2026-08-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Du gör samma misstag på mikronivå som Kristersson Et al på makro. Dvs envist hävda att det krympande stödet i OU är de dumma väljarnas fel som inte köper eller förstår den förda politiken de senaste fyra åren, i stället för att ändra på hur man för den och än viktigare, kommunicerar ut den.

Du förstod inte vad jag skrev. Jag sade att det inte var lätt för Tidöpartierna att rösta igenom de lagstiftningarna, eftersom Sverige inte har aldrig stiftat sådana lagar. Folk förstår fortfarande inte varför vårdpersonal måste anmäla papperslösa till polisen. Det är enkelt: för att det inte finns något annat sätt att hitta personen och utvisa den. Folk förstår inte varför man måste kunna sätta 14-åringar i fängelse. Helt enkelt för att de två personer som greps för en skjutning i går kväll i Södertälje var 14 år gamla! Man kan inte lämna farliga brottslingar ostraffade bara på grund av deras ålder.

Det kommer att ta tid för genomsnittspersonen att förstå varför Tidöpolitik behövs i Sverige.
Men det är lugnt, i det långa loppet kommer det att löna sig.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-18 kl. 11:06.
Citera
2026-08-18, 11:09
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Du förstod inte vad jag skrev. Jag sade att det inte var lätt för Tidöpartierna att rösta igenom de lagstiftningarna, eftersom Sverige inte har stiftat sådana lagar på 100 år. Folk förstår fortfarande inte varför vårdpersonal måste anmäla papperslösa till polisen. Det är enkelt: för att det inte finns något annat sätt att hitta personen och utvisa den. Folk förstår inte varför man måste kunna sätta 14-åringar i fängelse. Helt enkelt för att de två personer som greps för en skjutning i går kväll i Södertälje var 14 år gamla! Man kan inte lämna farliga brottslingar ostraffade bara på grund av deras ålder.

Det kommer att ta tid för genomsnittspersonen att förstå varför Tidöpolitik behövs i Sverige. Men det är lugnt, i det långa loppet kommer det att löna sig.

Notera att jag inte påstod att du hade fel i sak, och när det gäller 14-åringar så röstade ju S faktiskt "Ja" till den lagstiftningen dvs den äger inte Tidö själva.

(Min fetning) Men även som jag skrev, och som du fortsätter hävda, så vinner man inte kommande val genom att kommunicera utåt att väljarna är dumma i huvudet som inte förstår hur bra Tidö-reformerna är.
Senast redigerad av DaEzz 2026-08-18 kl. 11:15.
Citera
2026-08-18, 11:15
Medlem
Jag förkastar SVT/VERIANS OU för jag ser den är inte trovärdig. Man har dock lyckats fånga upp att S sakta sjunker. Det kan vara korrekt.
Att S sjunker kan bero på att Magdalena ger ett kraftlöst intryck och ständigt förlorar i debatterna.

Jag tror man överskattar C, utslaget är för kraftigt. De som lämnar S går inte till C utan går till S som är den verkliga fienden, alltså SOFFAN.....

Enligt Demoskop minskade GAPET och räknar man bort C så har vi en indikation på att GAPET minskar.

Bäst för Sverige är att S tappar till SOFFAN!
Citera
2026-08-18, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Det folkliga stödet för SD har överskattats och Tidö får nu betala priset. Hade SD nöjt sig med att vara stödparti och driva på reformer från "utsidan" hade vi förmodligen fått till ett Tidö 2.0.

Fast det kvittar. Det var (SD) som insisterade på en plats vid bordet och de andra partierna har inget alternativ. Långsiktigt måste (SD) bli accepterade som ett normalt parti och enda sättet är att ta plats vid bordet och visa att de kan regera. De måste tvinga till sig en plats oavsett vad de andra tycker.

Detsamma gäller (V). De måste också tvinga sig till en plats vid bordet. Oavsett vad konsekvenserna blir kortsiktigt.

Egentligen är det ju betydligt viktigare för (V) än för (SD) att sitta i regeringen eftersom Riksdagen har högermajoritet och både DÖ och JÖKen visade ju att (S) kan förhandla med (V) hur mycket de vill men de kan inte garantera att de "vinster" som (V) gör i förhandlingarna realiseras eftersom de kan stoppas i Riksdagen av den samlade högern. Alltså inklusive (C). I praktiken måste (V) se till att de är en del av ett regeringsunderlag som sitter på majoritet.

