2026-08-18, 13:25
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Får du mer eller mindre religionsfrihet med islam?

Hur fan kan man vara för en idiologi som förespråkar att man slaktar alla som inte tycker som dom?

Muhammed får hitler att framstå som en timid korgosse, som vid 53 års ålder har sex med åttaåringar och detta är förebilden?

Helt djävla sjukt att en sådan ideologi ens får finnas på planeten.

Jag tycker alla religioner är skit så förbjud gärna alla!
Citera
2026-08-18, 13:42
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jomshof är en idiot enligt mig, men med det sagt, det du skriver om religionsfrihet stämmer, men du missar att man har rätt att kritisera både religion och högtid.

Det är alltså inte olagligt att inte gilla islam, hinduism eller kristendomen. Eller att kritisera dessa. Det är viktigt att ha i åtanke.

Håller med dig i allt du skriver i inlägget!
Citera
2026-08-18, 13:57
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej det ska han inte alls ha, Rickard Jomshof är en idiot! "I Sverige är religionsfriheten lagstadgad och grundas i svensk grundlag. Det innebär att alla har rätt att utöva sin religion, att byta religion och att fira religiösa högtider. Religionsfriheten skyddar även att man inte behöver berätta om sin tro eller religion. Det är viktigt att notera att religionsfriheten är en av de mänskliga rättigheterna och omfattar även icke-religiösa övertygelser."
Det är regler och lagar från en svunnen tid, fattar du inte hotet idag?
Idioter som lindberg vill ju inte ens börja begripa eller debattera frågan.
Religionsfrihet, my ass....
Citera
2026-08-18, 13:58
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Det är regler och lagar från ennsvunnen tid, fattar du inte hotet idag?

Ja då får vi väl ändra grundlagen men det är ju alltid besvärligt när det ska vara val emellan!
Citera
2026-08-18, 14:00
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ja då får vi väl ändra grundlagen men det är ju alltid besvärligt när det ska vara val emellan!
Gör andra lagar under tiden som försvårar och förhindrar islams utbredning.
Citera
2026-08-18, 14:02
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
På vilket sätt är han en idiot, för att han har en åsikt som du inte har? Vad har han fel i exakt? Har du ens läst Koranen?

Jag tycker han är en idiot för han är ute och provocerar och driver sin fråga fel. Mer fokus på sig själv och skapa splittring sistället för att lyfta de delar som är farliga eller vi ser hända. Jag är emot mycket av det jag läst i koranen (svar ja, jag har läst den), och tror att en bokstavsordning av den är riskabelt.

Man är inte en idiot för man har en åsikt jag inte har, är det så du resonerar om folk med andra åsikter?
Citera
2026-08-18, 14:02
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Gör andra lagar under tiden som försvårar och förhindrar islams utbredning.

Har du några på lager som inte bryter mot grundlagen?
Citera
2026-08-18, 14:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Frida Dunell väljer som så många andra att likställa kritiken och hatet mot islam mot kritiken och hatet mot muslimer.

I längden är det att skjuta sig själv i foten och kontraproduktiv propaganda. Det är helt klart att Jomshof har rätt i sin huvudkritik mot islam och att det är något som måste diskuteras utförligt i Sverige, oavsett vad man anser om Jomshof och SD.

Islam är på ett helt annat sätt än andra religioner också en politisk rörelse med politiska pretentioner att ingripa i samhället.

Att som Aftonbladet och Frida Dunell inte bemöta Jomshof i sak och stoppa huvudet i sanden är att svika sin intellektuella plikt när man diskuterar politik och religionens påverkan på den.

Tyvärr verkar våra partier, inklusive Jomshof egen partiledare, på liknande sätt vilja förbigå vad han egentligen skriver med tystnad och förnekelse.
Citera
2026-08-18, 14:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag tycker han är en idiot för han är ute och provocerar och driver sin fråga fel. Mer fokus på sig själv och skapa splittring sistället för att lyfta de delar som är farliga eller vi ser hända. Jag är emot mycket av det jag läst i koranen (svar ja, jag har läst den), och tror att en bokstavsordning av den är riskabelt.

Man är inte en idiot för man har en åsikt jag inte har, är det så du resonerar om folk med andra åsikter?

Bör inte frågan om den politiska islams framtida påverkan på vår politik tvärtom diskuteras mycket mer och Jomshofs bok kunna tjäna som utgångspunkt för en diskussion om hotet mot demokratin existerar på det sätt han påstår eller om det är överdrivet osv?
Citera
2026-08-18, 14:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Har du några på lager som inte bryter mot grundlagen?

Vill man rent praktiskt försvåra för islam i Sverige finns ett utmärkt medel i att förbjuda könsstympning av pojkar. Det har den fördelen att en sådan lag också är moraliskt riktig och stärker individens rätt mot den religiösa makten.

Det skulle också sätta fokus på just att islams seder i många fall inte är kompatibla med liberal demokratis syn på individens rättigheter, vilket väl är en god del av Jomshofs poäng här.
Citera
2026-08-18, 14:11
Medlem
Q-Trons avatar
Religionsfriheten är för islam vad ett öppet sår är för skadliga bakterier: en öppen väg in i samhällskroppen.
Citera
2026-08-18, 14:13
Medlem
Jomshof är en fåntratt och ett sänke för SD. Det är bra, vi gillar Jomshof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in