2026-08-19, 18:41
Medlem
När jag var barn så var det obligatoriskt att få Mässlingen. Om någon unge i närheten hade fått sjukdomen så fick man gå dit och bli smittad. Detsamma gällde Röda Hund, Påssjuka mm.
Citera
2026-08-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
När jag var barn så var det obligatoriskt att få Mässlingen. Om någon unge i närheten hade fått sjukdomen så fick man gå dit och bli smittad. Detsamma gällde Röda Hund, Påssjuka mm.

Trist, hoppas du klarar dig utan komplikationer.
Citera
2026-08-19, 18:51
Medlem
mjolnirrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen

Samma här, när jag fick vattkoppor tvingade morsan över mig till grannbarnen för att smitta ner dom haha
Citera
2026-08-19, 19:14
Medlem
pextas avatar
Trevliga föräldrar med vanföreställningar som skadad sina barn.
Citera
2026-08-19, 19:18
Medlem
Har man hittat vem som smittat alla andra?
Citera
2026-08-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag hade bältros när jag var 45. Ingen fara alls, röda utslag på sidan och på ryggen runt midjan. Kändes inte speciellt mycket och försvann efter ett par veckor. Jag förstår att det kan vara värre när man är äldre, men hur stor är risken att man får det igen om man redan haft det?

Högre risk? Passa på att vaccinera dig så du slipper få tillbaka det, minskar risken för Alzheimers med
Citera
2026-08-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Är det svenska barn eller svarta afrikaner som blir sjuka?

Har varit på Urkult = barn till svenska hippies från Järna troligen?
Citera
2026-08-19, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Folkhälsomyndigheten informerar om att flera fall av mässling rapporterats i samband med festivalen "Urkult".

Festivalen tycks handla om "gränsöverskridande kulturmöten" med ekologiskt och "inkluderande" tema.

Ni kan se grundaren dansa loss här:

Diskutera vad ni vet om festivalen och varför den drabbats av mässlingsutbrott.

Diskutera vad det är för typ av besökare som sprider en sjukdom som i stort sett varit eliminerad i Sverige.

Nya varianter av mässlingen?

Isolera er länge och totalt vid misstänkt smitta OAVSETT VACCIN"STATUS"!!!!!
Citera
2026-08-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hoppas nu att de inte har mage att söka vård nu när man aktivt undvikt vaccin för sina barn.

En del tål inte vaccinen, får livshotande biverkningar.

Vaccinen ger INTE fullgott skydd.

Mässlingvirus är relativt stabila men det kan vara nya varianter som sprids som ser annorlunda ut än det man vaccineras för.

Sars-Cov 2 är extremt lättmuterade sk höljevirus.
Citera
2026-08-19, 19:37
Medlem
Clawdices avatar
Man bör ha i åtanke att hormedia fokuserar på att det är ”samhällskritiska” personer som har samlats/smittats.

De vill alltså att man som läsare ska göra associationen samhällskritik = fel.

Att de dessutom skriver att ”de flesta varit ovaccinerade” får ju en att undra hur bra vaccinet är. Om 15 av 21 smittade varit ovaccinerade och lika stor andel av besökarna i stort varit ovaccinerade/vaccinerade så är det ju konstigt fokus.

Vaccinerade som insjuknar borde vara arga på läkemedelsindustrin och de som propsat för att de ska ta något som inte funkar, och de som inte är vaccinerade är antagligen okej med att man insjuknar, så det hela är en icke-nyhet.
Citera
2026-08-19, 19:42
Medlem
Satt och tänkte "jävla antivaxxer hippies", men nu när jag tänker efter så vet jag inte om jag är vaccinerad mot mässling.
Jag fick en massa vacciner som ung, men jag minns inte vilka det var.
Försökte ta reda på det genom 1177, men där stod ingenting.
Citera
2026-08-19, 19:46
Medlem
mikaelss avatar
Seriöst, ser inte problemet.
Mässling kan vara farlig, betydligt farligare än covid, men till skillnad från covid så finns det ju fungerande vaccin som faktiskt gör att du inte blir sjuk. Alls. Inte som covidskiten som blott gjorde att du kanske fick det lindrigare.

Så en farlig sjukdom med ett fungerande vaccin vs en ofarlig sjukdom med ett icke fungerande vaccin?
Till skillnad från covid är ju smittan bara farlig för ovaccinerade, så problemet är lättlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in