Problemet för (V) är ju att det är svårare för en regering att tillträda än att regera. Sitter de inte med i en (S)-ledd regering så kan de upptäcka att ingen bryr sig om dem eftersom de inte behövs längre. Det var ju det som var grunden för DÖ. Alltså det faktum att Borgerligheten (inklusive (C)) inte kommer att göra gemensam sak med (V) om politik. Alltså kan (S)+(MP) förhandla med (C)+(L) och de blir då det förslag med störst stöd och vinner. (V) behövs enbart dp regeringen skall tillträda. Det blir samma sak nu vad det verkar.
Citera
2026-08-18, 11:23
Medlem
MrKyotos avatar
Frågade AI följande:

Vilka mätinstitut kom närmast faktiskt resultat 2022?

Svar:

"Demoskop: En genomsnittlig avvikelse på endast 0,4 procentenheter per parti (3,1 procentenheter totalt).

Novus: En genomsnittlig avvikelse på 0,8 procentenheter per parti (6,0 procentenheter totalt).

Ipsos: En genomsnittlig avvikelse på 0,8 procentenheter per parti (6,5 procentenheter totalt)"

Sedan frågade jag:

Vilka mätinstitut kom närmast faktiskt resultat 2022? Och hur placerade sig Verian?

"Verian (som då opererade under namnet Kantar Sifo / Kantar Public) placerade sig i den breda mittenskaran av de etablerade instituten med en godkänd träffsäkerhet, även om de inte nådde upp till Demoskops toppnotering."
Citera
2026-08-18, 11:35
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast det kvittar. Det var (SD) som insisterade på en plats vid bordet och de andra partierna har inget alternativ. Långsiktigt måste (SD) bli accepterade som ett normalt parti och enda sättet är att ta plats vid bordet och visa att de kan regera. De måste tvinga till sig en plats oavsett vad de andra tycker.

Detsamma gäller (V). De måste också tvinga sig till en plats vid bordet. Oavsett vad konsekvenserna blir kortsiktigt.

Egentligen är det ju betydligt viktigare för (V) än för (SD) att sitta i regeringen eftersom Riksdagen har högermajoritet och både DÖ och JÖKen visade ju att (S) kan förhandla med (V) hur mycket de vill men de kan inte garantera att de "vinster" som (V) gör i förhandlingarna realiseras eftersom de kan stoppas i Riksdagen av den samlade högern. Alltså inklusive (C). I praktiken måste (V) se till att de är en del av ett regeringsunderlag som sitter på majoritet.

Problemet för (V) är ju att det är svårare för en regering att tillträda än att regera. Sitter de inte med i en (S)-ledd regering så kan de upptäcka att ingen bryr sig om dem eftersom de inte behövs längre. Det var ju det som var grunden för DÖ. Alltså det faktum att Borgerligheten (inklusive (C)) inte kommer att göra gemensam sak med (V) om politik. Alltså kan (S)+(MP) förhandla med (C)+(L) och de blir då det förslag med störst stöd och vinner. (V) behövs enbart dp regeringen skall tillträda. Det blir samma sak nu vad det verkar.

Faktum kvarstår: SD sänkte Tidö med sina krav på statsrådsposter.

Finns inga måsten, Sverige kan mycket väl komma att styras av mittenregeringar som implementerar nödvändiga "SD-reformer" för mycket lång tid framöver.
Citera
2026-08-18, 11:48
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Faktum kvarstår: SD sänkte Tidö med sina krav på statsrådsposter.

Finns inga måsten, Sverige kan mycket väl komma att styras av mittenregeringar som implementerar nödvändiga "SD-reformer" för mycket lång tid framöver.

(Min fetning) Jag kan fortfarande inte ta in fullt ut hur man, dvs Kristersson och Åkesson kunde begå ett sådant ödesdigert strategiskt misstag. Alla väljare fattade ju vid tidpunkten dvs under våren ju att vid Tidö-vinst i höst så kommer SD självklart att får statsrådsposter. Konstigt vore det annars, de är ju större än M.

Hade Kristersson och Åkesson pratat ihop sig bakom stängda dörrar och utåt kommunicerat att man är överens om att av "respekt för väljarna" etc hantera frågan i förhandlingar efter ett konkret valresultat så hade den blivit sekundär under valrörelsen.

