2026-08-18, 16:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tofo
Om den åtalade reagerade på samma sätt som han senare gör i förhören — tyst, knapphändigt och svår att nå — kan Tor ha uppfattat det som trots eller som att mannen hade något att dölja. Den åtalade kan i sin tur ha upplevt Tors irritation som hotfull eller förödmjukande. Jag föreställer mig nästan en person som står där stel och uttryckslös, ungefär som en soldat på högvakt, när situationen egentligen kräver förklaring och avväpning.
------------------

En banal konfrontation mellan två människor som totalt misstolkar varandra.
Precis så tror jag att det har gått till. Tor med skäl att vara irriterad och med omvittnade problem att hålla fred med andra, möter en deprimerad människa "close to the edge". Som det till slut brister för, när han "åter" blir attackerad och misstänkliggjord. Han behöver inte ha begått fullt "hemfridsbrott" utan bara genat, som andra varit inne på redan. Eller fått skulden för vad någon annan gjort, när Tor generaliserat hårt i sin irriterade sinnesstämning.

Med tanke på att Tor anfölls bakifrån behöver det inte vara samma tillfälle, utan tankar på HÄMND kan ha uppstått under mörka nätter och föranlett återbesök. Särskilt om JJ upplevt sig få skulden för sådant han var helt oskyldig till.

Gerd var en oväntad omständighet. Som dock JJ mentalt hanterat med "de är alla likadana, alla lika elaka, i alla fall". Som Tor kanske generaliserat gentemot JJ över "alla idioter" som inte kan skilja på mitt och ditt.

Sensmoral: Man skall inte ta faktiska människor som bilder av sina egna hatobjekt, utan se dem enbart för vad de faktiskt är. Annars går det åt helvete.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-18 kl. 16:35.
Citera
2026-08-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att JJ är skyldig finns det inga tvivel om efter att läst hans förhör.

Större delen av FUPen rör sig kring orelaterade 'funderingar' i kretsen runt offren, vilket blir lite av 'röda strömmingar' nu när JJ visar sig vara mördaren.

Att JJ blir fälld i tingsrätten är mer eller mindre uppenbart, men om det räcker att dra Gerd i benen och rota i hennes handväska rent juridiskt för fällande dom i hovrätten är ännu lite mer oklart.

Vidhåller JJ sin oskuld kommer vi sannolikt aldrig att få något svar på vad som låg bakom morden.
Sen får åklagaren presentera alternativa GM och i xett fal, kan jag inte se att detta finns. Försvaret kan tro,igen inte peka på nått sånt med trovärdigheten
Citera
2026-08-18, 16:41
Medlem
Har nån eminent FUP-läsare fått fram EXAKT när JJs far blev sjuk eller när JJ informerades om det?

Tycker mammans förhör är extremt märkligt och hon blandar ihop saker från Härnösand och Frösön - förståeligt pga chock iofs men det är ändå ett väldigt märkligt förhör på det hela taget.

Fattar inte varför utredarna inte har gjort ett mer gediget grundarbete med förhören när de har så lite bevis från brottsplatsen.
Citera
2026-08-18, 16:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Kan det vara så att du inte läst domen ifråga, utan endast pressmeddelandet du refererar till? För du har i vart fall tolkat domen fel. Det finns inget direkt krav på alternativyrkande så länge gärningen ryms inom gärningsbeskrivningen.

Man nämner ju specifikt i domen vart skiljelinjerna går mellan medgärningsmannaskap och medhjälp. Därefter konstaterar man att det inte räcker att utforma gärningsbeskrivningen utifrån att flera personer begått en gärning, tillsammans och i samförstånd, för att gärningsbeskrivningen även skall täcka påstående om att de främjat varandras gärningar så som medhjälp. HD tillägger också att detta är en bedömning som får göras från fall till fall, helt beroende på hur gärningsbeskrivningen utformats. Man klargör därefter att det under alla omständigheter skall framgå av gärningsbeskrivningen att främjandet även görs gällande som medhjälp, samt att aktuellt lagrum för detta skall anges. HD lägger alltså all vikt vid gärningspåståendet och dess utformning. Bortsett från att man vid ett tillfälle, endast konstaterar att åklagaren inte haft något alternativt yrkande, så nämns inte ens ordet alternativyrkande i domen.

