2026-08-13, 09:36
Medlem
Här är Richard Djurséns villa i Täby för den som vill lägga ett bud:

https://www.wrede.se/objekt/1870793/villa-gribbylund-badparksvagen-10/

Hur kommer det sig att Richard, efter alla år, fortfarande är så berörd av händelsen kring Trustor? Var det skådespel för att få lite intrig i dokumentären, eller är han verkligen så upprörd över hur allting blev? Han gråter mestadels i dokumentären.
Citera
2026-08-13, 09:36
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Gillade dokumentären!

Men kan det stämma att Posener endast fick 5milj?

Jag fick inte siffrorna att gå ihop. Först sa han 5 milj, sedan att han tog ut 10 till eller om det var totalt 10. Men han betalade ju skurkarna som gav honom falskt id/pass 20 millar. Vart kom dom ifrån?

Känns som det fortfarande är lögner i berättelsen.
Citera
2026-08-13, 09:52
Medlem
Absolut sevärd dokumentär. 4 av 5 jisandrar
Citera
2026-08-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
Hur kommer det sig att Richard, efter alla år, fortfarande är så berörd av händelsen kring Trustor? Var det skådespel för att få lite intrig i dokumentären, eller är han verkligen så upprörd över hur allting blev? Han gråter mestadels i dokumentären.

Klart att det var hans livs trauma. Han var i princip kontorschef och förd fullständigt bakom ljuset av svindlarna. Att bli grundlurad och att överhuvudtaget figurera med grova brottslingar skulle för en man med hans ambitioner kunna vara dödsstöten för karriären, familjen, ja i princip hela livet. Starkt att resa sig.
Citera
2026-08-13, 21:39
Medlem
Citat:
Gillade dokumentären!

Med tanke på hur sur posener verkar vara på jisander och de faktum att allt gick genom jisanders konton först tror ja han blåste posener faktiskt och kom undan med mest pengar.
Citera
2026-08-14, 12:02
Medlem
Från premiärvisning av "Trustorhärvan", Jisander var på plats och stortrivdes:

Citat:
Johannes Klenell: På premiären trycker Thomas Jisander min hand och verkar lycklig
---
Dagens unga män sägs vara besatta av snabba klipp. Kan Netflix ”Trustorhärvan” göra Thomas Jisander till en favorit hos en ny generation stekare? Johannes Klenell går på förhandsvisningen och möter ett uppsluppet premiärlejon.
---
För på Bio Rio stod premiärlejonet själv. Där berättade Jisander för alla som ville höra på – inte minst murvlarna som avslöjat själva härvan – hur oerhört nöjd han var med filmen.

Sedan slog hedersgästen sig ned i en av VIP-platserna inne i biosalongen. Placerad vid regissören. För att ge oss, en salong av applåderande nyttiga idioter, en premiumupplevelse bortom Dolby surround. Finansvalpen satt nämligen i biomörkret och livekommenterade gapskrattande genom filmen.
https://www.dn.se/kultur/johannes-klenell-pa-premiaren-trycker-thomas-jisander-min-hand-och-verkar-lycklig/
Citera
2026-08-15, 12:43
Medlem
Samaelssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
Här är Richard Djurséns villa i Täby för den som vill lägga ett bud:

https://www.wrede.se/objekt/1870793/villa-gribbylund-badparksvagen-10/

Ahhmään han blev ju idiotförklarad av Björn Björnsson som i princip sa att han va en värdelös odugling!! 🤣
Citera
2026-08-15, 12:46
Medlem
Samaelssons avatar
Citat:
Gillade dokumentären!

Nej de e dokumenterat att han fick 30 mille.
Citera
2026-08-15, 12:47
Medlem
Samaelssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samaelsson
Nej de e dokumenterat att han fick 30 mille.
Lord Moyne fick däremot 5 mille
Citera
2026-08-15, 12:53
Medlem
Samaelssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Jag har varit fascinerad av Trustor-fallet sedan jag hörde dokumentären i P3 för en massa år sedan, och jag läst FUP, Gunnar Lindstedts böcker osv. Jag tycker att filmen var bra och intressant helt klart. Men det jag tycker är synd är att man inte gav en djupare inblick i själva spelet bakom försäljningen av Trustor, som t.ex. framkommer i Gunnar Lindstedts bok "Trustorhärvan". Och jag tycker fortfarande inte att det är klarlagt varför Per-Olov Norberg gick med på att erhålla köpeskillingen först 5 bankdagar efter closing. Det är ju detta som överhuvudtaget gjorde det möjligt att betala för Trustor med pengar från Trustors kassa. I P3s dokumentär menade Jisander att det var en tillfällighet att det i aktieöverlåtelseavtalet stod kvar respittiden om 5 bankdagar för köpeskillingen. Att detta var något som låg kvar i avtalet sedan en tidigare förhandlingsrunda där affären aldrig gick i lås. Jag vet inte om det stämmer, men som sagt, jag undrar varför PO Norberg gick med på det?

