2026-08-18, 11:05
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Belåningsgraden minskar när bostadsbubblan närmar sig sprickningsgränsen, det stämmer. Eller med andra ord: Hushållens tillgångar är teoretiska medan skulderna är konkreta.

Nja, är rätt övertygad om att hushållens förmögenheter varierar med åldern. Unga barnfamiljer där båda arbetar och där de nyss köpt ett dyrt boende, som en villa, har höga skulder. Den förmögenhet de har är troligen det de amorterar på sina lån för sitt boende. Kraschar bomarknaden, om ortens industri lägger ned, blir paret stående med höga skulder och osäljbart boende.

Ett äldre par, exempelvis i pensionsåldern, har med stor säkerhet amorterat av sina bolån och har i princip inga lån. De är därför okänsliga för bostadsbubblor. De får troligen inte heller några större lån då de inte har höga inkomster som pensionär. Men många pensionärer har sparat och har mer kontanta tillgångar än vad många tror. Kanske inte ensamstående kvinnor med låg pension som bor i hyreslägenhet. De betalar hyran till värden, inte till sina egna lån!

Så jag gissar att unga familjer är inte så förmögna medan däremot äldre har höga förmögenheter!
Citera
2026-08-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetEk-UK
Min erfarenhet av svensk medelklass är att många sparar och de flesta har sparat ihop några hundra tusen. Men tillslut så spenderas nästa allt på ett eller flera större "onödiga" inköp (ofta när de faktiskt börjat nå en summa som kan ge någon ränta på ränta effekt) T ex lyxrenovering (pool, badrum, kök etc som kanske inte hade behövts) eller någon "onödigt dyr" (enligt mig, de kan ha andra preferenser såklart) bil, båt, husbil eller husvagn.

Så borträknat bostad och pension skulle jag tro att många pendlar mellan 0-500 000. Sedan har jag svårt att förstå hur man tänker om man är 30-40 år och väljer en onödigt dyr bil framför att låta pengarna ligga kvar investerade.

Skillnaden vid 65 års ålder för någon som startat med 500 000:- vid 35 års ålder och månadssparar 3000:- jämfört med någon som börjar med 0:- och månadssparar 3000:- är 100% och nästan 4 miljoner (7,5 miljoner respektive 3,7 miljoner, räknat med 7%avkastning).

Ja just detta ser jag ofta och har själv råkat ut för. Det kanske är samboskapets förbannelse, två inkomster gör det enkelt att spara och ekonomin känns trygg. Men sedan är ett gemensamt boende, två bilar och två viljor inblandade och nästa stora grej att spendera på finns konstant i kikaren.

Här pratas det en gång i månaden om ny bil, somliga tror bilar är skrot efter 20k mil eller 10 år. Jag funderar mer på badrummet där tätskiktets skick är okänt och hantverket lämnar en del övrigt att önska.
Citera
2026-08-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Drn skulle kanske rasa till en början, men det är ju bara bankerna som vinner på att folk är skuldsatta i längden.

Bankerna i sverige gjorde 130 miljarder VINST förra året. Om ingen hade skulder skulle dom gå i konkurs.
Utan skulder skulle vi åka tillbaka till 1700-talets levnadsstandard. (I bästa fall).

Men du ser det som att de enda som vinner något på att vi har högre levnadsstandar i Sverige än vi hade på 1700-talet är banker. Det kan du ju tycka.

Men så många fler än du är det väl inte som föredrar 1700-tals levnadstandard så starkt.

Själv har jag motsatt uppfattning, och tar konsekvensen, av det och lånar ut till näringsverksamhet.
Citera
2026-08-18, 11:27
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetEk-UK
Min erfarenhet av svensk medelklass är att många sparar och de flesta har sparat ihop några hundra tusen. Men tillslut så spenderas nästa allt på ett eller flera större "onödiga" inköp (ofta när de faktiskt börjat nå en summa som kan ge någon ränta på ränta effekt) T ex lyxrenovering (pool, badrum, kök etc som kanske inte hade behövts) eller någon "onödigt dyr" (enligt mig, de kan ha andra preferenser såklart) bil, båt, husbil eller husvagn.

Så borträknat bostad och pension skulle jag tro att många pendlar mellan 0-500 000. Sedan har jag svårt att förstå hur man tänker om man är 30-40 år och väljer en onödigt dyr bil framför att låta pengarna ligga kvar investerade.

Skillnaden vid 65 års ålder för någon som startat med 500 000:- vid 35 års ålder och månadssparar 3000:- jämfört med någon som börjar med 0:- och månadssparar 3000:- är 100% och nästan 4 miljoner (7,5 miljoner respektive 3,7 miljoner, räknat med 7%avkastning).

