2026-08-16, 16:41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Jag är inte upprörd alls. Jag gillar inte när folk ljuger för att slippa erkänna att de har fel.
Fel om vadå?
Citera
2026-08-16, 19:28
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Det är väldigt vanligt i t.ex Thailand, Japan och Hong Kong att man har ketchup i olika fried rice-varianter. Det är inget du kan bestrida, det är bara så det är

Ja, det har varit hela min poäng. I varianter, inte när man beställer en vanlig flied lice, som pajasen påstår.
Citera
2026-08-16, 19:41
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ja, det har varit hela min poäng. I varianter, inte när man beställer en vanlig flied lice, som pajasen påstår.

Ja, jo, men det finns inte något som heter "vanlig fried rice" utan det varierar mellan olika regioner i Asien. Fried rice med ketchup, oavsett hur den serveras, är också fried rice.
Citera
2026-08-16, 20:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det lika strikt hur man ska laga rätten som italienare och carbonara enligt dig eller?
Det jag sade att de flesta är väldigt långt ifrån det som de kallar för fried rice.
Och hade jag hävdat ett enda sätt, ja, då hade jag sagt detta, och som du ser så saknas det.

Och den riktiga frågan var mer vad är det bara stek ris vi pratar om, eller rätte Fried rice, du glömde av att svara på det.
Citera
2026-08-16, 20:47
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det jag sade att de flesta är väldigt långt ifrån det som de kallar för fried rice.
Och hade jag hävdat ett enda sätt, ja, då hade jag sagt detta, och som du ser så saknas det.

Och den riktiga frågan var mer vad är det bara stek ris vi pratar om, eller rätte Fried rice, du glömde av att svara på det.
Ja jag syftar på Fried rice.
Citera
2026-08-16, 20:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja jag syftar på Fried rice.
Jag frågade om tråden, då många recept likar inte fried rice alls.
Men bra, då vet jag vad du pratar om nu då.

Och då tycker du inte det är en del recept som är en bra bit ifrån fried rice, och nu pratar vi om rätten.(Och strikt har vi lämnat bakom oss, eller jag, så det är ingen idé att det tas upp igen.)
För jag tror en del läser stekt ris och bara tänker på stekt ris med nått.

Så vad är tråden om, stekt obestämt ris, eller en rätt som heter fried rice?(Jag vet vad du pratar om Fried rice, om det hade glömts.)
Citera
2026-08-16, 21:38
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Ja, jo, men det finns inte något som heter "vanlig fried rice" utan det varierar mellan olika regioner i Asien. Fried rice med ketchup, oavsett hur den serveras, är också fried rice.

Man kallar aldrig en med ketchup för bara "fried rice". Det vet du också, sluta fjanta dig.
Citera
2026-08-17, 11:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Man kallar aldrig en med ketchup för bara "fried rice". Det vet du också, sluta fjanta dig.
Tror du inte det kan komma av ett missförstånd, för en sak jag hört mer än en gång i dessa sammanhang, och det är att de kallar det för asiens ketchup, som då är inget som likar vår det allra minsta.
Bar att det används flitigt och typ som ketchup.
Citera
2026-08-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tror du inte det kan komma av ett missförstånd, för en sak jag hört mer än en gång i dessa sammanhang, och det är att de kallar det för asiens ketchup, som då är inget som likar vår det allra minsta.
Bar att det används flitigt och typ som ketchup.

Ketjap Manis?
Citera
2026-08-17, 22:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Ketjap Manis?
Kanske är en, men oftare är de mer röda.
Dock tror jag det är hur det har missförståtts med ketchup, men kanske någon gör den också.
Citera
2026-08-18, 19:16
Medlem
Sladdarens avatar
Brukar säga "egg fried rice". Tycker det är lite fel att försvenska det till "stekt ris" och vad jag kan minnas har jag iaf redan besvarat det flera ggr hur man eller jag brukar göra det, kanske inte va just i denna tråd men synonym tråd så känns onödigt att upprepa sig
Citera
2026-08-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Brukar säga "egg fried rice". Tycker det är lite fel att försvenska det till "stekt ris" och vad jag kan minnas har jag iaf redan besvarat det flera ggr hur man eller jag brukar göra det, kanske inte va just i denna tråd men synonym tråd så känns onödigt att upprepa sig

Det är för att det står på svenska "stekt ris" i menyer, på kinesrestauranger i detta land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in