2026-08-19, 17:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vid rånmord är det centrala att komma över pengar och då borde förövaren väl åtminstone ha tagit Tors plånbok om det nu var densamme som också letat runt i huset efteråt (med skostorlek 45?).

Gick det rykten om att det fanns mycket kontanter i huset? I min ungdom minns jag att sådana skrönor(?) florerade om vissa kufars gårdar i byn jag växte upp.

Jag får först tacka dig Joe Blow för att du så förtjänstfullt bidrog till TS i tråden om Skandiamannen 2012. En tråd där jag själv skrivit ett och annat inlägg genom åren.

Det förekom som du säger rikligt med sådana skrönor 'förr i tiden'. Det har väl också spekulerats om att någon trodde Tor fått pengarna för skogsavverkningen kontant?

Det som blir lite motsägelsefullt är väl vem som skulle tutat i JJ detta? Är det en sån skröna som ligger bakom mordet finns det till 100% en drivande medgärningsman/kvinna.

Jag vill minnas att det ofta var äldre personer som bodde i lite skamfilade ensliga hus som påstods ha stora mängder kontanter hemma. Udda typer som stack ut lite. Jag lade band på mig som yngre och yxmördade inte någon av dessa 'utpekade' personer för att utröna sanningshalten i dessa rykten.

Brattås ser lite ut som urtypen för en sådan fastighet, som du skriver.
Citera
2026-08-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rudiments
Tydligen så får jag ett annat svar från Grok:
"This is a still from the 2016 French body-horror film Raw (original French title Grave), directed by Julia Ducournau.
It comes from the infamous scene in which the protagonist Justine (Garance Marillier), a lifelong vegetarian whose cravings for meat have been awakened, eats her sister Alexia’s (Ella Rumpf) accidentally severed finger. The pale face, blood around the mouth/nose, and the white finger held in her teeth match the described shot exactly."
----
Det är inte bara här vi hallucineras, vi är i gott sällskap med AI :-)

Bättre teori än The Grudge. Tror Raw kan va rätt. Kan också vara någon annan film ur den franska skräckvågen. Ser ut så på estitiken.
Citera
2026-08-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skospåren talar IMO till JJs fördel. De bedöms vara Reebok 44-45 (FUP s.922) men JJ hade stlk 42-43 vid husrannsakan (FUP s.1564).
Man bedömer storleken på fotspåren det är inte exakt. JJ har tagit bla. Gärds väska så på så vis kan man knyta honom till fotspåren.
Senast redigerad av Fnero52 2026-08-19 kl. 17:40.
Citera
2026-08-19, 17:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Skospåren talar IMO till JJs fördel. De bedöms vara Reebok 44-45 (FUP s.922) men JJ hade stlk 42-43 vid husrannsakan (FUP s.1564).
Ja, där har vi något som måste avhandlas i domen. Det är som du säger knepigt. Kan JJ varit mer passiv och haft två medhjälpare? Kan mordet genomförts av tre personer?

JJ stod mest handfallen på gårdsplanen och tittade på och hjälpte bara till med att dra in Gerd i verkstan och vittja hennes väska. Två medhjälpare som hade handskar, då inget DNA verkar hittats på den blodiga handduken?

Den med små fötter gillade dessutom billiga massproducerade skor inköpta på Deichmann i Tyskland.
Citera
2026-08-19, 17:36
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Mitt antagande är det inte, utan FUPs summering av rättsäkarens bedömning:

FUP s.943
OK, men det är likaväl en bedömning NFC gör utifrån vad som är sparat och dokumenterat. Det, tillsammans med obduktionens resultat, är ju tydligen inte bättre än att man inte ens kan avgöra om ett eller två slag med ett eggvasst föremål i Tors bakhuvud har utdelats.

Om yxan var blodig av Tor så det stänkte på entrédörren då GM svingade den mot Gerd så borde även Tors blod funnits på handduken som yxan torkats av med. Handduken borde väl ändå finnas på NFC idag för så bra analys som det bara är möjligt.
Citera
2026-08-19, 17:37
Medlem
Tusenlappar i plånboken och dessa tas ut från post eller bank, inte från bankomat.

Om vi nu antar att Tor tagit ut pengarna från sitt konto. Kanske mördaren befann sig i samma lokal och såg det hela. Därefter ett kortare förföljande till bilen varvid registreringsskylten observerades.

Bilregistret härnäst och någon dag efter, ett besök hemma hos Tor.
Citera
2026-08-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Den med små fötter gillade dessutom billiga massproducerade skor inköpta på Deichmann i Tyskland.

Deichmann hade då e-handel på svenska sen flera år tillbaka, postorder och butiker i flera andra länder. Skon fanns dock inte att köpa i svenska butiker.
Citera
2026-08-19, 17:41
Medlem
Citat:
Jag är också skeptisk till att dessa långpromenader i timtal någonsin ägt rum.
Snälla, läs FUPen. Det finns otaliga vittnesmål om MGMs långa promenader.
Citera
2026-08-19, 17:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Tusenlappar i plånboken och dessa tas ut från post eller bank, inte från bankomat.

Om vi nu antar att Tor tagit ut pengarna från sitt konto. Kanske mördaren befann sig i samma lokal och såg det hela. Därefter ett kortare förföljande till bilen varvid registreringsskylten observerades.

Det saknas väl uttag på Tors konto?

Jag har inte läst om det i FUPen, då jag hoppade över en del som inte var förhör. Jag baserar detta på uppgifter från olika program om mordet.
Citera
2026-08-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi

Om inte annat så är det faktiskt något som polisen borde ha kollat upp, de borde även ha kollat vilka som eftersökt Tor på Eniro osv. Andra mordfall har lösts på det sättet.
Citera
2026-08-19, 17:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Deichmann hade då e-handel på svenska sen flera år tillbaka, postorder och butiker i flera andra länder. Skon fanns dock inte att köpa i svenska butiker.
Ok. Borde inte polisen bett om en lista på alla kunder med denna sko i storlek 38?

Hur många av dessa bodde runt Härnösand?

Polisen trodde väl att det var BÖ som mördat Tor, så de tyckte väl det var för mycket jobb att dra iväg ett mail till Deichmann?
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-19 kl. 17:50.
Citera
2026-08-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
tack själv, skönt någon har lite erfarenhet iaf och vet vad jag gtalar om, nej jag vill inte heller diskutera med den här feminoist sosse autismen mera, och den har gått över till anmäla all mina 100% sanna inlägg med så.

personen ifråga är inte den som den utger sig för att vara.

Jag har varit övertygad om ifrån början åklagaren har mer bevis, åklagarewn har själv gått ut i media och sagt den har mer bevis, jag tror även det är 80% chans han föälls om inte högre nu, dessutom har MGM krånglat till det för sig med en väldigt konstig historia, som alla som hör den förstår han är tvärskyldig.

Allt det här har den här självutnämde experten dementerat och sagt emot, och det är oseriöst va

Är en av stor anledning att jag slutade med att göra inlägg i tråden att denna får tramsa omkring i tråden med besserwissers fasoner...

Dessutom lutar morden liknande vad J.M och M.R utförde för några år sedan....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in