2026-08-15, 13:42
Medlem
Samaelssons avatar
Ok, jag är mest nyfiken på Jisander. Dom förde över 600 mille till Jisanders konto, därifrån 241 mille till moyne som betalade Norberg. I juni va de ett bokslut o hålet på 241 mille täpptes till med ett lån. Men under hösten va de ytterligare ett bokslut o då saknades 409 mille o sen kraschade de.

Min Jisander brände 50 mille på rivieran o han lever fortfarande på dessa pengar i Monaco med Versace grejer o hej va de kommer. Hen betalade tebax 20 från Lichtenstein plus 65 mille personligen.

De va ju Jisander så som hade kontroll på alla trustors bank konton så ja tänker att han fört över pengar i omgångar även om de ser ut som han betalat tebax allt i rättegången. Men hur i helvete fick han undan öka pengar!?!??)
Citera
2026-08-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samaelsson
Nej de e dokumenterat att han fick 30 mille.

Poseners story är att av dessa 30 gick 20 till att betala tillbaka lånet från kriminella. Av de tio som återstod lyckades polisen frysa hälften. Så fem miljoner netto. Vet inte om det går att motbevisa storyn.
Citera
2026-08-15, 23:20
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ok, jag är mest nyfiken på Jisander. Dom förde över 600 mille till Jisanders konto, därifrån 241 mille till moyne som betalade Norberg. I juni va de ett bokslut o hålet på 241 mille täpptes till med ett lån. Men under hösten va de ytterligare ett bokslut o då saknades 409 mille o sen kraschade de.

Min Jisander brände 50 mille på rivieran o han lever fortfarande på dessa pengar i Monaco med Versace grejer o hej va de kommer. Hen betalade tebax 20 från Lichtenstein plus 65 mille personligen.

De va ju Jisander så som hade kontroll på alla trustors bank konton så ja tänker att han fört över pengar i omgångar även om de ser ut som han betalat tebax allt i rättegången. Men hur i helvete fick han undan öka pengar!?!??)

Trustorhärvan var nästan 30 år sedan. Ganska självklart att det inte är de pengarna han lever på idag, det finns mycket information online gällande många affärer sedan dess som inbringat mer än Trustor någonsin gjorde.
Citera
2026-08-15, 23:21
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Vilka var dessa affärer som gav 95 resp. 45 mille?

Du kan DM:a mig om du verkligen vill veta, risk att doxa mig själv då jag varit involverad i affärer med Thomas.

Mycket går att finna online dock.
Citera
2026-08-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Jag har varit fascinerad av Trustor-fallet sedan jag hörde dokumentären i P3 för en massa år sedan, och jag läst FUP, Gunnar Lindstedts böcker osv. Jag tycker att filmen var bra och intressant helt klart. Men det jag tycker är synd är att man inte gav en djupare inblick i själva spelet bakom försäljningen av Trustor, som t.ex. framkommer i Gunnar Lindstedts bok "Trustorhärvan". Och jag tycker fortfarande inte att det är klarlagt varför Per-Olov Norberg gick med på att erhålla köpeskillingen först 5 bankdagar efter closing. Det är ju detta som överhuvudtaget gjorde det möjligt att betala för Trustor med pengar från Trustors kassa. I P3s dokumentär menade Jisander att det var en tillfällighet att det i aktieöverlåtelseavtalet stod kvar respittiden om 5 bankdagar för köpeskillingen. Att detta var något som låg kvar i avtalet sedan en tidigare förhandlingsrunda där affären aldrig gick i lås. Jag vet inte om det stämmer, men som sagt, jag undrar varför PO Norberg gick med på det?

En sak jag också undrar över, som filmen inte tar upp (vad jag minns i alla fall) är om Jisander faktiskt visste att de pengar som kom in på hans klientmedelskonto på Barclays Bank kom från Trustors kassa. i P3s dokumentär pratade han om att de diskuterat olika sätt att finansiera köpet via ett bridge-lån som Lindsey Smallbone skulle fixa, men att det uppenbarligen slutade med att man tog pengar ur Trustors kassa istället. Man kan säga mycket om Jisander, men dum i huvudet tror jag inte att han är. Om han där och då visste att man fört över pengar från Trustors kassa till ett konto i hans namn, som han sedan förde över till PO så borde han ju direkt inse att han satt med skägget i brevlådan.

En annan sak som jag tycker att filmen missar är hela soppan kring Trustor som skedde innan försäljningen. PO Norberg hade ju under lång tid gått ut med information om hur dåligt de olika bolagen som Trustor ägde gick. Investerarna ansåg att aktien handlades med runt 50% i rabatt vilket inte riktigt gick att förklara (inte att rabatten var så stor i alla fall). Men det var ju för att bolagen i Trustor var undervärderade. Inte minst Kanthal (som jag minns det i alla fall), och anledningen till det var att Norberg medvetet undervärderat det för att han ville kunna köpa ut det efter en försäljning av Trustor. Att Posener, Jisander osv. var bedragare råder det inget tvivel om, och att det försvann väldigt mycket pengar ut ur Trustor ner i deras fickor. Samtidigt tjänade aktieägarna ändå på hela härvan i slutändan när Trustor likviderades eftersom de underliggande tillgångarna var undervärderade. MEN, jag tror samtidigt att aktieägarna hade tjänat ÄNNU mer om inte Norberg så kraftigt sett till att bolagen i Trustor varit så kraftigt undervärderande. Om Trustor likviderats, istället för att säljas, så förutsätter jag att aktieägarna hade tjänat ännu mer än som det nu blev. Så, Posener och Jisander i alla ära, men PO Norberg verkat också ha varit en riktigt ful fisk.
Angående 5 dagars respit tog dom ju upp i dokumentären och förklarade att det behövdes för att Norberg inte kunde sitta i styrelsen för att få köpa dom undervärderade aktierna. Dvs Norberg gick med på upplägget.

Jisander visste nog. Men han sket i det. Ville göra ”affärer”. Och såklart ”rättvist” att man får betalt när man ”jobbar”.
Citera
2026-08-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
intressant att dom gjorde en sån stor grej att han skulle va hemlig, när han visar sig just här i expressen https://www.expressen.se/nyheter/sverige/trustorharvans-joachim-posener-gripen/

måste ju vara han som skickat dem bilden ?

Bilden kommer väl från fupen?
Citera
2026-08-18, 13:06
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Bilden kommer väl från fupen?
ja men oavsett visar han inte ansiktet först i dokumentären då
Citera
2026-08-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
ja men oavsett visar han inte ansiktet först i dokumentären då

Intervjuerna gjordes nog faktiskt innan bilden togs i Norrtälje.
Citera
Idag, 20:25
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Intervjuerna gjordes nog faktiskt innan bilden togs i Norrtälje.

Förmodligen så det ligger till. Sedan förstod han att hans ansikte "var röjt" i och med den kommande rättegången och fällande dom. Lika bra då att gå ut självmant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in