Citat:
I det stora hela är vi överens om polisens inkompetens och undermåliga insats. Men, för min tror jag inte alls på JJs historia. Att han skulle kommit genom skogen, haft ihjäl Tor och Gerd, och sedan tagit sig hem på liknande sätt köper jag inte. Jag tror att det var fler inblandade och att man sannolikt hade bil.
Det är klart man skall ta emot tips, men 200 sidor förhör i FUP? Notera att 90% av förhören sker månader eller år efter händelsen. Det är helt meningslöst att ställa detaljfrågor om vad någon såg och gjorde en helt vanlig morgon efter så lång tid. Det är sämre än att inte fråga alls, eftersom man med stor sannolikhet får konstruerade minnen som svar. Seppo Penttinen sitter 26/10 och antecknar vad gubben Fryckström påminner sig 4 månader efteråt om vad två personer gjorde vid en bil på gården, en händelse han inte minns någonting alls av 8/6! Detta är inte bra polisarbete utan trams.
Jag menar att denna fixering vid iakttagelser av fordon är symptomatiskt för hela PU. Man har letat med ljus och lykta efter ett uppenbart motiv och en tänkbar besökare utan att inse att man oavsett detta behöver bevisning. Det är ju av ringa värde att ha 1, 2 eller 3 vittnen som ser en röd Volvo om du inte har någonting att binda föraren med.
”Hindsight is always 20/20” säger man, och det är förvisso lätt att dra slutsatser när vi nu vet att GM av allt att döma kom till fots och inte hade någon koppling till offren. Jag tycker ändå att PU förtjänar stark kritik för att de inte fokuserade på att säkra teknisk bevisning på BP. Man hittade DNA på en strumpa och nu 21 år senare hittar man mer DNA inuti en handväska. Kan det finnas något tvivel om att det fanns mer spår som man missade?
Jag menar att denna fixering vid iakttagelser av fordon är symptomatiskt för hela PU. Man har letat med ljus och lykta efter ett uppenbart motiv och en tänkbar besökare utan att inse att man oavsett detta behöver bevisning. Det är ju av ringa värde att ha 1, 2 eller 3 vittnen som ser en röd Volvo om du inte har någonting att binda föraren med.
”Hindsight is always 20/20” säger man, och det är förvisso lätt att dra slutsatser när vi nu vet att GM av allt att döma kom till fots och inte hade någon koppling till offren. Jag tycker ändå att PU förtjänar stark kritik för att de inte fokuserade på att säkra teknisk bevisning på BP. Man hittade DNA på en strumpa och nu 21 år senare hittar man mer DNA inuti en handväska. Kan det finnas något tvivel om att det fanns mer spår som man missade?
Jag hoppas att JJs advokat spenderar mycket tid kring DNA-insamlingen, hur och vad man fann. Hur det än var så måste man ha funnit Tors och Gerds DNA på det allra mesta man analyserade. Fann man något som man ännu inte vet vem det kommer ifrån?