Citat:
Ursprungligen postat av
Egna-tankar
Tack för länk. Suck.
Länken gör det tydligare att Strandhäll ägnade sig åt ett meningsutbyte med Joar Forssell. Då har hon troligen skrivit i någon sorts affekt.
Jag har i alla fall svårt för att så många i Sverige verkar tycka att situationen i Gaza ska vara en jätte-prioriterad fråga för alla oss i Sverige, och att våra politiker ständigt bör tala om Gaza och gärna dagligen bör uttrycka mesta möjliga hat mot Israel utan att direkt trampa över gränsen till antisemitism.
Jag förstår att det jag säger nu kan tolkas som whataboutism, men jag måste ändå säga det. Varför ska vänstern i Sverige rikta all uppmärksamhet mot situationen i Gaza och i princip ingen uppmärksamhet alls mot situationen i Sudan?
https://en.wikipedia.org/wiki/Sudanese_civil_war_(2023–present)
Wikipedia beräknar antalet krigsdödade i Sudan till mellan 150.000 och 400.000 människor, samtidigt som 25 miljoner sudaneser är drabbade av svält.
Varför talas det nästan aldrig om Sudan i Sverige, medan det tjatas och tjatas och tjatas om Gaza?
Svaret är enkelt. Situationen i Sudan är en "inom-islamsk" konflikt. Väst är nästan inte inblandat alls. Men situationen i Gaza kan skyllas väldigt mycket på väst. Det kan ses som kolonialismens fel, kapitalismens fel, den västliga militarismens fel, den västliga vapentillverkningens och vapenförsäljningens fel, islamofobins fel, rasismens, nazismens och fascismens fel, och i bästa fall, om vi anstränger oss lite, som Sverigedemokraternas fel. Hurra! Kan det bli bättre?
Men Sudan är en inom-islamsk konflikt. Jamen gäsp. Orka bry sig. Har vi inte något annat att prata om? Varför pratar vi inte om Gaza?
Och då måste vi väl förstå att Valley Ghanem tycker att Simona Mohamsson ska brännas för att hon bar en Davidsstjärna?
Det är klockren whataboutism och en av dessa vanliga talking points från israelvänner. De som använder argumentet bryr sig enormt mycket om konflikten och tycker den är enormt viktig,: vad de vill är inte att världen skall bry sig mindre om Israel, utan att de som inte tycker som dem skall bry sig om Sudan istället. I praktiken kunde ingen strunta i Sudan mer än dem.
Men du skall ha klara poäng för att du inser vad det handlar om.
Vi skall bry oss om konflikten därför att Israel är beroende av EU: s och USA: s stöd och våra regeringars passivitet i att kritisera Israel. En press från EU och USA kan lösa konflikten.
Forsell och andra högerpolitikers agerande och upprördhet här som israelvänner luktar därför oerhört illa eftersom de deltar i att använda antisemitism-vapnet som ett medel att ta fokus från konflikten och diskutera en bifråga istället.