2026-08-19, 22:22
Medlem
JJ verkar ha varit ganska kärlekskrank och ha flyttat till kvinnor både i Östersund och eventuellt i Härnösand. Inte alls omöjligt att han blev indragen som medhjälpare/mördare p.g.a. flickvän.
Citera
2026-08-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Hur har du hittat så bra bild på den? Tyckte det såg ut i FUP:en som det bara va bilder på den lite i bakgrunden bakom JJ’s hemmaprojekt…

Det var klantigt uttryckt. Det är en likadan bild som på hans tavla.
Citera
2026-08-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rudiments
Vet inte om jag uttryckt någon besatthet? Däremot kan det det säga något om JJs tankevärld. Det är förövrigt populärt med skräckfilmer, inte för att jag är intresserad, men det är knappast sinnessjukt.

Temat i en skräckfilm, om man nu kan härleda en poster eller en scen, kan vara intressant

Det kan också vara intressant om det är en poster som är ovanlig eller inte går att hitta någonstans. Vem har producerat den? AI-verktygen verkar inte hitta något och det är lite underligt.

Jag testade göra en bildsök på google och den dök upp på ett flertal ställen, med texten "Vampire" på en del av dom.
Citera
2026-08-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Han hade kunnat stanna vid att rota runt och sno väskan för att få det att se ut som ett rånmord. Nu använder han bankkortet. Det gör väl honom de facto till en rånmördare kan jag tänka.

Sant, menar bara att han kanske faktiskt aldrig var intresserad av pengarna. Bara få det att se ut som pundare varit i farten. Därav den konstiga summan på 900 i uttagsförsöket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
För all del.

Men Johan var teknikintresserad. Blev han erbjuden att laga nåt? Blev skit av det. Ville ändå ha pröjs.

Ja, ja. Du hör att spekulationsverkstan är öppen.

Har inget emot spekulationer, tvärtom

Men att folkskygga JJ skulle springa runt och leta efter tekniska grejer att laga ute i sommarstugor i skogen har jag svårt att se, eller att Tor har vinkat in han från vägen och frågat om han kunde hjälpa till med en grej... Kan inte riktigt se hur deras vägar skulle korsas i det sammanhanget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Kristofer heter han som kokat ihop det... va jag som misstog mig.

K: Så det var lite så vi började diskutera fram och tillbaka. Och vi tänker ju att hans eventuella
inblandning i det här måste vara via någon person som är yngre än de här, ja, åldringarna så att
säga. Det känns inte logiskt att han skulle ha någon koppling till någon av dem på något sätt.
Utan vi tror att det är via en lägre, yngre generation så att säga.

FL: Ja.

K: Och då finns det ju ett antal personer som är liksom barn till de här, som har figurerat i
utredningen då. Och det här är bara sådant vi har läst på nätet då.

FL: Mm.

K: Och då fanns det en tjej som vi fastnade för där som är dotter till en person där som har
varit med, en nära granne till där det här mordet skedde.

FL: Ja.

K: Och hon heter Linda och hon visar sig vara rödhårig.

K: Och då tänkte vi så här, vi har alltid undrat varför, ja, Johan har haft en plansch på Annie
Lööf hemma vid sin toalett. Inne på toaletten eller in till toaletten, jag kommer inte ihåg exakt
vad det var, men den satt där i alla fall.

K: Vi har trott att det var någon humorgrej. Men hon är också rödhårig som bekant då. Och
sen pratar ju du och jag, Agneta, om den här andra tjejen som heter Madde.

K: Och då kollade vi snabbt också på hennes Facebook. Och jag har ju träffat henne ett antal
gånger i och med att jag har haft hennes barn i skolan. Så vad jag vill minnas, och även från
Facebook så är hon också rödhårig.

FL: Just det.

K: Och då tänkte vi, oj, här kanske det finns någon form av mönster eller tråd liksom.

K: Sen har ju vi kollat på den här Lindas sociala medier, och det finns ganska mycket bilder
och så utlagt. Och vi har kollat lite bildtexter och sånt. Och då visade det sig att det fanns en
bild som var utlagd 2016.

K: Där hon var i Halmstad och träffade sin moster.

FL: Just det.

K: Och då hajade vi till lite där. Oj, tänk om det är så att de har träffats innan Johan flyttade till
Härnösand. Och det var ju i Halmstad han hade varit precis innan

Kristofer borde sättas in på Palmemordet.
Citera
2026-08-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wip
Sant, menar bara att han kanske faktiskt aldrig var intresserad av pengarna. Bara få det att se ut som pundare varit i farten. Därav den konstiga summan på 900 i uttagsförsöket.

Han tar onekligen en stor risk genom att använda kortet om han nu inte är intresserad av pengar.

900 var inget konstigt uttagsbelopp när det begav sig. Du ville ha små valörer.
Senast redigerad av Bemp 2026-08-19 kl. 22:46.
Citera
2026-08-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är också skeptisk till att dessa långpromenader i timtal någonsin ägt rum. Det kanske finns stöd för att han historiskt har ägnat sig åt sådant, men det har jag i så fall missat. M

JJ:s mamma berättar om att han historiskt ägnat sig åt långa promenader.
Citera
2026-08-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydroo
Här är en likadan bild som på tavlan

https://imgur.com/a/dT3t9JR

Ingen som sitter och trycker på tilläggsprotokollen?
Wow. Fattar inte hur du lyckades återfinna motivet, för själv kammade jag noll med Google Lens som annars brukar vara bra på att matcha skärmbilder.
Citera
2026-08-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wip

900 lär väl vara för att få ut lägre valörer.
Citera
2026-08-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Har inget emot spekulationer, tvärtom

Men att folkskygga JJ skulle springa runt och leta efter tekniska grejer att laga ute i sommarstugor i skogen har jag svårt att se, eller att Tor har vinkat in han från vägen och frågat om han kunde hjälpa till med en grej... Kan inte riktigt se hur deras vägar skulle korsas i det sammanhanget.

Sant. Killen var en enstöring. Just därför kan han ha dragit sig för att gå till Arbetsförmedlingen, skaffa sig ett riktigt jobb och ha med chefer och kollegor att göra. Att söka upp en bonngubbe för ett kortare åtagande en annan femma. Asocial men för den skull inte nödvändigtvis tafatt och försynt. När han väl hittar ut på den traditionella arbetsmarknaden verkar han rent av förslagen. Han var ju "landets bästa tidningsbud".
Senast redigerad av Bemp 2026-08-19 kl. 22:46.
Citera
2026-08-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Wow. Fattar inte hur du lyckades återfinna motivet, för själv kammade jag noll med Google Lens som annars brukar vara bra på att matcha skärmbilder.

tineye.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in