2026-08-19, 21:56
Medlem
Jag ser till att pengarna är investerade på ett sätt de de ger en rimlig avkastning. På detta sätt behöver jag inte oroa mig för framtiden, gällande pengar i alla fall, oavsett (nästan) vad som händer. Det ger ett visst lugn i en annars ganska orolig själ. Det jag inte gör är att strössla pengar på lyxkonsumption/show-off och på så sätt höja min lägstanivå för levnadsstandard och på så sätt i förlängning se till att jag inte längre är förmögen (se Lyxfällan, TV3). Jag gör alltså precis tvärt emot TS. Utom ibland. Ibland blir det ett lite finare rum på hotellet eller en middag på det lite dyrare stället. Men aktar mig för att göra det till vana. Att låta sina utgifter matcha sina inkomster är det bästa sättet att förbli ekonomiskt medioker.

Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Jag själv kan berätta vad jag gör för extra och friheten att kunna "trycka till" lite extra när så krävs.
Bokar alltid första klass på flyg när det finns eller Business om inte första klass finns.
Bokar alltid egen loge på konserter och backstage-biljetter.
Tar alltid taxi när jag behöver åka kollektivt kortare sträckor för att slippa allmogen i kollektivtrafiken.
Bokar alltid lite dyrare rum på semestern och betalar extra för att gå före i köer och sånt.
Det var härligt nyligen när jag var i London på Madame Tussauds när jag köpt VIP-bilejtter och kunde runda hela kön och få en egen ingång. Kom in 10 minuter före övriga i kön och kunde kolla i lugn och ro så jag hann vidare till nästa rum innan pöbeln släpptes på.
Åkte på kryssning i Karibien och fick då gå på restauranger som övriga resenärer inte släpptes in på och fick även komma in före de vanliga kryssningsresenärerna och ta plats till underhållningen så jag kunde välja bästa plats.
[...]
Citera
2026-08-19, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Du är nyrik va?
Luktar så ja.

Visst, närmare miljonen i likvida medel, närmare 12 med tjänstepension inräknad, inga skulder alls, vilket gör stor skillnad.

Visst, kan resa när jag så önskar, är ledig från jobb sådär 28 veckor om året.
Citera
2026-08-19, 22:35
Medlem
skvallertackas avatar
Oroar mig inte för morgondagen.
Citera
2026-08-19, 22:36
Medlem
Wixen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Jag har bara en inre frid. Jag gör ingenting extravagant. Jag gillar inte "lyxhotell". Vi bor alltid enkelt, käkar på lokala genuina ställen eller hos bekanta i all enkelhet. Klär mig riktigt illa, nästan medvetet. Kör ganska medioker bil, bor mediokert och trivs!

Går ej på koncerter, går ut o käkar rätt ofta, tar då tåget in till City då jag inte ids leta parkeringar. Sen kan man ju ta någon öl också.

Kanske ens livs sparande och investerande satt sig så djupt att man nu inte har förmågan eller förståndet att spendera. Finns ju liksom ingenting jag vill köpa...

Känner igen mig extremt mycket. Jag har alltid varit sparsam men tidigare tänkte jag mer att jag ville bli rik så jag kan köpa en massa grejer. Nu ser jag mig inte som särskilt rik ännu men är iaf miljonär med bra marginal och det känns riktigt bra men inte av anledningen att jag kan köpa massa saker utan att det ger en frid och trygghet. Insett att nästan allt jag suktade efter tidigare mest var för att uppfylla andras tankar om hur man ska vara som rik och inget som ger mig någon glädje alls.

Så för att besvara TS: Unnar mig god mat av bra kvalité, äter ute oftare än vanliga kanske, och kollar nästan aldrig på några prislappar innan jag köper något jag verkligen vill ha men i övrigt lever jag som en riktig svensson trots jag är ”miljonär”.
Citera
2026-08-19, 23:06
Moderator
HelgeBuks avatar
Är frivilligt arbetslös helt utan stress eller oro. Slösar man som TS (som han påstår alltså) tar pengarna snart slut.
Citera
2026-08-19, 23:39
Medlem

"sådär".

