2026-08-19, 16:38
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är klart man skall ta emot tips, men 200 sidor förhör i FUP? Notera att 90% av förhören sker månader eller år efter händelsen. Det är helt meningslöst att ställa detaljfrågor om vad någon såg och gjorde en helt vanlig morgon efter så lång tid. Det är sämre än att inte fråga alls, eftersom man med stor sannolikhet får konstruerade minnen som svar. Seppo Penttinen sitter 26/10 och antecknar vad gubben Fryckström påminner sig 4 månader efteråt om vad två personer gjorde vid en bil på gården, en händelse han inte minns någonting alls av 8/6! Detta är inte bra polisarbete utan trams.

Jag menar att denna fixering vid iakttagelser av fordon är symptomatiskt för hela PU. Man har letat med ljus och lykta efter ett uppenbart motiv och en tänkbar besökare utan att inse att man oavsett detta behöver bevisning. Det är ju av ringa värde att ha 1, 2 eller 3 vittnen som ser en röd Volvo om du inte har någonting att binda föraren med.

”Hindsight is always 20/20” säger man, och det är förvisso lätt att dra slutsatser när vi nu vet att GM av allt att döma kom till fots och inte hade någon koppling till offren. Jag tycker ändå att PU förtjänar stark kritik för att de inte fokuserade på att säkra teknisk bevisning på BP. Man hittade DNA på en strumpa och nu 21 år senare hittar man mer DNA inuti en handväska. Kan det finnas något tvivel om att det fanns mer spår som man missade?
I det stora hela är vi överens om polisens inkompetens och undermåliga insats. Men, för min tror jag inte alls på JJs historia. Att han skulle kommit genom skogen, haft ihjäl Tor och Gerd, och sedan tagit sig hem på liknande sätt köper jag inte. Jag tror att det var fler inblandade och att man sannolikt hade bil.

Jag hoppas att JJs advokat spenderar mycket tid kring DNA-insamlingen, hur och vad man fann. Hur det än var så måste man ha funnit Tors och Gerds DNA på det allra mesta man analyserade. Fann man något som man ännu inte vet vem det kommer ifrån?
Citera
2026-08-19, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Funderingar efter att läst valda delar av FUPen (Jag kan både rört ihop det eller missat förklaringarna.)

- Genomsökningen av huset efter mordet verkar passa bra in på JJs ordningssinne. Han gillade inte oreda verkar det som. Lägenheterna han bodde i vid tiden för mordet beskrevs som prydliga och smakfullt inredda.

- Pengarna i Tors plånbok kan väl vara det lån som Barbro bett om på 10.000 till 12.000 för att bygga en friggebod? Tor hade först nekat lånet, men ville kanske ändå hjälpa till?

- Gerd hade fått en avi på ett aktieköp för 10.000 kr. Kanske Tor hade lovat Gerd detta som en slags "omvänd" 70-årspresent? Gerd hade kanske cyklat ut till gården för att få pengarna? Kan Gerd vara den mystiska "transaktionspartnern" när det gäller de 10.000 kronorna?

- Bilden på pengarna i Tors plånbok visar att det var tusenlappar. Dessa sedlar kunde bara tas ut på en bank eller postkontor, då sedlar från bankomater var högst femhundrakronorssedlar. Tusenlappar brukade lite skämtsamt kallas "zigenarpengar" då de ofta användes i kontantaffärer med begagnade bilar. Jag tror att affärer fortfarande genomfördes med kontanter mellan privatpersoner 2005. Pengarna verkar inte komma från Tors konto, men kom sannolikt från ett kontantuttag över disk inne på ett bankkontor.

- Tor hade sagt till någon att det var så bra att vara pensionär eftersom man kunde dricka kaffe när som helst. Två kaffekoppar hade blivit intressanta för polisen, så det går att spekulera om att vedhuggningen tog relativt lång tid, med kaffepaus. Gerd hade också hunnit både komma till gården och putsat fönster innan mordet. Jag tror Gerd gick ut till verkstan och överrumplade JJ när han höll på att täcka över Tor. Hon kan då sprungit ur på gårdsplanen och JJ kom efter med yxan. Då blir 'logistiken' med yxan inget mysterium.

- Går det att läsa JJs första anteckning till polisen som ett självmordsbrev? Det slutar så konstigt tycker jag. Kan JJ funderat på att ta livet av sig i häktet?

Edit: För övrigt innehåller FUPen mer än tillräckligt med gamla oförrätter, grannosämja, seanser med medium och byskvaller för att räcka till en hel romansvit skriven av Kerstin Ekman. "Under gatlyktornas sken" (Där gatlyktorna stod på fel sida om tomtgränsen.) Inget av detta verkar ha med mordet att göra, men polisen hade väl inget annat val än att försöka leta under lyktan?
Har inte läst hela FUP än men angående kontanterna har ju dottern tidigare berättat att T betalade det mesta kontant. Han tog ut en summa varje månad att leva på.
Citera
2026-08-19, 16:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
I det stora hela är vi överens om polisens inkompetens och undermåliga insats. Men, för min tror jag inte alls på JJs historia. Att han skulle kommit genom skogen, haft ihjäl Tor och Gerd, och sedan tagit sig hem på liknande sätt köper jag inte. Jag tror att det var fler inblandade och att man sannolikt hade bil.