Om vi jämför gärningsbeskrivningarna i dessa fall så ser dom ut såhär:
"[i]IU och [N.N.] har tillsammans och i samförstånd med annan slagit AEA i ansiktet och mot kroppen samt sparkat honom mot kroppen och huvudet. Det hände den 23 juli 2019 … Stockholms stad. AEA orsakades smärta, svullnad samt sårskador. IU och [N.N.] begick gärningen med uppsåt".
Dvs: Påståendet avser endast att man tillsammans och i samförstånd slagit och sparkat offret, vilket inte på något sätt stipulerar brottet medhjälp till misshandel. Detta eftersom att ett sådant agerande utgör ett fullbordat brott. Till saken hör att vederbörandes medhjälpsgärning skall ha bestått i att försöka hindra ett vittne från att avbryta misshandeln, samt att uppmana grannar att inte lägga sig i, vilket ö.h.t inte nämnts i gärningsbeskrivningen.

Jämför med Brattås-fallet där gärningsbeskrivningen anger:
"J.J har själv eller tillsammans och i samförstånd med annan person/er berövat T.Ö/G.V livet genom att med tillhygge utdela flera slag mot hans/hennes huvud. Det hände någon gång mellan den 31 maj 2005 och den 2 juni 2005 på Brattås 115, Härnösand, Härnösands kommun. J.J har i vart fall med råd och dåd främjat gärningen genom att dra i in ett av brottsoffren i ladan samt genom att styrka övriga i deras uppsåt och genom hans fysiska närvaro inskränkt målsägandens handlingsutrymme att freda sig".
Dvs: Bortsett från huvudgärningen (mord) så anges ett främjande med en beskrivning om medhjälp, som inte innefattar att man själv fullbordat brottet.

Jag är inte tillräckligt bevandrad i "finliret" här helt enkelt. Förstår nu (tror jag) att "Alternativyrkande" är en mer preciserad juridisk term. Jag menade helt enkelt - som jag förstod domstolens pressmeddelande - att de gärningar som hovrätten fällde honom till ansvar för inte hade yrkats ansvar för av åklagaren någonstans (oavsett dispositionen i åklagarens framställning). Jag vet också sen tidigare att domstolen har visst utrymme att döma för ett "lägre" brott om det kan anses just falla inom gärningsbeskrivningen även om inte åklagaren explicit tagit upp det. Var det inte den "friheten" hovrätten helt enkelt försökte ta sig här? (Men fick smäll på fingrarna av HD för)
Citera
2026-08-18, 17:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Tack för ditt inlägg och input..
Ja, jag har varit med en hel del när det gäller åklagare och rättegångar... Det har kommit upp saker som inte ens funnits med innan överhuvudtaget..

Jag har sagt till denne du citerar att jag inte vill diskutera något med denna användare..
Men den fortsätter att mala på med sina inlägg till mig och andra om vad för fel vi har i våra inlägg..
Denna individ kommer inte med något själv som för tråden framåt...
tack själv, skönt någon har lite erfarenhet iaf och vet vad jag gtalar om, nej jag vill inte heller diskutera med den här feminoist sosse autismen mera, och den har gått över till anmäla all mina 100% sanna inlägg med så.

personen ifråga är inte den som den utger sig för att vara.

Jag har varit övertygad om ifrån början åklagaren har mer bevis, åklagarewn har själv gått ut i media och sagt den har mer bevis, jag tror även det är 80% chans han föälls om inte högre nu, dessutom har MGM krånglat till det för sig med en väldigt konstig historia, som alla som hör den förstår han är tvärskyldig.

Allt det här har den här självutnämde experten dementerat och sagt emot, och det är oseriöst va
Senast redigerad av nodraketen 2026-08-18 kl. 17:38.
Citera
2026-08-18, 17:23
Medlem
Vad står det för graverande uppgifter i brevet som Expressen nämner idag? (låst artikel)
Citera
2026-08-18, 17:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Många scenarion här utgår från att JJ hamnat i Brattås en eller flera gånger under en av sina långa promenader, och där konfronterats av Tor vilket lett till dubbelmordet. Men finns det verkligen belägg för att dessa långpromenader ägde rum 2005? Har JJ ägnat sig åt detta på andra bostadsorter?

Vi vet att JJ dels söker soc-bidrag vid denna tid, och kan anta att han tar med sig Gerds bankomatkort. En alternativ förklaring skulle därför kunna vara att JJ i sin penningnöd sökt sig ut till Härnön för att hitta en gård att stjäla från. När han ser Tor på vedbacken med hörselkåpor tänker han sig smyga in i huset och leta runt. Han blir upptäckt och det slutar med dubbelmord.
Citera
2026-08-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Precis så tror jag att det har gått till. Tor med skäl att vara irriterad och med omvittnade problem att hålla fred med andra, möter en deprimerad människa "close to the edge". Som det till slut brister för, när han "åter" blir attackerad och misstänkliggjord. Han behöver inte ha begått fullt "hemfridsbrott" utan bara genat, som andra varit inne på redan. Eller fått skulden för vad någon annan gjort, när Tor generaliserat hårt i sin irriterade sinnesstämning.

