Festerna hade man ju hört om tidigare, men Richard Djursén som babblar live på Aktuellt efter några glas vin på Mauritius, samtidigt som Posener säger att killen inte kunde få stopp på munnen. Sen bryter Djursén ihop och berättar att han planerade mörda Björn Björnsson. Och i detalj redogör för hur han skulle flisa ner honom i en hyrd stuga i Norrland. Mumma, ler som ett fån när jag kollar.
Vilka enorma narcissister. Många framstår dessutom som lågintelligenta, intressant nog då de flesta verkar lyckas med nya affärer efter Trustor.
Undrar fortfarande hur mycket pengar Djursén gjort sig för att kunna bygga villan i Täby(?) och tre bilar på gården. Är det Folkhemmet han startat, byggt upp och sålt i rätt tid?
För att inte nämna Thomas Jisander. Undrar om han kan vara sämst i Sverige på att ljuga. Vad har han haft för affärer efter Trustor som gjort att han kan leva så glassigt?
Festerna hade man ju hört om tidigare, men Richard Djursén som babblar live på Aktuellt efter några glas vin på Mauritius, samtidigt som Posener säger att killen inte kunde få stopp på munnen. Sen bryter Djursén ihop och berättar att han planerade mörda Björn Björnsson. Och i detalj redogör för hur han skulle flisa ner honom i en hyrd stuga i Norrland. Mumma, ler som ett fån när jag kollar.
Vilka enorma narcissister. Många framstår dessutom som lågintelligenta, intressant nog då de flesta verkar lyckas med nya affärer efter Trustor.
Undrar fortfarande hur mycket pengar Djursén gjort sig för att kunna bygga villan i Täby(?) och tre bilar på gården. Är det Folkhemmet han startat, byggt upp och sålt i rätt tid?
För att inte nämna Thomas Jisander. Undrar om han kan vara sämst i Sverige på att ljuga. Vad har han haft för affärer efter Trustor som gjort att han kan leva så glassigt?
Vad hände förresten med Peter Mattsson?
LÄS EJ om du inte sett dokumentären ‼️
Köpte inredningen i en affär oxå
De måste ju lidit av någon psykos
Vem fan köper en kassaapparat inne i en klädbutik 😂
Jag har varit fascinerad av Trustor-fallet sedan jag hörde dokumentären i P3 för en massa år sedan, och jag läst FUP, Gunnar Lindstedts böcker osv. Jag tycker att filmen var bra och intressant helt klart. Men det jag tycker är synd är att man inte gav en djupare inblick i själva spelet bakom försäljningen av Trustor, som t.ex. framkommer i Gunnar Lindstedts bok "Trustorhärvan". Och jag tycker fortfarande inte att det är klarlagt varför Per-Olov Norberg gick med på att erhålla köpeskillingen först 5 bankdagar efter closing. Det är ju detta som överhuvudtaget gjorde det möjligt att betala för Trustor med pengar från Trustors kassa. I P3s dokumentär menade Jisander att det var en tillfällighet att det i aktieöverlåtelseavtalet stod kvar respittiden om 5 bankdagar för köpeskillingen. Att detta var något som låg kvar i avtalet sedan en tidigare förhandlingsrunda där affären aldrig gick i lås. Jag vet inte om det stämmer, men som sagt, jag undrar varför PO Norberg gick med på det?
En sak jag också undrar över, som filmen inte tar upp (vad jag minns i alla fall) är om Jisander faktiskt visste att de pengar som kom in på hans klientmedelskonto på Barclays Bank kom från Trustors kassa. i P3s dokumentär pratade han om att de diskuterat olika sätt att finansiera köpet via ett bridge-lån som Lindsey Smallbone skulle fixa, men att det uppenbarligen slutade med att man tog pengar ur Trustors kassa istället. Man kan säga mycket om Jisander, men dum i huvudet tror jag inte att han är. Om han där och då visste att man fört över pengar från Trustors kassa till ett konto i hans namn, som han sedan förde över till PO så borde han ju direkt inse att han satt med skägget i brevlådan.
En annan sak som jag tycker att filmen missar är hela soppan kring Trustor som skedde innan försäljningen. PO Norberg hade ju under lång tid gått ut med information om hur dåligt de olika bolagen som Trustor ägde gick. Investerarna ansåg att aktien handlades med runt 50% i rabatt vilket inte riktigt gick att förklara (inte att rabatten var så stor i alla fall). Men det var ju för att bolagen i Trustor var undervärderade. Inte minst Kanthal (som jag minns det i alla fall), och anledningen till det var att Norberg medvetet undervärderat det för att han ville kunna köpa ut det efter en försäljning av Trustor. Att Posener, Jisander osv. var bedragare råder det inget tvivel om, och att det försvann väldigt mycket pengar ut ur Trustor ner i deras fickor. Samtidigt tjänade aktieägarna ändå på hela härvan i slutändan när Trustor likviderades eftersom de underliggande tillgångarna var undervärderade. MEN, jag tror samtidigt att aktieägarna hade tjänat ÄNNU mer om inte Norberg så kraftigt sett till att bolagen i Trustor varit så kraftigt undervärderande. Om Trustor likviderats, istället för att säljas, så förutsätter jag att aktieägarna hade tjänat ännu mer än som det nu blev. Så, Posener och Jisander i alla ära, men PO Norberg verkat också ha varit en riktigt ful fisk.
Det var en ganska omfattande sak (innan Trustor eller NCB) - att köpa företag med dess egna tillgångar - under det tidiga 1980-talet, vilket till en början inte ens var olagligt. Åklagare och ekobrottsutredare förstod sällan vad som skedde. Företagsslaktarna tömde ut mellanstora aktiebolag som sett bättre dagar, men ändå inte blivit likviderade. Men revisorerna visste vad som pågick. Dom skyldiga kunde oftast leva trygga i andra europeiska länder (innan det svenska EU-medlemskapet).
Senast redigerad av pn222jw Igår kl. 23:36.