Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Jodå, vi vet vad du tycker om soc. Hade mina så kallade hårklyverier handlat om socialtjänsten så hade du minsann inte kritiserat dem.
Ja jag har inget till övers för myndigheter som fuskar i så här allvarliga frågor där deras ingripande kan skada ett barn och en hel familj för livet, vilket tyvärr hänt i detta fall. Det är toppen av ett isberg detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Precis som du har fått förklarat för dig berodde inte fortsatt omhändertagande på din s.k. skrivbordsprodukt utan på en genuin oro för barnet från bland annat LE, bland annat för att det fanns en tydlig diskrepans med förmodat näringsintag och det som rapporterades. Dvs stick i stäv med dina egna slutsatser om dagböcker.
Ditt påstående spricker direkt när man ställer din skrivbordsläkare mot vad det behandlande vårdteamet faktiskt observerade och rapporterade i akterna.
Låt oss titta på vad som faktiskt framgår av underlagen och den externa utredningen:
Orosanmälan och den teoretiska "oro" som LE drev byggde på skrivbordsberäkningar om förmodat näringsintag och teoretiska matdagböcker. Men det behandlande vårdteamet: de sjuksköterskor och läkare som faktiskt träffade Elsa dagligen på avdelningen såg en helt annan verklighet: ett svårt sjukt barn med reell tarmsvikt och klassiska PIPO-symptom.
I domskälen avfärdades Barnskyddsteamets och skrivbordsläkarens huvudteori om Munchausen by proxy/BGFS helt. Domstolen slog fast att Elsa har en objektiverad, medicinskt bekräftad PIPO-diagnos och friade mamman från anklagelser om att ha framkallat eller hittat på symptom.
Den externa utredningen (Ensolution-rapporten) och Lex Sarah-anmälan visar svart på vitt att socialtjänsten och sjukhusledningen ensidigt köpte skrivbordsläkarens teoretiska spekulationer, samtidigt som de ignorerade det behandlande vårdteamets observationer och undanhöll central information som talade för föräldrarna.
Att hävda att en teoretisk "diskrepans" i en matdagbok trumfar en bekräftad tarmsjukdom och det nära vårdteamets iakttagelser är precis den sorts rättsosäkra logik som den externa utredningen sågar vid fotknölarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Du har helt rätt i att det akuta omhändertagandet sannolikt har berott på barnskyddsteamets utsagor men detta förkastades, som vi alla vet, snabbt i domstol. Beslut togs ändå om fortsatt LVU. Möjligtvis pga att man snabbt såg en klar bättring av symtombilden.
Men det här är ju att beskylla mamman för sjukdomens naturliga förlopp? Elsa omhändertogs i början av sommaren. Sjukdomen går i skov och är mildare sommartid då hon brukade äta mer vanlig mat. Att hon "blev bättre" är inget annat än en naturlig del av sjukdomens förlopp och beror alltså inte på att mamman gjort henne sjuk tidigare. Hon är fortfarande inte frisk och kommer aldrig att bli det, då det är en kronisk sjukdom.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Jag tror absolut inte att vårdnadshavare aktivt ville skada barnet och jag förstår fullt ut att detta är ett trauma för Elsa. Men bilden är inte så svartvit som du säger och det går även att peka ut rena falsarier som du sprider i tråden som sanning. Så det är rätt skumt att du ser dig som objektiv.
Efter allt som kommit fram så finns det inget som helst stöd för att LVU var korrekt. Inte ens på långa vägar. Och även om man skulle hitta något halmstrå av att ett akut LVU skulle vara korrekt, så var det aldrig lagligt att behandla Elsa på det sättet som man gjorde givet den information och oro som fanns tillgänglig.
Sådana här tilltag är bara lagligt om en förälder faktiskt är direkt livsfarlig för sitt barn. Det finns inget som tyder på det här. Och att pappan skulle vara livsfarlig, som verkar vara en riktigt hyvens kille med bra jobb utan sociala problem är en så sinnessjuk fantasi att man tappar andan.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Återigen, jag spekulerar då vi inte har all info. Du är tvärsäker. Bevisbördan avseende påståenden ligger INTE på mig. Utan dig.
Tvärsäker? Ja jag är ganska så tvärsäker på att soc inte hade laglig grund för att behandla Elsa på det där grymma sättet. Och det är därför fallet är under granskning nu fortfarande. Det är inte omöjligt att det slutar med att kommunen får pudla. Så pass illa är det .
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Precis. Hon har fått exakt den näring hon behöver i hemmet, inte i skolan. Detta kan givetvis ha berott på att föräldrarna verkligen trodde att droppet var på 100% men även detta blir svårt att få ihop rent logiskt. Det är en hel garnnysta som du verkar se som en rak tråd och tycka att man ska acceptera rakt av. Det är märkligt.
Ja det är klart att du med varje medel försöker skuldbelägga föräldrarna. Men det finne annan möjlighet också. En kanske förbjuden tanke för en systemriddare: Det kan bero på sjukdomens naturliga förlopp också.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Ja. Det är ansvarig läkares ansvar att delegera till assistenten. Men det gäller även då att vården har en helt korrekt uppfattning om symtom och matintag.
Ja och det finns inget som pekar mot att vården inte fått rätt underlag om Elsa växt och blodproverna såg bra ut.