2026-08-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Tyvärr har han själv förtjänat sitt rykte. Många hade kanske hyllat honom om han bara sysslat med skådespeleri och gett fan i att slå och hota tjejer. Men så är det inte! Ingen har startat bråk i Örjans hamn utan han själv har gjort det.
Hans inspelning på JN´s telefonsvarare säger väl allt om honom och vilken typ han är.

Tycker heller inte att hans skådespeleri var något underverk. Visst, han kunde spela rövhål, men det var ju inte ens skådespeleri, utan han var bara sig själv.
Men jämfört med Mads Mikkelsen, DiCaprio och Johnny Depp är Örjan inte ens en parantes. Gubbfan överskattade sig själv som person flerfaldigt.
Vet inte men jag kan tänka mig att män har kvoterats in på landets scenskolor, av den enkla anledningen att fler kvinnor än män vill bli skådisar men det behövs lika många män som kvinnor.

Så är han då tuppen i hönsgården, egentligen sämre skådis än de flesta kvinnorna.
Och Josefin konkurrerade ut hans bättre kollegor, trots att hon inte hade någon skådespelarutbildning, i en av den tidens bäst säljande biofilmer.

Såg något om hur känslig han egentligen var, han grät i nåt doku-program; då skådespelade han.
Citera
2026-08-18, 14:25
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Kollade nyligen Stieg Trenter-filmatiseringarna på SVT Play och jag kan inte heller se någon som helst briljans i Rambergs skådespeleri. Jämför man med t ex Kevin Spacey, för att ta ett annat exempel på en fallen stjärna, så är det omöjligt att förstå varför Ramberg fick hållas så länge.

Varför höll Dramaten Örjan så länge?
Min bästa förklaring är nog att de målat in sig i ett hörn med honom. Det hela förvärras ju av att Dramaten vill framstå som politiskt vänsterkorrekta, och deras egen drottning Lena Endre är "kvinnokämpe" och vänsterkommunist.
Samma Lena Endre har hyllat Örjan för hans skådespel (IR pissat misshandlade kvinnor i flabben).
Hur backar man från något sådant utan en praktskandal?

Örjan passade ju på att odla myten om sig själv som tuff och hård. Han var inte bara idiot, utan även en feg liten skit. Café/Restaurangslagsmålet hade någon här i tråden idéer om att det berodde på demens. Nej, Örjan väljer sina offer väl och i det här fallet var det en kvinnlig restaurangchef.
Han hade vett att inte göra samma sak inne på en juggerestaurang med restaurangchef som tar 180 kg bänkpress och kan krossa en tegelvägg med nävarna.
Citera
2026-08-18, 14:31
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Vet inte men jag kan tänka mig att män har kvoterats in på landets scenskolor, av den enkla anledningen att fler kvinnor än män vill bli skådisar men det behövs lika många män som kvinnor.

Så är han då tuppen i hönsgården, egentligen sämre skådis än de flesta kvinnorna.
Och Josefin konkurrerade ut hans bättre kollegor, trots att hon inte hade någon skådespelarutbildning, i en av den tidens bäst säljande biofilmer.

Såg något om hur känslig han egentligen var, han grät i nåt doku-program; då skådespelade han.

Kan också vara en anledning.
Just detta kan därmed vara anledningen till varför han gav sig på JN så hårt eftersom hon bara "råkade" vara bättre och då måste man ju knäcka och förstöra henne, eftersom jag har svårt att tänka mig Örjan som en stöttande person som lyfter upp någon.
På något sätt valde den fega jävlen sina offer och strider. Han hade förmodligen ingen tanke på att gå in i en MMA lokal och visa var skåpet skulle stå.
Citera
2026-08-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Fast nu var han absolut inte snygg som ung, lyssna inte på galningarna som påstår det. Här, vad sägs? Jimmy Saville blandad med Krusty the Clown...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:%C3%96rjan_Ramberg,_JCS.jpg

Fel av mig - "attraktiva". För något gör ju att de lyckas manipulera andra.

