Citat:
Ursprungligen postat av
Eurypterida
För att vi talade om svensk kultur, stat och kultur är olika saker. Staten och kyrkan har bokstavligen bränt folk för att vi ska få kristdemokraterna, bra deal?
Är afghanistan muslimskt? Ja men det är diktatur också, folk har inget annat val än att spela teater, då blir det konstigt och säga hela landet är muslimskt bara för makten är det.
Jag tycker hela denna arabjudekristusmuhammedcirkus är helt bisarr. De som är kristna, judar eller muslimer kan väl dra till Israel och ta sitt bråk där?
Vafan har vi med skiten att göra?
Bränt folk? Tänker du på häxprocesserna? Men det var ju inget som Jesus skulle ha önskat. Muhammed var betydligt mer tydlig med att han önskade jihad (alltså att muslimer ska omvända eller döda människor av andra religioner - det är till och med en av deras heliga plikter).
Klart att det är lite förenklat att säga att länder är "kristna", "muslimska" eller "buddistiska", men ibland måste man förenkla för att se vad man har att göra med. Kunna hantera världen.
Jag tycker som sagt också att det har blivit för mycket fokus på Mellanöstern i svensk politik, och SÄRSKILT nu i valrörelsen är det olyckligt eftersom Palestinafrågan polariserar så mycket. Jag har själv stora problem med frågan nu, för jag är och har "alltid" varit Sd, men jag är på palestiniernas sida i den konflikten - som varje tänkande och kännande person måste vara - och därför bjuder det mig emot att rösta på Sd nu. Samtidigt som de så väl behövs i inrikespolitiken...
Angående att ta bråken på plats i Mellanöstern: ja, det kan man ju tycka. Men en del av våra invandrare - inte en stor del men de finns - ÄR faktiskt riktiga flyktingar. Och det är inte jättekonstigt att de fortsätter förändringsarbetet ifrån sina olika diasporor (plural?) i världen - så länge som de gör det med måtta och enligt lagar och regler i länderna där de bor. Alltså: att ansöka hos polisen om att få hålla en demonstration och sedan genomföra den, eller att skriva en insändare i en tidning - är OK. Det ingår i våra demokratiska friheter, vi kan inte börja sålla mellan vad som får sägas på gatan och skrivas i tidningar och inte. Då blir vi ju snart en dikatatur själva.
...men att begå någon form av terrordåd för att dra uppmärksamheten till sin sak, är naturligtvis förkastligt.
Nu när vi ändå pratar PLO, måste jag berätta att jag blev djupt besviken på min gamle idol Yassir Arafat alldeles nyligen, när jag fick reda på att han hade försnillat flera hundra miljoner dollar, eller ännu mer, och att i alla fall en del av detta hade gått till den unga hustruns lyxliv i Paris.
(Det är nog ingen som tror att Arafat tänkte behålla alla dessa pengar för sig själv, för själv levde han mycket enkelt och asketiskt i PLO-högkvarteret, utan han hade nog tänkt ut vettiga användningsområden för pengarna - men han borde ändå inte ha smusslat undan dem så att ingen kunde hitta pengarna igen, efter att han hastigt gått bort. För han hade alla kontonumren i huvudet. Han borde ha förstått riskerna med detta, särskilt som han levde under konstant mordhot, och mycket av pengarna var insamlade medel från vanliga människor världen över som ville palestinarna väl...)
Jättetråkigt att bli besviken på människor som man beundrat. Men detta är ju länge sedan och påverkar ändå inte mina känslor för PLO av idag.