Jag håller i grunden med, men det är nog också svårt att slå om och börja leva livet vid 65 när man har levt sparsamt i tre decennier. Pengar man spenderar medan man fortfarande har hälsan och energin kvar kan vara värda mer än samma pengar senare i livet.

Att maximera kapitalet vid 65 behöver inte vara det bästa utfallet om det innebär att man avstått från sådant man hade haft större glädje av tidigare i livet.
Citera
2026-08-18, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Utan skulder skulle vi åka tillbaka till 1700-talets levnadsstandard. (I bästa fall).

Men du ser det som att de enda som vinner något på att vi har högre levnadsstandar i Sverige än vi hade på 1700-talet är banker. Det kan du ju tycka.

Men så många fler än du är det väl inte som föredrar 1700-tals levnadstandard så starkt.

Själv har jag motsatt uppfattning, och tar konsekvensen, av det och lånar ut till näringsverksamhet.

Verkar som du är totalt hjärntvättad av bankerna.

Att det skulle vara det ända fungerande betalsystemet och att skuldekonomin är den ända som fungerar är exakt vad dom vill att du ska tro.
Citera
2026-08-18, 11:44
Avslutad
Som bidragsparasit (moderatdefinition) har jag det inte särskilt fett, men för tillfället klarar jag mig. Sen får man ju förstå att vi som inte arbetar helt enkelt behöver acceptera en lägre standard för att inte för många ska sluta arbeta eller bli mer fientliga mot den icke arbetande klassen.

Man får dock hoppas att högern inte mixtrar med prisbasbeloppet i framtiden så att det faktiskt räcker till en grundläggande tillvaro med hyra, mat och några sparsamma nöjen.
Citera
2026-08-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Verkar som du är totalt hjärntvättad av bankerna.

Att det skulle vara det ända fungerande betalsystemet och att skuldekonomin är den ända som fungerar är exakt vad dom vill att du ska tro.
Verkligheten ger fullt stöd för det jag säger.

Utan lån blir inte något gjort. Det blir tom sämre levnadsstandard än på 1700-talet. Även då lånade man till investeringar.

Ser ut som du vill skicka tillbaka oss till 1300-talet då.
Citera
2026-08-18, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Nja, är rätt övertygad om att hushållens förmögenheter varierar med åldern.
Det stämmer.

Hushållens förmögenhet stiger närmast monotont med ålder.
90+ är rikast.

Såväl det lilla data om individers tillgångar som nu finns visar det. Och data från när förmögenhetsskatten fanns (och skatteverket samlade in data) visar det.

Förmögenheten fortsätter alltså att stiga för pensionärer. (Stämmer bra med mig).

(Men Flashback huserar många patologiska slösare och dom hamnar i förnekelse här. Det är bara det att alla är inte patologiska slösare).
Citera
2026-08-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Verkligheten ger fullt stöd för det jag säger.

Utan lån blir inte något gjort. Det blir tom sämre levnadsstandard än på 1700-talet. Även då lånade man till investeringar.

Ser ut som du vill skicka tillbaka oss till 1300-talet då.
Så du menar att skuld är drivkraften och annars ligger människor som hjärndöda apor och bölar?
Citera
2026-08-18, 12:47
Medlem
Om man tror dem kända fall som har blivit av med stora belopp genom bedrägerier så har de haft flera hundratusen på kontot att utnyttjas direkt. Förvånansvärt mycket pengar. Många är ju pensionärer men även folk i 50-års åldern.
Citera
2026-08-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Till skillnad från medelförmögenhet så påverkars ju inte medianförmögenhet inte av att t ex 30% inte har något sparande (eller att t ex 10% har flera miljoner)
Nej Precis: Därav känns det lite i överkant om vi räknar in alla 0-17åringar och alla 67+.
Några få äger 10 tals miljoner men en ganska stort antal äger 0 SEK.
Citera
2026-08-18, 13:02
Moderator
Sun Rulers avatar
Sådana här trådar fascinerar alltid mig.

Det förekommer så otroligt många anekdoter om hur mycket folk sparar men sedan lägger på lyxprylar.

Det kanske är min umgängeskrets som är annorlunda, vi talar mycket om placeringar och sparande men aldrig om hur mycket vi har eller att vi använder alla besparingar till lyxköp.

På makronivå så har svenskarnas nettoförmögenhet ökat under 2025, primärt tack vare börsen. Det egna sparandet utgör en större andel av hushållens förmögenhet då bostadspriserna inte vuxit som tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in