Citat:
Ursprungligen postat av
Egna-tankar
Simona Mohamsson bar en Davidsstjärna i Expressens partiledardebatt. Då svarade en muslimsk statsvetare, som har arbetat med att ta fram Malmö stads handlingsplan mor islamofobi, att Mohamsson borde brännas.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvaMOa/mohamsson-bar-davidsstjarna-fick-hat
Tror ni att det kommer att bli någon större skandal av det här uttalandet?
Nu tror jag att vi behöver kolla på artikeln och se vad den egentligen säger.
Valleyghanem skriver följande på instagram:
"I kväll hänger Simona Mohamsson en davidsstjärna runt halsen i partiledardebatten. Smycket är ett verktyg för att signalera blind israel-lojalitet och tummen upp till folkmordet mot hennes egna folk, palestinierna.
Samtidigt som hon fördjupar sin flört med extremhögern och driver en politik genomsyrad av islamofobi. Hon vet exakt vad hon gör.
Sin egen "muslimska bakgrund" använder hon som ett immunitetsbevis mot kritik, medan hennes politik krossar muslimer i Sverige.
Jag tror inte jag kan känna mer avsky än mot denna typ av människa: svag av kropp, ond av vilja, ynklig i sitt förräderi; en självhatande varelse som vänt hatet mot sina egna. Tfoo!
Det räcker inte att utnämna henne till Ärke-husblatte. Det måste även gå att upphäva palestinskhet efter detta."
I sammanhanget där Valley skriver "Må hon brännas" svarar hon på följande kommentar:
"Medan sionister bränner in denna symbol på hennes landsbarns kinder, väljoner hon att bära den (davidstjärnan) som ett koppel."
Valley Ghanem får frågan om hon verkligen tycker att Simona ska brinna, varpå hon svarar:
”Den kommentaren var onödig men jag skrev den i affekt som svar på att barn i Gaza bränns levande till följd av Mohamssons politik. Det jag åsyftar är givetvis inte att någon ska brännas i världslig mening men samtidigt är det viktigt att vi inte förskjuter fokus från sakfrågan; att det pågår ett folkmord som Israel är ansvarig för”, skriver hon efter publicering.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------
Så till vad mina tankar är.
Jag tycker att det är klantigt av Valley att skriva
"Må hon brännas". Samtidigt så kan jag verkligen förstå hennes frustration till att Simona väljer att bära symbolen. Vid det här laget hoppas jag att det är uppenbart att Simona tar till vilka metoder som helst för att hamna ovanför 4%-spärren och hennes parti med sig.
Jag kan bara tänka hur det måste kännas för Valley att se de ryggdunkar som Simona får från Ulf, Jimmy, Rickard mfl. Hon är ju den perfekta att bära upp symbolen då hon, som Valley skriver, blir immun utifrån hennes bakgrund.
Utifrån det Valley beskriver så ser jag det som att Valley har hjärta för vad det palestinska FOLKET just nu blir utsatt för. Jag kan ha fel men det är så det känns för mig.
Simona säger att hon inte spär på polarisering och göder hat i artikeln och tycker att det är viktigt att markera. Min syn på det hela är att hon bär den för att provocera.
Jag håller med henne att det är viktigt att markera. Rätt sätt att markera på för mig vore att markera mot Netanyhau och Hamas och stötta folket på båda sidor, där palestinierna just nu ligger sämst till. Varken muslimer eller judar ska känna sig oroliga över att gå på gator och torg i Sverige.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
Och till dig, Egna-Tankar, jag vill markera att det är viktiga att vi alla är noggranna med att vara sakliga för att undvika polarisering. Om du vill diskutera så försök att skapa en helhetsbild utifrån artikeln som du skriver.
Låt oss inte bråka oss sinsemellan, låt oss vara enade och kritiska mot det varje politiker säger, vi alla vill ha ett bättre Sverige <3