Jag hoppas att JJs advokat spenderar mycket tid kring DNA-insamlingen, hur och vad man fann. Hur det än var så måste man ha funnit Tors och Gerds DNA på det allra mesta man analyserade. Fann man något som man ännu inte vet vem det kommer ifrån?

Det cyklas ändå ganska mycket längs vägen verkar det som. JJ hade cyklat till Birsta i Sundsvalls kommun och köpt en ny cykel på Biltema och cyklat hem med den. Det borde vara över fyra mil från Härnösand till Biltema i Birsta. En cyklist var kanske inget man noterade på Härnön då det var sommar?

Jag tycker JJ verkar så dålig på att få kontakt med olika människor så jag kan tänka mig att han gjort detta helt på egen hand. JJ gick på socialbidrag och trodde kanske att mordet skulle göra honom 'rik'?

En makaber detalj är väl kvinnan som varit sambo med Jarmo Pistol som körde taxi och blev mördad av två taxirånare för växelkassan i taxin och nu drabbades av ett till helt slumpartat mord i den närmsta familjekretsen? Vad är oddsen på det liksom?
Citera
2026-08-19, 16:55
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
...
En besvärande omständighet för JJ är att Tor och Gärd mördats med samma vapen, samt att ett föremål med Gärd blod torkats av på handuken i vedboden. Det kan bara ha skett efter att JJ släpade in Gärd i ladan, men därefter har han bevisligen tagit sig tid att hantera hennes handväska innan han lämnar platsen. Det lämnar mycket lite utrymme för någon annan att gå in med mordvapnet i vedboden och torka av det.

Det faktum att samma vapen har använts mot Tor och Gärd kanske kan räcka för att fälla JJ även för mordet på Tor.
...
Morden skedde med allra största sannolikhet på tisdagen och Barbro fann kropparna två dagar senare. Det är gott om tid om man önskar komma tillbaka för att torka av och hämta mordvapen.

Det är (ännu) inte ett faktum att samma vapen har använts vid morden. Det är ditt antagande.
Citera
2026-08-19, 16:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Har inte läst hela FUP än men angående kontanterna har ju dottern tidigare berättat att T betalade det mesta kontant. Han tog ut en summa varje månad att leva på.
Samtidigt har dottern sagt att hon aldrig sett att Tor hade buntar med sedlar i plånboken.

Det är här som det uppbrutna kassaskrinet blir intressant. Tydligen var det uppbrutet på undersidan, så polisens tekniker hade väl inte orkat vända på det helt enkelt? Samma tekniker som tyckte Gerds handväska inte var ett centralt bevis och lämnade tillbaka den till Barbro. Polisen måste trott att det var Tors handväska eftersom de agerade som de gjorde. Polisens utredning får tre överkryssade klyvyxor i betyg från mig.

Jag tycker att förhören håller något lägre klass då förhörsledarna inte plockar upp många trådar som de förhörda kommer in på och man lämnas med gissningar och spekulationer. Det finns enligt min mening 'vassare' förhör som jag har läst i andra FUPar.
Citera
2026-08-19, 17:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan81
Med tanke på den usla utredningen så kommer man nog inte kunna fälla någon för mord. Det är ju visserligen konstigt att det hittas dna på strumpor på ett av offren men det borde ju rimligtvis hittas samma dna på det andra offret också om personen är skyldig. Det är rimligen så att någon är skyldig till mord på båda eller medskyldig om det varit flera.

Om åklagaren anser att den här personen är ensam skyldig till båda morden så finns det ju inget som binder honom till mer en det ena. Den andra personen där bevis saknas helt låg ju dessutom övertäckt så att GM skulle kunna undgå att avsätta dna där är osannolikt.

Det räcker med medhjälp till mord. Att JJ blir fälld i tingsrätten är ställt utom all tvivel för mig.

Sedan får vi se vad lagvrängarna i Hovrätten kommer fram till.

Betänk också att juristerna i hovrätten bor i samma stad som polisen och då kan man börja spekulera om att även juristerna kanske är av typen "amatörernas afton"?
Citera
2026-08-19, 17:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Det är (ännu) inte ett faktum att samma vapen har använts vid morden. Det är ditt antagande.
Mitt antagande är det inte, utan FUPs summering av rättsäkarens bedömning:
Citat:
Skadebild på Gärd och Tor tillsammans med resultaten från obduktionen ger stöd för att Tor och Gärd har bragts om livet med samma mordvapen.
(30,33,35,37,39)
FUP s.943
Citera
2026-08-19, 17:07
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Det cyklas ändå ganska mycket längs vägen verkar det som. JJ hade cyklat till Birsta i Sundsvalls kommun och köpt en ny cykel på Biltema och cyklat hem med den. Det borde vara över fyra mil från Härnösand till Biltema i Birsta. En cyklist var kanske inget man noterade på Härnön då det var sommar?

Jag tycker JJ verkar så dålig på att få kontakt med olika människor så jag kan tänka mig att han gjort detta helt på egen hand. JJ gick på socialbidrag och trodde kanske att mordet skulle göra honom 'rik'?

En makaber detalj är väl kvinnan som varit sambo med Jarmo Pistol som körde taxi och blev mördad av två taxirånare för växelkassan i taxin och nu drabbades av ett till helt slumpartat mord i den närmsta familjekretsen? Vad är oddsen på det liksom?
Vid rånmord är det centrala att komma över pengar och då borde förövaren väl åtminstone ha tagit Tors plånbok om det nu var densamme som också letat runt i huset efteråt (med skostorlek 45?).

Gick det rykten om att det fanns mycket kontanter i huset? I min ungdom minns jag att sådana skrönor(?) florerade om vissa kufars gårdar i byn jag växte upp.
Citera
2026-08-19, 17:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag ser i FUP s.939 att det finns blod från Tor på entrédörren. Var GM så nedblodad att han stänkte omkring sig när han öppnade ytterdörren, eller stänkte det från en redan blodig yxa när han svingade mot Gärd…?

FUP s.939

En besvärande omständighet för JJ är att Tor och Gärd mördats med samma vapen, samt att ett föremål med Gärd blod torkats av på handuken i vedboden. Det kan bara ha skett efter att JJ släpade in Gärd i ladan, men därefter har han bevisligen tagit sig tid att hantera hennes handväska innan han lämnar platsen. Det lämnar mycket lite utrymme för någon annan att gå in med mordvapnet i vedboden och torka av det.

Det faktum att samma vapen har använts mot Tor och Gärd kanske kan räcka för att fälla JJ även för mordet på Tor.

FUP s.943

Vet man att mordvapnet togs in i vedboden? Yxan saknas väl och följde troligen med JJ in i skogen? JJ har dessutom sökt igenom hemarkivet och handväskan på en plats där han hade uppsikt över gården.

Klart som korvspad att JJ klubbat ihjäl båda två. Det finns även skoavtrycken i 'damstorlek' och kvinnor är väl inte så begivna på yxmord? (Vi utesluter Lizzy Borden här då hon är död.)

Vad utesluter att någon som uppvaktade Tor på 70-årsdagen smugit upp på vinden och rumsterat om lite? Finns det blod även i de mindre skoavtrycken?

Det finns så klart män med små fötter också, typ en "farbror_barbro" liksom.
Citera
2026-08-19, 17:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Jag är också skeptisk till att dessa långpromenader i timtal någonsin ägt rum. Det kanske finns stöd för att han historiskt har ägnat sig åt sådant, men det har jag i så fall missat. Men detta behöver inte åklagaren bekymra sig om för JJ har ju så beredvilligt placerat sig på BP skriftligen, två gånger t.o.m.

Det stämmer att Tors och Gärds DNA finns lite överallt. Det enda okända spår jag känner till är tuggummipapperet på gården, men det kan ju ha hamnat där när som helst.

JJs försvar kan hävda att det skulle kunnat hittats DNA från de verkliga GM om man letat bättre. Åklagaren kan å andra sidan hävda att när man nu letade nogrannare så hittade man ytterligare ett spår av samme JJ i handväskan.

Jag tror det räcker och att JJ blir fälld för dubbelmord i TR, men möjligen friad för mordet på Tor i HR.
Citera
2026-08-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Har läst fuppen. Knepig jävel Jakobsson. Väldigt korta svar, ingen verkar ha minns han och de som minns han ser han som väldigt lugn och försiktig. Vidare han kommer med en märklig historia som inte håller. Dock, inget binder han till Tors mord. Hade trott livstid innan, men är inte lika säker.
Mycket talar för att han dödat Gerd, vad är hans motiv att döda henne? Jo hon hade sett honom hugga Tor eller strax därefter och han använde samma vapen så inga problem för åklagaren att också knyta honom till mordet på Tor
Citera
2026-08-19, 17:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Klart som korvspad att JJ klubbat ihjäl båda två. Det finns även skoavtrycken i 'damstorlek' och kvinnor är väl inte så begivna på yxmord? (Vi utesluter Lizzy Borden här då hon är död.)

Vad utesluter att någon som uppvaktade Tor på 70-årsdagen smugit upp på vinden och rumsterat om lite? Finns det blod även i de mindre skoavtrycken?

Det finns så klart män med små fötter också, typ en "farbror_barbro" liksom.
Skospåren talar IMO till JJs fördel. De bedöms vara Reebok 44-45 (FUP s.922) men JJ hade stlk 42-43 vid husrannsakan (FUP s.1564).
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-19 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in