Med tanke på att Tor anfölls bakifrån behöver det inte vara samma tillfälle, utan tankar på HÄMND kan ha uppstått under mörka nätter och föranlett återbesök. Särskilt om JJ upplevt sig få skulden för sådant han var helt oskyldig till.

Gerd var en oväntad omständighet. Som dock JJ mentalt hanterat med "de är alla likadana, alla lika elaka, i alla fall". Som Tor kanske generaliserat gentemot JJ över "alla idioter" som inte kan skilja på mitt och ditt.

Sensmoral: Man skall inte ta faktiska människor som bilder av sina egna hatobjekt, utan se dem enbart för vad de faktiskt är. Annars går det åt helvete.

Jag tror bilden av Tor som den sura arga griniga gubben som gnäller på allt och alla kan vara fel. Många i hans omgivning beskriver han som snäll, trevlig och omtänksam i FUP,

Jag reagerade på förhöret med Barbros sambo Jan, som beskriver att Jan hade flertalet gånger sett folk med hundar som genat över gården och gårdsplanen och frågat Tor hur han kunde acceptera det, Tor hade bara svarat att " det är inte så mycket jag kan göra åt det" , medans Jan sa att han själv aldrig hade accepterat nått sånt.

Jag tror personligen inte på teorin ni framför.
Citera
2026-08-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
tack själv, skönt någon har lite erfarenhet iaf och vet vad jag gtalar om, nej jag vill inte heller diskutera med den här feminoist sosse autismen mera, och den har gått över till anmäla all mina 100% sanna inlägg med så.

personen ifråga är inte den som den utger sig för att vara.

Jag har varit övertygad om ifrån början åklagaren har mer bevis, åklagarewn har själv gått ut i media och sagt den har mer bevis, jag tror även det är 80% chans han föälls om inte högre nu, dessutom har MGM krånglat till det för sig med en väldigt konstig historia, som alla som hör den förstår han är tvärskyldig.

Allt det här har den här självutnämde experten dementerat och sagt emot, och det är oseriöst va

Vi i tråden undrar fortfarande om du/ni hävdar att detta är tillåtet att göra, eller om er "take" på detta är att det rör någon form av "kupp" från åklagarens sida...
Citera
2026-08-18, 17:46
Medlem
Citat:
Vi i tråden undrar fortfarande om du/ni hävdar att detta är tillåtet att göra, eller om er "take" på detta är att det rör någon form av "kupp" från åklagarens sida...

Nej, en åklagare får inte undanhålla bevis från den misstänkte. Innan en förundersökning avslutas och åtal väcks har den misstänkte och dess försvarare en ovillkorlig rätt till insyn och ska få del av allt bevismaterial genom en så kallad slutdelgivning. Åklagaren måste enligt lag vara objektiv. Det innebär en skyldighet att ta med och redovisa även sådant material som talar till den misstänktes fördel. Innan åklagaren bestämmer om åtal ska väckas måste förundersökningen delges den misstänkte. Försvaret har då rätt att granska samtliga uppgifter och bevis samt begära kompletteringar.
Citera
2026-08-18, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Nej, en åklagare får inte undanhålla bevis från den misstänkte. Innan en förundersökning avslutas och åtal väcks har den misstänkte och dess försvarare en ovillkorlig rätt till insyn och ska få del av allt bevismaterial genom en så kallad slutdelgivning. Åklagaren måste enligt lag vara objektiv. Det innebär en skyldighet att ta med och redovisa även sådant material som talar till den misstänktes fördel. Innan åklagaren bestämmer om åtal ska väckas måste förundersökningen delges den misstänkte. Försvaret har då rätt att granska samtliga uppgifter och bevis samt begära kompletteringar.

Du svarar fel person (frågan var ironiskt ställd)...vi är nämligen några som ställt kritiska frågor kring påståendet, men skribenten vägrar svara av någon anledning. Han har haft ett dygn på sig att svara på denna frågan (läs (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas), men varvar tystnaden med fokusförskjutning...
Citera
2026-08-18, 17:53
Medlem
Citat:
Du svarar fel person (frågan var ironiskt ställd)...vi är nämligen några som ställt kritiska frågor kring påståendet, men skribenten vägrar svara av någon anledning. Han har haft ett dygn på sig att svara på denna frågan (läs (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas), men varvar tystnaden med fokusförskjutning...

Jag vet jag inte svarar personerna som påstår motsatsen. jag bara visar att du har rätt i ditt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in