2026-08-16, 14:02
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Börjar undra vad är det för stekt ris vi pratar om, bara allmänt stekt ris, eller rätten och som man då kallar främst för Fried rice.
För tittat på en del förslag och inser att det är väldigt många som inte kommer nära fried rice.

Titta på Uncle Roger och de med fried rice.
Är det lika strikt hur man ska laga rätten som italienare och carbonara enligt dig eller?
Citera
2026-08-16, 14:08
Medlem
zombie-nations avatar
Gör det ganska ofta, men har absolut grönsaker i, kan vara något från frysen eller färska grönsaker. Någon form av asiatisk sås. Sedan måste det vara stekt ägg i, annars duger det inte. Korv gjord på fläsk funkar bra i också i småbitar.
Citera
2026-08-16, 14:17
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja det förekommer att vissa (inte alla) har lite grann istället för socker eller honung, inte för att smaken ska ta över. Varför skulle jag ljuga om det?

Jag skulle aldrig fått för mig att göra det förrän jag såg ketchupen bredvid woken här på thaien bredvid när jag var där vilket användes uteslutande för stekt ris. Tycker deras är riktigt god så jag gjorde likadant och var nöjd med det.

Det hade färgat av sig, riktigt töntig lögn.

Det finns en variant på stekt ris för barn som kallas typ American. Men en thai skulle aldrig ha det i en traditionell fli-lice. Skärp dig
Citera
2026-08-16, 14:20
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Det hade färgat av sig, riktigt töntig lögn.

Det finns en variant på stekt ris för barn som kallas typ American. Men en thai skulle aldrig ha det i en traditionell fli-lice. Skärp dig
Googla så får du se hur många recept som helst på fried rice med ketchup i. Det är inget jag har hittat på.
Citera
2026-08-16, 14:24
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Googla så får du se hur många recept som helst på fried rice med ketchup i. Det är inget jag har hittat på.

Ja, exakt det jag sa. Det är en variant på rätten. Första seriösa receptet på google som inte var från en svensk sida "Friday Fried Rice #4 is Ketchup Rice! This fried rice is a Japanese children’s favourite!"

Japansk variant insparad av Amerikanska smaker för barn......

Om du beställer en vanlig fried rice får du aldrig ketchup. Skärp dig.
Citera
2026-08-16, 14:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ja, exakt det jag sa. Det är en variant på rätten. Första seriösa receptet på google som inte var från en svensk sida "Friday Fried Rice #4 is Ketchup Rice! This fried rice is a Japanese children’s favourite!"

Japansk variant insparad av Amerikanska smaker för barn......

Om du beställer en vanlig fried rice får du aldrig ketchup. Skärp dig.
Har du en matsked ketchup i en stor portion påverkar det inte smaken nämnvärt som sagt. Jag tänkte inte ens på det de första tillfällena jag köpte det från lokala thai-stället förrän jag senare kollade på när de gjorde den.
Citera
2026-08-16, 14:35
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Har du en matsked ketchup i en stor portion påverkar det inte smaken nämnvärt som sagt. Jag tänkte inte ens på det de första tillfällena jag köpte det från lokala thai-stället förrän jag senare kollade på när de gjorde den.

Sluta fjanta dig, det påverkar både på smaken och färgen.
Citera
2026-08-16, 14:44
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Sluta fjanta dig, det påverkar både på smaken och färgen.
Ja och det bidrar till umami vilket många uppskattar.
Citera
2026-08-16, 15:31
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ja och det bidrar till umami vilket många uppskattar.

En seriös fried rice har inte ketchup i sig, sluta fjanta dig.
Citera
2026-08-16, 15:33
Medlem
Denoms avatar
Citat:
En seriös fried rice har inte ketchup i sig, sluta fjanta dig.
Fried rice är ingen exakt vetenskap, varför blir du så otroligt upprörd över det här?
Citera
2026-08-16, 16:02
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Fried rice är ingen exakt vetenskap, varför blir du så otroligt upprörd över det här?

Jag är inte upprörd alls. Jag gillar inte när folk ljuger för att slippa erkänna att de har fel.
Citera
2026-08-16, 16:22
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Jag är inte upprörd alls. Jag gillar inte när folk ljuger för att slippa erkänna att de har fel.

Det är väldigt vanligt i t.ex Thailand, Japan och Hong Kong att man har ketchup i olika fried rice-varianter. Det är inget du kan bestrida, det är bara så det är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in