2026-08-18, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
SD backar

I alla val sedan 1988 och i alla undersökningar har de visat sig svagare än i det riktiga valet. De som röstar på SD svarar inte på undersökningar.

När det gäller L håller jag med. Fast det behövs någon central samordning inom Tidö. Du kan inte förvänta dig att enskilda individer, som inte har någon aning om strategi, ska göra rätt i valet. Bara Tidö centralt kan, genom samordning, rädda L.
Citera
2026-08-18, 08:45
Medlem
bioaccs avatar
Ouch. Att Mohamssons parti ligger under 2% måste komma som en kalldusch för de omutliga etnonationalister som överväger att stödrösta. Jag skulle inte vilja sitta i er sits nu, om man säger så. Egentligen borde valet vara enkelt eftersom ni är beroende av dem, men man kan naturligtvis förstå att det tar emot enormt mycket att behöva göra som en typisk borgare och sälja sig själv och sina värdelösa ideal till societetslejon som står lite högre upp i näringskedjan.
Citera
2026-08-18, 09:08
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Tråkig läsning. Den enda trösten är 14% osäkra... känns mycket?

I övrigt är det befängt med de väljare som bytt från Tidö. Jag har svårt att köpa att det vore pga SD. SD har varit en del av Tidö under 4 år, låter orealistiskt att plötsligt få tuppjuck över att de också är tänkta ingå i regering.
Saknar dessa väljare de dagliga skjutningarna och sprängningarna? Inflationen? Vad?

Det var ju det här du efterlyste bara förra dagen. Du ville ju sänka Tidö bara för att bli av med L.

Nu får du precis vad du önskade, MP i mittenregering, och ändå är du inte nöjd?
Citera
2026-08-18, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Vad menar du? S röstade nej både till skärpta villkor för anhöriginvandring och slopad mängdrabatt. De danska sossarna skulle inte ha röstat nej. Därför kommer SD alltid att vara över 20 % så länge svenska sossarna är naiva, medan Dansk Folkeparti ligger på 5 % eftersom de danska sossarna är seriösa.

Glöm inte att det finns fortfarande enorma krafter inom svenska sossarna som vill öka invandring i Sverige.

Dansk Folkeparti fick 9,1 % av rösterna i det senaste folketingsvalg, och har i den senaste opinionsundersökningen 12,4 % stöd från väljarna.

https://www.berlingske.dk/politik/dansk-folkeparti-faar-hoejeste-opbakning-i-syv-aar-i-voxmeter-maaling
Citera
2026-08-18, 09:46
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Tråkig läsning. Den enda trösten är 14% osäkra... känns mycket?

I övrigt är det befängt med de väljare som bytt från Tidö. Jag har svårt att köpa att det vore pga SD. SD har varit en del av Tidö under 4 år, låter orealistiskt att plötsligt få tuppjuck över att de också är tänkta ingå i regering.
Saknar dessa väljare de dagliga skjutningarna och sprängningarna? Inflationen? Vad?

Det är Moderaterna som är problemet.

Svenskar har historiskt sett aldrig gillat borgare. De representerar en alldeles för liten del av befolkningen.

A-kassan är något som är heligt för svensken och självklart skulle Moderaterna peta på den.

Det är absolut inte kört än för Tidö. Om Tidö lyckas få ut varenda potentiell Tidöväljare till valurnorna så finns det mycket goda chanser.
Citera
2026-08-18, 09:49
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Blir mer och mer övertygad för varje mätning att L inte grejar det. En vändning borde hänt så här dags. Partiet är med på tv varje kväll och kan inte skylla på medieskuggan i mandatperioderna. Datoristerna på SvD bakom Botten Ada har ändrat sin L-prognos. De kommer inte klara spärren, som de räknar med alla rådata och vektorer, kurvor och sånt. Förut var det 50/50, idag 31 procents sannolikhet att de grejar spärren.

Jag har blivit lurad på konfekten så många gånger, känns det som. Oavsett politisk hållning vore det häftigt att se ett parti åka ut ur riksdagen. Många av väljarna idag var inte ens födda sist det hände 1994. Då var det Ny Demokrati 1994 ett parti i princip redan upplöst när valet hände.

Inför 2018 sa alla sexperter att KD ryker. Och förra gången var det MP och L som inte skulle klara spärren. Jag har slutat tro att det kan hända. OBS jag hatar inte småpartierna, jag tycker bara det vore häftigt som ett naturfenomen att betrakta vad som händer.

Vem kommer köpa dödsboet? Vad händer med politikerna? Organisationsnumret? Tillgångar och reserver? Det vore kul om Liberalerna ordnade en jätteauktion där deras prylar gick under klubban.