Men du har helt rätt! Han var i mina ögon en dussinkille som ung och gräsligt ful som gammal.
Citera
2026-08-18, 17:26
Medlem
Det är ett jävla mjäkande kring att döda plötsligt ska hyllas som helgon. Han var ett svin, ett as och en kvinnomisshandlare. Varför ska det daltas om det bara för att han äntligen gjorde något bra och dog?
Citera
2026-08-18, 17:31
Medlem
Vad var dödsorsaken?
Citera
2026-08-18, 17:49
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Varför höll Dramaten Örjan så länge?
Min bästa förklaring är nog att de målat in sig i ett hörn med honom. Det hela förvärras ju av att Dramaten vill framstå som politiskt vänsterkorrekta, och deras egen drottning Lena Endre är "kvinnokämpe" och vänsterkommunist.
Samma Lena Endre har hyllat Örjan för hans skådespel (IR pissat misshandlade kvinnor i flabben).
Yrkespersoner som Ramberg behövs för att vissa pjäser ska lyfta. Han kunde ge allt och varva stora och små uttryck så det berörde. När Ramberg blivit paria i metoo försökte Eirik Stubø smyga tillbaka honom, i hopp om att allt skulle lägga sig antar jag. Detta skriver jag inte för att försvara Stubø eller tidigare ledningar på Dramaten, men det säger något om vad Dramaten har för behov.

Tunga uppsättningar blir inte bra om man mest har Jerka Johansson, Filip Berg och Måns Natanaelsson i ensemblen.
Citera
2026-08-18, 18:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Det är ett jävla mjäkande kring att döda plötsligt ska hyllas som helgon. Han var ett svin, ett as och en kvinnomisshandlare. Varför ska det daltas om det bara för att han äntligen gjorde något bra och dog?
Förr fick man inte prata illa om döda men nu är det 2026.

Ramberg var ett svin och kvinnomisshandlare och nu när han är död vill vissa höja upp honom till något jäkla helgon.
Inte i min värld. Han var ett svin som levande och lika stort svin som död och så lär han bli ihågkommen av många.
Citera
2026-08-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Delar inte din uppfattning. Jag tycker alla skall stå för var de gjort. Om en skådespelare har som hobby att misshandla sin partner skall han stå för det, inte smussla eller låtsas som det inte hänt.

Naturligtvis solkar detta ned hans eftermäle, men det borde han själv vara medveten om. Vi skall inte hylla personer som bara är värda förakt. Det här är en offentlig person som levt sitt liv i offentligheten på gott och ont. Det är inte Svensson från Blomstermåla som ingen känner och ingen vet något om. En anonym person har mer rätt till sitt privatliv än en skådespelare utnyttjat sin offentliga roll.

Andra offentliga personer är Mao, Stalin och Hitler. Skall vi också enligt dig bara prata gott om dem nu när de är döda? Mår deras brottsoffer bättre då?
Han har levt sitt liv i skugga sen han helt rättvist tvingades bort från offentligheten. Hans straff blev tillräckligt och skyndade antagligen på hans död.
Senast redigerad av Kortisol 2026-08-18 kl. 19:07.
Citera
2026-08-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Ska man vara helt ärlig så gjorde faktiskt inte Örjan särskilt många huvudroller som han gjorde succé med. Det betyder inte att han var en dålig skådespelare, kanske mer att han var svår att hantera? Han fick i alla fall en guldbagge för sin insats som "Jack Nicholson" i Gökboet. Den gick på Folkan för länge sedan och kanske passade formatet privatteater honom bättre? Döm själva?
https://www.youtube.com/watch?v=i-MCv0KJNMM
Här har han kanske en helt naturlig förmåga att spela psykopat och är alldeles bedårande nedlåtande mot sina "medfångar". Han kanske inte behövde spela så mycket?
Han övertygade alltid. Vad han än var med i. Bland det sista han spelade var ju den genom-elake mardrömsgrannen i solsidan, kanske låg det någon tanke bakom detta, Josefin Nilsson var ju antagligen nära kopplad till Felix Herngren, pga vissa filmroller.
Citera
2026-08-18, 19:40
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Förr fick man inte prata illa om döda men nu är det 2026.

Ramberg var ett svin och kvinnomisshandlare och nu när han är död vill vissa höja upp honom till något jäkla helgon.
Inte i min värld. Han var ett svin som levande och lika stort svin som död och så lär han bli ihågkommen av många.
Vem lyfter honom till ett helgon?
Citera
2026-08-18, 20:18
Avstängd
enfindams avatar
Han blev väldigt hårt ansatt efter Josefin Nilssons död och indirekt anklagad för den. Han utsattes för ett fruktansvärt drev och kunde knappt lämna sin bostad. Det kanske inte är populärt att säga men jag tyckte faktiskt synd om honom.
Senast redigerad av enfindam 2026-08-18 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in