Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Vid rånmord är det centrala att komma över pengar och då borde förövaren väl åtminstone ha tagit Tors plånbok om det nu var densamme som också letat runt i huset efteråt (med skostorlek 45?).
Gick det rykten om att det fanns mycket kontanter i huset? I min ungdom minns jag att sådana skrönor(?) florerade om vissa kufars gårdar i byn jag växte upp.
Jag får först tacka dig Joe Blow för att du så förtjänstfullt bidrog till TS i tråden om Skandiamannen 2012. En tråd där jag själv skrivit ett och annat inlägg genom åren.
Det förekom som du säger rikligt med sådana skrönor 'förr i tiden'. Det har väl också spekulerats om att någon trodde Tor fått pengarna för skogsavverkningen kontant?
Det som blir lite motsägelsefullt är väl vem som skulle tutat i JJ detta? Är det en sån skröna som ligger bakom mordet finns det till 100% en drivande medgärningsman/kvinna.
Jag vill minnas att det ofta var äldre personer som bodde i lite skamfilade ensliga hus som påstods ha stora mängder kontanter hemma. Udda typer som stack ut lite. Jag lade band på mig som yngre och yxmördade inte någon av dessa 'utpekade' personer för att utröna sanningshalten i dessa rykten.
Brattås ser lite ut som urtypen för en sådan fastighet, som du skriver.