2026-08-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En miljon invandrare och negrer sparar nog inget öht. Det går till knark och annat.
Fan pratar du om?
Citera
2026-08-18, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Helt Rätt: Men jag kommenderade ditt inlägg om median.
Så går vi ner på medelålders med ett heltidsjobb, är nog din estimering relativt korrekt.
Tittar vi på hela befolkningen så hamnar nog median betydligt lägre. Ganska många som ligger på 0.
Ganska många som helt lever på bidrag.

Jag tror fortfarande inte du förstår vad median betyder.

Det spelar ingen roll om "rätt många" ligger på 0.
Citera
2026-08-18, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
När du behöver fråga det borde du väl inse att du inte borde påstå så mycket. Utan snarare lyssna och försöka lära.

Tja, Nisse lånade en Riksdal av Olle. Men uppstod några pengar av det? Svar nej.

Du har inte förstått. Och verkar inte bry dig det minsta om att kolla upp ifall det du påstår faktiskt stämmer.

Och du har knappast investerat något i livet.

Alla andra utom du lär vara medvetna om att dom kan konsumera mer än en bonde på 1500-talet.

Jag frågade för att du skulle svara på hur pengar kommer till. UR TOMMA INTET. Som du skrev att jag trode dom kom till ironiskt.

Men du ignorerat allt jag skrev och gaggar om en bonde på 1500talet
Citera
2026-08-18, 15:58
Avstängd
Har fan inte mycket, förmodligen negativ förmögenhet med csn-lån inräknat.
Är högavlönad, likaväl är jag här.
Har varit otålig och dålig på att spara.
Citera
2026-08-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
De flesta har nog ganska små belopp, varför skulle de ha mer? Man får ju ny lön varje månad, och förlorar man jobbet (händer sällan) så har ju alla a-kassa under en övergångsperiod.

Folk vill leva livet, och det innebär att unna sig om lönen tillåter. Större bostad, större bil, större semester, större intressen och hobbies. Så lönen används upp, vilket är smart.

De enda som inte konsumerar är hippies eller miljöpartister, men de brukar sällan ha ens normal höga löner så de får snåla och klippa kuponger för rabatt på pasta och tvättmedel.

Har inte en aning vilken värld du lever i? En lärare i Stockholm kan tjäna upptill 60.000 i månaden, är man då 2 som arbetar och har normala löner och är i medelåldern så ligger inkomsten runt 100.000 i månaden! Det paret kan både unna sig och spara undan till semester.
Citera
2026-08-18, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetEk-UK
Min erfarenhet av svensk medelklass är att många sparar och de flesta har sparat ihop några hundra tusen. Men tillslut så spenderas nästa allt på ett eller flera större "onödiga" inköp (ofta när de faktiskt börjat nå en summa som kan ge någon ränta på ränta effekt) T ex lyxrenovering (pool, badrum, kök etc som kanske inte hade behövts) eller någon "onödigt dyr" (enligt mig, de kan ha andra preferenser såklart) bil, båt, husbil eller husvagn.

Så borträknat bostad och pension skulle jag tro att många pendlar mellan 0-500 000. Sedan har jag svårt att förstå hur man tänker om man är 30-40 år och väljer en onödigt dyr bil framför att låta pengarna ligga kvar investerade.

Skillnaden vid 65 års ålder för någon som startat med 500 000:- vid 35 års ålder och månadssparar 3000:- jämfört med någon som börjar med 0:- och månadssparar 3000:- är 100% och nästan 4 miljoner (7,5 miljoner respektive 3,7 miljoner, räknat med 7%avkastning).

Så är det där jag bor, folk har det väldigt bra och har pengar ingen som titulerar sig som miljonär kanske men lägger sina pengar på både pool, bilar och renoveringar på hus eller sommarhus, alla är övre medelåldern och alla skulle med lätthet kunnat satsat på aktier istället och alla hade förmodligen varit miljonärer men här saknas det kunskap och rädsla för såna investeringar.
Citera
2026-08-18, 16:12
Medlem
Jimmie berättade i debatten igår att 300 000 kr är en liten summa som man inte kommer någonstans med. Så nu vet vi!
Citera
2026-08-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
SCB för statistik över svenskarnas sparande. Ska man skratta eller gråta?

Sparbarometern
Hushållens likvida sparande uppgick till 66 miljarder kronor vid utgången av det första kvartalet 2026.

Typ 5% äger 95% av det
Citera
2026-08-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm-motala
Jimmie berättade i debatten igår att 300 000 kr är en liten summa som man inte kommer någonstans med. Så nu vet vi!

Jimmy vars affärsidé att skriva kassa böcker som hans egna parti köper upp och sedan slänger på tippen, lever i en annan verklighet än de som jobbar
Citera
2026-08-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Typ 5% äger 95% av det
Antagligen, för det är bara folk med mycket höga löner som inte behöver skuldsätta sig så mycket.
Citera
2026-08-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?

Det finns nog statistik på din fråga. Sök den.
Om du inte vill ha vilda gissningar från oss flashback:are. Då utgår man mer från sig själv och det man själv ser och uppfattar.
Citera
2026-08-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Hur uppstår pengar?

Ja man lånade pengar som inte var äkta.
Förr i tiden var pengar knutna till guld. Nu är dom inte knutna till någonting alls utom folks beroende av dem.

Det leder till att tillexempel usa kan låna hur mycket som helst och kriga upp pengarna.
Jääätte bra!!

Så länge du lever i din lilla bubbla av välstånd så är allt bra

Och vad blir skillnaden mot guld som förr enbart var en rent dekorativ metal med noll praktiskt värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in