Varje gång ett parti åker ur riksdagen får man önska sig något.
Citera
2026-08-18, 10:08
Medlem
Citat:
Vad menar du? S röstade nej både till skärpta villkor för anhöriginvandring och slopad mängdrabatt. De danska sossarna skulle inte ha röstat nej. Därför kommer SD alltid att vara över 20 % så länge svenska sossarna är naiva, medan Dansk Folkeparti ligger på 5 % eftersom de danska sossarna är seriösa.

Glöm inte att det finns fortfarande enorma krafter inom svenska sossarna som vill öka invandring i Sverige.

Politik är inte statisk och det har historien visat med all tydlighet. Omröstningen i Riksdagen är redan glömd och jag kan garantera dig att omröstningsresultatet inte kommer att rivas upp om ex. S+Kd+C bildar Regering vilket jag mer och mer börjar tro.
Citera
2026-08-18, 10:28
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Alla, bokstavligen alla tunga politiska kommentatorer och bedömare lägger skulden för Tidös kollaps och Liberalernas svanesång i OU på Kristersson och hans utspel under våren där han lovade 10+ statsrådsposter till SD i en kommande regering. Ett av de största strategiska misstagen i en valrörelse av en statsminister i modern politisk historia.

Mittenväljarna och många allmänborgerliga väljare vill absolut inte ha SD på de tunga departementen i en SD-marionettregering Kristersson 2.0, och det är sannolikt därför som vi bland annat ser starka siffror för Centern samtidigt som S behåller ett stabilt stöd över 30% som det överlägset största partiet.

Att sedan inte bara C utan nu även KD börjar orientera sig mittåt slår spiken i kistan för det som återstår av den svenska s.k "borgerligheten" och signalerar slutet för den 60-åriga striden om blockpolitiken i Riksdagen. Moderaterna förlorade.
Senast redigerad av DaEzz 2026-08-18 kl. 10:33.
Citera
2026-08-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Politik är inte statisk och det har historien visat med all tydlighet. Omröstningen i Riksdagen är redan glömd och jag kan garantera dig att omröstningsresultatet inte kommer att rivas upp om ex. S+Kd+C bildar Regering vilket jag mer och mer börjar tro.

Det stämmer till 100 %.
Nej, en allians mellan S, KD och C skulle inte riva upp de viktiga politiska besluten från den 13 augusti. Men om MP och V ingår finns det en risk för att de rivs upp.
Citera
2026-08-18, 10:45
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Alla, bokstavligen alla tunga politiska kommentatorer och bedömare lägger skulden för Tidös kollaps och Liberalernas svanesång i OU på Kristersson och hans utspel under våren där han lovade 10+ statsrådsposter till SD i en kommande regering. Ett av de största strategiska misstagen i en valrörelse av en statsminister i modern politisk historia.

Mittenväljarna och många allmänborgerliga väljare vill absolut inte ha SD på de tunga departementen i en SD-marionettregering Kristersson 2.0, och det är sannolikt därför som vi bland annat ser starka siffror för Centern samtidigt som S behåller ett stabilt stöd över 30% som det överlägset största partiet.

Att sedan inte bara C utan nu även KD börjar orientera sig mittåt slår spiken i kistan för det som återstår av den svenska s.k "borgerligheten" och signalerar slutet för den 60-åriga striden om blockpolitiken i Riksdagen. Moderaterna förlorade.

Håller med.

Tuffe Uffe sänkte Tidö när han utlovade statsrådsposter till SD.

Addendum:

Mohamsson sänkte L när hon kramade SD (egentligen sänkte L sig själva redan när de sparkade Johan Pehrson).

SD sänkte sig själva med a-kassereformen.

Hade själv föredragit ett Tidö 2.0 helt utan SD men nöjer mig med kommande mittenregering.
Citera
2026-08-18, 10:46
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Det stämmer till 100 %.
Nej, en allians mellan S, KD och C skulle inte riva upp de viktiga politiska besluten från den 13 augusti. Men om MP och V ingår finns det en risk för att de rivs upp.

MP kommer tyvärr att behövas sett till mätningarna men V slipper vi.

MP är inte starka nog att tvinga fram särskilt mycket på egen hand.
Citera
2026-08-18, 10:59
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Anmälningsplikt i skola, vård och omsorg, eller fängelseplatser utomlands osv. Vad folk missar att förstå är att utan dessa åtgärder skulle invandringen aldrig ha sjunkit och skjutningarna aldrig ha minskat med 80 procent.

Du gör samma misstag på mikronivå som Kristersson Et al på makro. Dvs envist hävda att det krympande stödet i OU är de dumma väljarnas fel som inte köper eller förstår den förda politiken de senaste fyra åren, i stället för att ändra på hur man för den och än viktigare, kommunicerar ut den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in