Påminner om en viss klasskamrat i skolan. Där var en tråd på Flashback om dampbarnen man minns från skolan. Det borde finnas en tråd om denna kategorin också.

Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Luktar så ja.

Visst, närmare miljonen i likvida medel, närmare 12 med tjänstepension inräknad, inga skulder alls, vilket gör stor skillnad.

Visst, kan resa när jag så önskar, är ledig från jobb sådär 28 veckor om året.
Citera
2026-08-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stejven
Första klass på flyg är väl ändå bland det dummaste man kan spendera pengar på.

Nja. Det är fan skönt, bättre än att sitta som en jävla kråka i 12 timmar.
Skönt att komma fram utvilad.
Citera
2026-08-20, 00:01
Medlem
När jag besöker sverige så bor jag på min fars gård.
Jag hyr alltid någon rolig bil, ferrari, porsche Som kompenserar det gråa tråkiga vädret.
Jakt och fiske tar stor del av min tid, men också tid i skogen med familjen eller röjning med husqvarnan.
Varje morgon efter kaffe blir det en lång promenad i skogen min som är helt fantastisk. Lungt och stilla, inga människor.

Hemma i Usa blir det mer lyxliv.

Stort nytt hus med 2 pooler, där jag har vänner över för middagar eller pool partyn. God mat och dryck. Blir alltid en vända till garaget där vi njuter av mina fina bilar.

Måndag- fredag väljer jag bil och kör pojken till skolan sedan direkt till min country club där blir det ett gym pass och sedan tennis eller 18 hål. Sedan lunch, oftas med champagne eller annat gott.
Helg med familj.
Inget jobb. Bara ledig.
5-6 resor varje år.

Life is good.
Citera
2026-08-20, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
När jag besöker sverige så bor jag på min fars gård.
Jag hyr alltid någon rolig bil, ferrari, porsche Som kompenserar det gråa tråkiga vädret.
Jakt och fiske tar stor del av min tid, men också tid i skogen med familjen eller röjning med husqvarnan.
Varje morgon efter kaffe blir det en lång promenad i skogen min som är helt fantastisk. Lungt och stilla, inga människor.

Hemma i Usa blir det mer lyxliv.

Stort nytt hus med 2 pooler, där jag har vänner över för middagar eller pool partyn. God mat och dryck. Blir alltid en vända till garaget där vi njuter av mina fina bilar.

Måndag- fredag väljer jag bil och kör pojken till skolan sedan direkt till min country club där blir det ett gym pass och sedan tennis eller 18 hål. Sedan lunch, oftas med champagne eller annat gott.
Helg med familj.
Inget jobb. Bara ledig.
5-6 resor varje år.

Life is good.
Låter deprimerande. Är du gift?
Citera
2026-08-20, 02:37
Avstängd
Merwinnas avatar
Man måste ju vara VÄLDIGT rik om förmögenheten ska räcka livet ut (inkomster kan upphöra), om man håller på så där. Jag skulle aldrig betala extra för sådana förmåner, det är inte värt det. Dessutom skulle jag känna mig dum, som att jag "vräker mig". Jag har aldrig gillat extravaganta människor. Dessutom är det typiskt nyrika. De med gamla pengar är väldigt diskreta.

Det finns dessutom risker idag (eller egentligen har det alltid varit så) med att visa hur rik man är, för det kan leda till rån, inbrott, home invasion, kidnappning... Det är mycket säkrare att låta folk tro att det inte finns mycket att hämta i hemmet.
Citera
2026-08-20, 02:56
Medlem
Är inte särskilt förtjust i att försöka se pampig ut inför omgivningen. Går gärna omkring i mjukisar och bryr mig inte nämnvärt om märkesprylar, flådiga bilar eller jorden runt resor. Jag är nöjd med att inte behöva kasta två ögon på priserna när jag är iväg och handlar. Thats it. Sen kommer visserligen min förmögenhet från investeringar så jag har vant mig vid det spartanska livet just för att kunna maximera investeringarna.

Är i min erfarenhet bara pappa betalar brats som tror sig vara bättre än sin omgivning. Inte ens vi står ut med dem.
Citera
2026-08-20, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacklaren
Låter deprimerande. Är du gift?

Yes. 18 år nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto