2026-08-15, 13:59
Medlem
Denoms avatar
Jag har typ aldrig grönsaker i. Blir ris, tofu, ägg, lök och vitlök. Sen smaksätta med soja, ketchup, misopasta, sesamolja och chiliflakes. Inte så komplicerat egentligen vilket jag inte tycker stekt ris ska vara.

Hur gör du? Improvisera beroende på vad som finns hemma eller några särskilda preferenser för rätten? Kom med tips!
Citera
2026-08-15, 14:04
Medlem
Måste riset vara kokt innan eller tänker jag på risotto där man fyller på vatten efterhand?
Citera
2026-08-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag har typ aldrig grönsaker i. Blir ris, tofu, ägg, lök och vitlök. Sen smaksätta med soja, ketchup, misopasta, sesamolja och chiliflakes. Inte så komplicerat egentligen vilket jag inte tycker stekt ris ska vara.

Hur gör du? Improvisera beroende på vad som finns hemma eller några särskilda preferenser för rätten? Kom med tips!
Stekt ris är lite som asiatisk pyttipanna, man slänger i lite vad man har.
Citera
2026-08-15, 14:05
Medlem
Stekt ris är ju den ultimata kylskåpsrensningen, men basen måste sitta.

Har du inte kallt, torrt ris från gårdagen kan du lika gärna lägga ner direkt. Varmt ris blir bara gröt i pannan.

Annars är det bara att ösa på med vad som finns: överbliven fläskfilé, bacon, ärtor, morotstärningar eller räkor. Men såsen håller man ren: ljus soja, fisksås/ostronsås, sesamolja och en nypa socker eller MSG. Ketchup hör hemma på en grillkorv, inte i en wok.
Citera
2026-08-15, 14:11
Medlem
BombaySaphires avatar
Improviserar alltid. Ägg, vitkål, soja, ingefära är vanligt förekommande förutom riset då.
Citera
2026-08-15, 14:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Måste riset vara kokt innan eller tänker jag på risotto där man fyller på vatten efterhand?
Måste vara kokt och helst stå i kylskåpet över natten.
Citera
2026-08-15, 14:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Stekt ris är ju den ultimata kylskåpsrensningen, men basen måste sitta.

Har du inte kallt, torrt ris från gårdagen kan du lika gärna lägga ner direkt. Varmt ris blir bara gröt i pannan.

Annars är det bara att ösa på med vad som finns: överbliven fläskfilé, bacon, ärtor, morotstärningar eller räkor. Men såsen håller man ren: ljus soja, fisksås/ostronsås, sesamolja och en nypa socker eller MSG. Ketchup hör hemma på en grillkorv, inte i en wok.
Jag använder ketchup istället för socker eller honung men inte några mängder. Jag har sett det i stekt ris på många thaiställen här i Sverige och använder inte ketchup annars nämnvärt men det funkar bra i stekt ris.

Prova så får du se!
Citera
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Du tänker på risotto.

Stekt ris görs på överblivet (helst) ris och med t ex sojasås, ingefära, strimlad salladslök, sweet chillisås, fisksås eller vad du har hemma.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag köper rismix från IKEA. Den skiten steker jag upp! Sedan tillsammans med ägg. Där blir en smaksak. Du kan steka äggen eller göra äggröda. Vad som funkar bra. Sedan på lite soja. Inte för starkt! Hatar när det bränner.
Citera
2026-08-15, 14:34
Medlem
Wokgrönsaker från frysdisken brukar jag ha i.
Citera
2026-08-15, 14:47
Medlem
Kluffs avatar
Dagsgammalt ris, lök, vitlök, vitkål, morot och ägg är ett krav (enligt mig), men sen drar man i de grönsaker som finns i kylen. Gröna ärtor är också ett krav faktiskt. Champinjoner och sockerärtor är grymt att ha i. Oftast blir det tofu som protein utöver äggen. Salladslök som garnering!

Jag brukar steka grönsakerna i omgångar (efter hur snabbt de tillagas – morot och lök först, sen vitkål, etc) på svinhög värme i gjutjärnspanna, för att inte temperaturen ska sjunka för mycket och för att få så mycket stekyta som möjligt. Äggen steks också separat. Sen slänger jag i riset och låter det stekas på rätt länge innan alla grönsaker och ägg blandas i. I med en skvätt ljus sojasås, och sen avslutas alltihop med lite salt + MSG, sesamolja och salladslök.

Tärnad tofu steks i en separat stekpanna eller körs i ugnen.

Drömmen är ju att ha ett sånt där utomhuskök med en 10-kilowattsgasbrännare och en riktig wok.

EDIT: Jag brukar bränna på det jag steker med en gasbrännare för att få till nån sorts "wok hey"-smak. Funkar jävligt bra faktiskt.
Senast redigerad av Kluff 2026-08-15 kl. 14:51.
Citera
2026-08-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Du tänker på risotto.

Stekt ris görs på överblivet (helst) ris och med t ex sojasås, ingefära, strimlad salladslök, sweet chillisås, fisksås eller vad du har hemma.

Låter inte särskilt gott. Hade hellre gjort en risotto då eller pyttipanna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in