mässlingsutrbrottet i Järna, lär inte vara det sista heller..

Fast det är inte i Järna.
Urkult äger alltså rum i Näsåker, en by i Sollefteå kommun i Ångermanland, Västernorrlands län, du är typ 60 mil fel.

Mässling är inte en harmlös sjukdom. Det är problematiskt om folk inte vaccinerar sig då får man sån här spridning.
Citera
2026-08-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toskana
Mässling är sällsynt farligt, de flesta äldre svenskar har haft det som barn och fått med det livslång skydd.
Vaccin kan inte skydda på samma sätt, om ni lägger märke på hur läkare uttalar sig så ger de aldrig en siffra eller procent utan de bara säger " ganska bra skydd".

Det här hat mot personer som inte vill vaccinera sig förstår jag inte, om vaccin fungerar varför är alla så rädda att bli smittade? Sverige har litat blind på FHM och vården och verkar inte vara informerade om vad som händer i länder som USA, Japan eller många andra. 8ch ja, jag vet att det är för att svt inte rapporterar om det... Men ändå, kolla vad som har hänt till exempel med covid vaccin, nu utreder USA ALLA vaccin och det kommer bli många intressanta upptäckt.

Jag var chockad när under den så kallad pandemin började de uppmanar alla inklusive gravida att ta sprutan, så gravida kan inte äta fisk och rå saker på grund av metall och parasiter men kan få en experimentel spruta?

Många länder accepterade inte WHO "rekommendationer " och de som gjorde det som USA, japan och andra länder har slutat rekommendera vaccin för barn och friska människor

Jävla idiot. Hoppas du är ett troll

Mässling är en mycket smittsam och allvarlig sjukdom. 1/1000 -1/5000 riskerar dö med bra vårdstandard... Vad tror du händer med resten av samhället om alla ska ha sjukvården? Då dör ännu fler. Jävla nolla. Så jävla onödigt och skippa vaccin som är beprövat

Det är inte så att alla får en toppen sjukdom av den.. och måste ha sjukvård.
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-19 kl. 22:03.
Citera
2026-08-19, 22:02
Medlem
Inte en enda besökare på festivalen har hittills intervjuats vad jag har sett. Det väntar jag på!

Arrangörerna säger till SVT att det var otur bara. Det hade kunnat hända på vilken festival som helst.
Citera
2026-08-19, 22:16
Medlem
Är det bara apor som blivit sjuka, alla svenskar är väl vaccinerade eller har haft mässling?
Citera
2026-08-19, 22:17
Medlem
Själv hade jag mässling 1972, jag var en av ca 20000 som hade mässling i Sverige det året. 3 avled. Så mässling är inte ofarligt. Men 3 av 20000 motsvarar 0,015%

Allmän vaccination mot tuberkulos upphörde i Sverige 1975. Idag har vi 300-700 diagnosticerade fall av tuberkulos per år, med en dödlighet på 3-8% från år till år. De senaste 25 åren har det varit totalt drygt 300 diagnosticerade fall av mässling och totalt 1 dödsfall (som dessutom gällde en person som redan hade annan sjukdom).

Nej, mässling är inte helt ofarligt, men fokuserar vi inte på fel sjukdom? TBE har en dödlighet på 0,5-2%, men vaccinationen får du betala för själv. Och om du vill undvika att bli smittad av tuberkulos så gör du klokt i att inte ha någon närmare kontakt med folk som kommer från Somalia, Eritrea, Afghanistan, Etiopien, Indien och Thailand. Incidensen hos folk från Somalia och Eritrea ligger 100 ggr högre än hos svenskar.

Tuberkulos är ett riktigt problem, med en dödlighet idag i Sverige på 3-8% av de insjuknade. Det kan jämföras med att 8% av alla rökare dör i lungcancer. För 100 år sedan insjuknade ca 10000 per år i tuberkulos.
Citera
2026-08-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är det bara apor som blivit sjuka, alla svenskar är väl vaccinerade eller har haft mässling?

Det finns både vaccinerade och de som har haft mässling tidigare bland de nya fallen. Därför är det alarmerande. Gamla vaccinationer och gammal immunitet hjälper inte mot den här varianten.
Citera
2026-08-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikspojken
Jag är så gammal så jag var med på den tiden då alla barn i Sverige hade mässlingen. Betraktades som influensa med prickar.

När alla barn i Sverige hade mässling? Det har liksom aldrig hänt. Och det har aldrig betraktats som influensa. Det är livshotande och hög dödlighet bland små barn. Hence det finns vaccin som getts i vaccin programmet i Sverige sen tidigt 70 tal och i dubbeldos i BVC ålder i dubbeldos sen slutet av 70 talet, med andra viktiga vaccin.
Skulle vaccinet vara farligt så hade det märkts under de 50-60 år som gått. Det har det bevisligen inte varit. Dermot slipper små barn till ansvarsfulla föräldrar inte insjukna i detta hemska.
Citera
2026-08-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Mässling är inte, och har inte varit ett problem i Sverige sedan våra förfäders tid.
Och, med våra välvaccinerade befolkning så kommer smittan garanterat att dö ut bums också.

Därför blir detta påstådda lilla mässlingsutbrott inget annat än en kortvarig snackis, med en "spin" som går ut på att alla vaccinvägrande hippies är en stor fara för samhället.

Det kommer naturligtvis inte att bli några konsekvenser av denna enskilda händelse,men opinionen "masseras" ändå obönhörligen till att tycka att vissa vacciner borde vara förbjudna att avstå.

Jag påstår därför att de påstådda mässlingsfallen lika gärna skulle kunna vara påhittade, för att plantera ytterligare lite vaccinhets hos den svenska befolkningen.

Förresten, kör man fortfarande med det där mässlingsvaccinet som doseras som en nässpray? För där kunde ju nyvaccinerade kunde smitta andra med mässling också. Så det har ju förekommit att mässling sprids vi själva vaccinerna också, vilket inte bör förglömmas när det hetsas mot oss som inte längre väljer att vaccinera oss.

Mässlingvaccin ges i spruta på BVC. Var får du påhittt som nässpray ifrån?
Ingen har någonsin smittats av vaccin. Sluta sprida rena lögner.
Majoriteten smittade på urkult är barn, dvs deras föräldrar har skitit i att skydda sina barn.
Ni är inte en fara för samhället som är kloka att ta vaccinet, ni är en fara för era barn. Inget annat.
Senast redigerad av Celestin 2026-08-19 kl. 23:27.
Citera
2026-08-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det finns både vaccinerade och de som har haft mässling tidigare bland de nya fallen. Därför är det alarmerande. Gamla vaccinationer och gammal immunitet hjälper inte mot den här varianten.

Fast det är ju inte sant? De har gått ut med att majoriteten är barn som insjuknat.
Citera
2026-08-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Samma här. Q-anon intygade att min hjärna nu var dömd att förvandlas till dulche de leche, men att det kanske skulle ta upp till fem år. Det har gått sex år nu, så vilken dag som helst förmodligen. Jag har självklart skrivit testamente.

Men det är det lille! Fick Astra-Zeneca pga av jobbet innan det stoppades så har ju chip i armen nu som styr mig och mina tankar och hallonsås i hjärnan 🤪🤖
Citera
2026-08-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Fast det är inte i Järna.
Urkult äger alltså rum i Näsåker, en by i Sollefteå kommun i Ångermanland, Västernorrlands län, du är typ 60 mil fel.

Jag skulle gissa att omkring 30% av Järnas invånare befinner sig på Urkult varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in