En sak jag också undrar över, som filmen inte tar upp (vad jag minns i alla fall) är om Jisander faktiskt visste att de pengar som kom in på hans klientmedelskonto på Barclays Bank kom från Trustors kassa. i P3s dokumentär pratade han om att de diskuterat olika sätt att finansiera köpet via ett bridge-lån som Lindsey Smallbone skulle fixa, men att det uppenbarligen slutade med att man tog pengar ur Trustors kassa istället. Man kan säga mycket om Jisander, men dum i huvudet tror jag inte att han är. Om han där och då visste att man fört över pengar från Trustors kassa till ett konto i hans namn, som han sedan förde över till PO så borde han ju direkt inse att han satt med skägget i brevlådan.

En annan sak som jag tycker att filmen missar är hela soppan kring Trustor som skedde innan försäljningen. PO Norberg hade ju under lång tid gått ut med information om hur dåligt de olika bolagen som Trustor ägde gick. Investerarna ansåg att aktien handlades med runt 50% i rabatt vilket inte riktigt gick att förklara (inte att rabatten var så stor i alla fall). Men det var ju för att bolagen i Trustor var undervärderade. Inte minst Kanthal (som jag minns det i alla fall), och anledningen till det var att Norberg medvetet undervärderat det för att han ville kunna köpa ut det efter en försäljning av Trustor. Att Posener, Jisander osv. var bedragare råder det inget tvivel om, och att det försvann väldigt mycket pengar ut ur Trustor ner i deras fickor. Samtidigt tjänade aktieägarna ändå på hela härvan i slutändan när Trustor likviderades eftersom de underliggande tillgångarna var undervärderade. MEN, jag tror samtidigt att aktieägarna hade tjänat ÄNNU mer om inte Norberg så kraftigt sett till att bolagen i Trustor varit så kraftigt undervärderande. Om Trustor likviderats, istället för att säljas, så förutsätter jag att aktieägarna hade tjänat ännu mer än som det nu blev. Så, Posener och Jisander i alla ära, men PO Norberg verkat också ha varit en riktigt ful fisk.
Men du ” Och jag tycker fortfarande inte att det är klarlagt varför Per-Olov Norberg gick med på att erhålla köpeskillingen först 5 bankdagar efter closing. Det är ju detta som överhuvudtaget gjorde det möjligt att betala för Trustor med pengar från Trustors kassa.”

Du e inte så klyftig va? Norbergs aktier var värda 137 miljoner o han fick 241 mille!! Han fatta ju att nått va fuffens men de sket han i för han fick ytterligare 100 mille!!!!
Citera
2026-08-15, 13:17
Medlem
Samaelssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Posener verkar vara en trevlig kille.
Jamen visst verkar han sympatisk!! Sen e de ju lite komiskt att när den största eko härvan i svensk historia kraschade så stog han med en påse diamanter o skallade klagomuren 🤣🤣🤣
Citera
2026-08-15, 13:38
Medlem
Samaelssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardway
Om någon var intresserad av lite mer info kring Djursén så kommer det en liten summering här.

Han gjorde exit i sitt bolag "Folkhemmet" samt Svenssons i Lammhult som han sålde till Vetted Assets för en bra bit över 100 miljoner kronor och desförinnan så har han tjänat runt 95 miljoner + 45 åren före det. Så han är god för omkring en kvarts miljard i dagsläget.

Han var även involverad i en konkurs av bolaget "Custice AB" år 2024, vilket efter han lämnade styrelsen kvickt. Han kör på som konsult idag men är i princip pensionerad.

Driver idag en lugnare restaurang tillsammans med sin fru. Restaurangen heter Brasserie Le Galopin och ligger i Täby. Varit öppet sedan februari 2024.

För övrigt så ligger Djurséns villa ute till salu sedan ett år tilbaka.

För övrigt såverkar Djursén vara en reko kille och för den som missat det så fick han endast ut 0,6mkr ur Trustor. alltså 600tkr i lön, klart minst av alla som var involverade.
Vilka var dessa affärer som gav 95 resp. 45 mille?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in