2026-08-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Medelsvenne har en bostad med 70% belåning ungefär...
Då har medelsvensson i alla fall 30% av sin bostads värde i behållning.

En tvåa på 50 kvm kostar i snitt kanske en miljon, en villa kanske fyra miljoner, då har svensson i snitt 300 000-1 200 000 sek. Det är väl inte så illa (30% av bostadens värde).
Citera
2026-08-19, 22:24
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

En tvåa på 50 kvm kostar i snitt kanske en miljon, en villa kanske fyra miljoner, då har svensson i snitt 300 000-1 200 000 sek. Det är väl inte så illa (30% av bostadens värde).

Det här är ju medelsvenne percentil 50, som har i husvinst, bil sparkonto och annat ca 800 000 kr total förmögenhet i median vilket stämmer med de rapporter jag läst som undersökt detta. Inget lyxliv direkt.

Andra halvan har sämre än så, pensionärer, studenter, arbetarklass, många invandrare, underklass, unga. Det är i denna grupp man ofta ser klientel i mysbyxor, skägg, tatueringar eller övervikt på stan i b la stockholms förorter. 30-35% av dessa har max 20-30 000 kr sparkapital eller inget alls.

Top 10% av befolkningen ett par miljoner i total förmögenhet samt över 55 000 kr i lön, de fördelar sig på 2-3 miljoner i förmögenhet i huset och 1 mille sparkapital, eller vice versa. Där ligger jag vid 40+

Denna bild har AI bekräftat stämmer ganska träffsäkert med verkligheten över svenskars ekonomi.
Senast redigerad av slemhog 2026-08-19 kl. 22:36.
Citera
2026-08-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det här är ju medelsvenne percentil 50, som har ca 500 000kr inkl lgh hus värde+bil och annat ca 800 000 kr total förmögenhet i median vilket stämmer med de rapporter jag läst som undersökt detta. Inget lyxliv direkt.

Andra halvan har sämre än så, pensionärer, studenter, arbetarklass, många invandrare, underklass, unga. Det är i denna grupp man ofta ser klientel i mysbyxor, skägg, tatueringar eller övervikt på stan i b la stockholms förorter.

Top 10% av befolkningen ett par miljoner i total förmögenhet samt över 55 000 kr i lön, de fördelar sig på 2-3 miljoner i förmögenhet i huset och 1 mille sparkapital, eller vice versa. Där ligger jag vid 40+
Det jag reagerade på var att du bara såg skulden, inte tillgången.

Om jag har skulder på hundra miljoner på en bostad värd en miljard, så är det väl inga problem. Då har jag tillgångar på åtta hundra miljoner. Och ett lån som aldrig behöver betalas tillbaka. Extremexempel, men för att man ska förstå.

Många verkar se lån som något ont, och jag tycker det är jättetråkigt. Det gör att många inte kan ta sig upp från bottenskrapet.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-19 kl. 22:34.
Citera
2026-08-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?

En mille i aktier.
En mille cash bundet i lägenheten.
200k på ett sparkonto med låg ränta.

36år
Citera
2026-08-19, 23:59
Medlem
Ångest över att man har så lite pengar sparat.
Har väl totalt cirka 200 000 i sparkonto och fonder.

Sen har jag nog 300 000 kr i fordon jag kan sälja loss snabbt.

Och huset har nog gått i värde med 1 miljon.
Citera
2026-08-20, 07:37
Medlem
Citat:

Det mest komiska är alla de som hävdar att de är miljoner pga värdet på sin bostad och sedan måste köpa tvättmaskinen på avbetalning 😂

En bostad är konsumtion som kostar dig pengar var månad, sedan när du flyttar till ålderdomshemmet och säljer den då först har du dina miljoner på kontot, sorgligt, men med tur och med skicklighet så har jag aldrig gått på bankernas och statens lögner om att man är multimiljonär genom sin bostad.
Citera
2026-08-20, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Det mest komiska är alla de som hävdar att de är miljoner pga värdet på sin bostad och sedan måste köpa tvättmaskinen på avbetalning 😂
Om man lever ur hand i mun så gör man något fel. Det spelar ingen roll om man har ägd eller hyrd bostad.

Citat:
En bostad är konsumtion som kostar dig pengar var månad, sedan när du flyttar till ålderdomshemmet och säljer den då först har du dina miljoner på kontot, sorgligt, men med tur och med skicklighet så har jag aldrig gått på bankernas och statens lögner om att man är multimiljonär genom sin bostad.
Om man gör så så gör man fel. Och vad menar du med att det är lögn när man tittar på vad bostaden är värd kontra hur mycket skulder man har på den?

Priset på bostäder går normalt upp över tid. Inte nog med det, normalt bor man billigare i ägd bostad om man jämför med att hyra motsvarande. Man kapar en mellanhand.

För övrigt har jag i ett flertal trådar tagit upp dilemmat man kan hamna i om man slutamorterar sin bostad. Det är bättre att ha kvar ett lån på kanske 25% av bostadens värde.
Citera
2026-08-20, 08:15
Medlem
Citat:
Om man lever ur hand i mun så gör man något fel. Det spelar ingen roll om man har ägd eller hyrd bostad.

Om man gör så så gör man fel. Och vad menar du med att det är lögn när man tittar på vad bostaden är värd kontra hur mycket skulder man har på den?

Priset på bostäder går normalt upp över tid. Inte nog med det, normalt bor man billigare i ägd bostad om man jämför med att hyra motsvarande. Man kapar en mellanhand.