I stället så lovar Kristersson öppet bort 10-12 regeringsposter (inklusive flera av de tyngsta departementen) till SD vilket gör att frågan blir primär i mittenväljarnas ögon, och de gillar inte alls vad de ser framför sig. Dvs figurer som Jomshof på tunga statsrådsposter i vad som i allt väsentligt blir en marionettregering där SD sitter med hela kortleken.

Som jag skrev tidigare, förmodligen det största strategiska misstaget i en valrörelse som vi sett i modern tid.
Citera
2026-08-18, 11:55
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Vad folk missar att förstå är att utan dessa åtgärder skulle invandringen aldrig ha sjunkit och skjutningarna aldrig ha minskat med 80 procent.
Det är ju en absurd logik du driver. Kriminella styrs inte av politiska beslut. Att påstå detta okristligt många gånger visar bara en total oförståelse för hur brottsligheten fungerar. Organiserad brottslighet är långtifrån besegrad och det inser givetvis väljarna som du ständigt dumförklarar.

Högerns massövervakningsagendan däremot... den tynger sannolikt mycket, mycket mer.
Citera
2026-08-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Notera att jag inte påstod att du hade fel i sak, och när det gäller 14-åringar så röstade ju S faktiskt "Ja" till den lagstiftningen dvs den äger inte Tidö själva.

(Min fetning) Men även som jag skrev, och som du fortsätter hävda, så vinner man inte kommande val genom att kommunicera utåt att väljarna är dumma i huvudet som inte förstår hur bra Tidö-reformerna är.

Men det är precis vad en valkampanj är: att övertyga den där miljonen osäkra väljare om att Tidös politik gör skillnad. Ingen kan påverka de inbitna väljare som redan har bestämt sig. Valkampanjen är till för de osäkra. Verian säger att 14 procent är osäkra. Det är ganska många och vi har fyra veckor kvar till valet!
Citera
2026-08-18, 12:05
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Verian, augusti

S 30,5%
C 8,0%
V 7,7%
Mp 7,7%

Totalt: 53,9% (+0,5)

M 17,3%
Sd 18,5%
Kd 6,2%
L 1,9%

Totalt: 43,9% (-0,2)

Blockskillnad 10,0 procentenheter. (+0,6)

En månad kvar till valet. L ligger på 1,9%. Håll ut grabbar! Vi har snart gjort oss av med dem! HÅLL UT!!!
Citera
2026-08-18, 12:10
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Men det är precis vad en valkampanj är: att övertyga den där miljonen osäkra väljare om att Tidös politik gör skillnad. Ingen kan påverka de inbitna väljare som redan har bestämt sig. Valkampanjen är till för de osäkra. Verian säger att 14 procent är osäkra. Det är ganska många och vi har fyra veckor kvar till valet!

Ett till problem är ju för Tidös del att man inte verkar vara särskilt intresserade av att driva valrörelse genom att lyfta fram sin egen genomförda och kommande politik, utan i stället ägnar all tid och allt högre tonläge åt att försöka demonisera oppositionen med (i flera fall) påhittade skräckvisioner. Väljarna är av OU att döma inte intresserade av detta.

Samt av någon outgrundlig anledning alienera var enda väljare med invandrarbakgrund med i många fall rent osakliga och märkliga utspel om vem som enligt M och SD ska anses svensk eller ej. Och det fungerar bevisligen inte heller.
Senast redigerad av DaEzz 2026-08-18 kl. 12:19.
Citera
2026-08-18, 12:20
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Om MP är med i regeringen kommer det att bli tuffa tider för Sverige. Höjda skatter, ökad invandring, mer våld och höjda priser på mat, bensin och el. Oavsett vem som vinner valet måste MP hållas borta från Rosenbad.

Om denna OU skulle bli valresultat, så tror jag tyvärr att det kommer att bli mycket svårt att hålla MP borta från Rosenbad. Historiskt sett har de haft ett betydligt större inflytande än vad deras storlek motiverar. Att hålla V borta från regeringsmakten är betydligt enklare. De har skramlat och hotat förut, men när det gäller viker de alltid ner sig, eftersom en sosseledd regering alltid ses bättre än en borgerlig regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in