Citat:
Ursprungligen postat av
UschKlisterssonIII
Ja du är högerliberal. Inget mysterium precis.
Vad nu en högerliberal är för något. Egentligen betecknar jag mig inte som liberal, utan att mina åsikter till stor del baseras på liberalismen, Upplysningen och vetenskapen.
Egentligen vore världen bättre utan ideologier. På samma sätt som man skilt staten och kyrkan, borde man skilja staten och ideologierna. De är bara sekulära religioner, där de som inte delar åsikterna ses som otrogna som ska omvändas eller krossas.
Någon som maniskt följer en ideologi och vill omvända andra till sina "rätta" åsikter, är inte bättre än någon religiös som vill att alla ska följa en religion och dess åsikter. På samma sätt som Iran styrs av sin religion, eller Sverige förr, så skapade kommunismen likadana samhällen, där ideologin blev en religion som alla tvingades att följa.
Idag menar jag att vänsterliberaler går åt samma håll i samarbete med vänstern. Speciellt i USA. Åsikter som man här, tagit till dig därifrån. Alla ska ha samma åsikter och de som inte har det, ses som otrogna som ska tystas och tvingas lyda, vilket har splittrat och polariserat samhället, här som där. Även om kriget i Gaza nu har ställt de forna allierade mot varandra här i Sverige och man ser en högervridning i samhället idag, faktiskt som en följd av den förda politiken.