För övrigt har jag i ett flertal trådar tagit upp dilemmat man kan hamna i om man slutamorterar sin bostad. Det är bättre att ha kvar ett lån på kanske 25% av bostadens värde.
Ok, du får gärna gå och kalla dig miljonär för att din bostad är mer värd än ditt lån precis som den är för precis varenda svensk, det visar bara att du är svag och lider av bekräftelsebehov.

Själv äger jag flera fastigheter, har noll i lån, välfyllda aktiedepåer men väldigt lite kontanter på kontot så i din värld är jag multimiljonär men i min värld har jag tillgångar som kan halveras i morgon och lever därefter.

Sedan är det så här att den som har mest stålar är den som kan ekonomi bäst, du bor i en lägenhet och försöker förklara för mig hur man placerar pengar 😂😂😂
Citera
2026-08-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ok, du får gärna gå och kalla dig miljonär för att din bostad är mer värd än ditt lån precis som den är för precis varenda svensk, det visar bara att du är svag och lider av bekräftelsebehov.
Jag kallar mig inte miljonär, och jag räknar inte in min bostad bland likvida tillgångar, däremot aktier och liknande.

Citat:
Själv äger jag flera fastigheter, har noll i lån, välfyllda aktiedepåer men väldigt lite kontanter på kontot så i din värld är jag multimiljonär men i min värld har jag tillgångar som kan halveras i morgon och lever därefter.
Vad yrar du om? Och vad skrev du nyss om bekräftelsebehov?

Citat:
Sedan är det så här att den som har mest stålar är den som kan ekonomi bäst, du bor i en lägenhet och försöker förklara för mig hur man placerar pengar 😂😂😂

Om du anser att jag har fel i något, kommentera då det. Blanda inte in känslor.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-20 kl. 08:22.
Citera
2026-08-20, 08:29
Medlem
Citat:
Jag kallar mig inte miljonär, och jag räknar inte in min bostad bland likvida tillgångar, däremot aktier och liknande.

Vad yrar du om? Och vad skrev du nyss om bekräftelsebehov?

Om du anser att jag har fel i något, kommentera då det. Blanda inte in känslor.
Kan dina aktier ändra i värde i morgon?
Jag söker förstås inte bekräftelse på ett anonymt forum, gör du det bör du uppsöka psykolog.
Eftersom jag är extremt mycket rikare än dig (och förmögnare) tror du då jag tar råd från dig, om det är så bra med lån cykla bort till banken idag och låna en miljard, de kommer väl absolut inte neka dig eftersom det är så lönsamt och bra med skulder eller?

Varför bor du i en lägenhet?
Varför äger du inte bostäder som du hyr ut så hade endast din bostad varit konsumtion och resten av fastheterna inkomster som betalat din konsumtion i ditt boende och då bott gratis? Allt detta är grundläggande och ändå är det nästan ingen som gör så, varför tror du, kan det vara att staten vill ha dig skuldsatt så du förblir en god samhällsmedborgare som måste opp i ottan och producera och att banken vill leva gott på dina bolåneräntor, var tror du?
Citera
2026-08-20, 08:31
Medlem
Citat:
Kan dina aktier ändra i värde i morgon?
Jag söker förstås inte bekräftelse på ett anonymt forum, gör du det bör du uppsöka psykolog.
Eftersom jag är extremt mycket rikare än dig (och förmögnare) tror du då jag tar råd från dig, om det är så bra med lån cykla bort till banken idag och låna en miljard, de kommer väl absolut inte neka dig eftersom det är så lönsamt och bra med skulder eller?

Varför bor du i en lägenhet?
Varför äger du inte bostäder som du hyr ut så hade endast din bostad varit konsumtion och resten av fastheterna inkomster som betalat din konsumtion i ditt boende och då bott gratis? Allt detta är grundläggande och ändå är det nästan ingen som gör så, varför tror du, kan det vara att staten vill ha dig skuldsatt så du förblir en god samhällsmedborgare som måste opp i ottan och producera och att banken vill leva gott på dina bolåneräntor, var tror du?
Jag har inte skrutit om hur mycket pengar jag har. Jag har inget bekräftelsebehov gällande min ekonomi. Det är ju du som hela tiden påpekar hur stor förmögenhet du har.

Se det fetade. Antar att din pappa är starkare än min.
Citera
2026-08-20, 08:41
Medlem
Citat:
Jag har inte skrutit om hur mycket pengar jag har. Jag har inget bekräftelsebehov gällande min ekonomi. Det är ju du som hela tiden påpekar hur stor förmögenhet du har.

Se det fetade. Antar att din pappa är starkare än min.
Är du på riktigt? ”Jag” och ”Du” finns inte här eftersom det är ett anonymt forum 🙄

I verkligheten där även du tvingas att bo så vet nog redan din omgivning om du är förmögen och ännu hellre rik, jag tog ett tidigt beslut i mitt liv att komma så nära den där 1% som lever på alla andra, det gör man genom att utbilda sig till något som behövs och som man man kan tjäna pengar på, man investerar 20% av sin nettolön, vill man köpa något lyxigt som tex en exklusiv bil så köper man först tillgångar som avkastar så det täcker till bilens inköpspris och kostnader.
I teorin är detta lika enkelt som att behålla sin optimala vikt och ha en vältränad kropp men som du kanske ser omkring dig så misslyckas även de allra flesta med detta då de hellre dricker socker och äter processad mat istället för att gå till gymmet. Samma med deras pengar, de köper skit i stället för tillgångar, jag bryr mig inte vad de gör men jag fostrar min barn till att försöka komma så nära den där 1% som möjligt, du får göra vad du vill, ditt liv men försök för fan inte lära mig hur man skapar välstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in