Citat:
Ursprungligen postat av
tofo
Om den åtalade reagerade på samma sätt som han senare gör i förhören — tyst, knapphändigt och svår att nå — kan Tor ha uppfattat det som trots eller som att mannen hade något att dölja. Den åtalade kan i sin tur ha upplevt Tors irritation som hotfull eller förödmjukande. Jag föreställer mig nästan en person som står där stel och uttryckslös, ungefär som en soldat på högvakt, när situationen egentligen kräver förklaring och avväpning.
------------------
En banal konfrontation mellan två människor som totalt misstolkar varandra.
Precis så tror jag att det har gått till. Tor med skäl att vara irriterad och med omvittnade problem att hålla fred med andra, möter en deprimerad människa "close to the edge". Som det till slut brister för, när han "åter" blir attackerad och misstänkliggjord. Han behöver inte ha begått fullt "hemfridsbrott" utan bara genat, som andra varit inne på redan. Eller fått skulden för vad någon annan gjort, när Tor generaliserat hårt i sin irriterade sinnesstämning.
Med tanke på att Tor anfölls bakifrån behöver det inte vara samma tillfälle, utan tankar på HÄMND kan ha uppstått under mörka nätter och föranlett återbesök. Särskilt om JJ upplevt sig få skulden för sådant han var helt oskyldig till.
Gerd var en oväntad omständighet. Som dock JJ mentalt hanterat med "de är alla likadana, alla lika elaka, i alla fall". Som Tor kanske generaliserat gentemot JJ över "alla idioter" som inte kan skilja på mitt och ditt.
Sensmoral: Man skall inte ta faktiska människor som bilder av sina egna hatobjekt, utan se dem enbart för vad de faktiskt är. Annars går det åt helvete.