Citat:
Ursprungligen postat av
MrKyoto
Faktum kvarstår: SD sänkte Tidö med sina krav på statsrådsposter.
Finns inga måsten, Sverige kan mycket väl komma att styras av mittenregeringar som implementerar nödvändiga "SD-reformer" för mycket lång tid framöver.
(Min fetning) Jag kan fortfarande inte ta in fullt ut hur man, dvs Kristersson och Åkesson kunde begå ett sådant ödesdigert strategiskt misstag.
Alla väljare fattade ju vid tidpunkten dvs under våren ju att vid Tidö-vinst i höst så kommer SD
självklart att får statsrådsposter. Konstigt vore det annars, de är ju större än M.
Hade Kristersson och Åkesson pratat ihop sig bakom stängda dörrar och utåt kommunicerat att man är överens om att av "respekt för väljarna" etc hantera frågan i förhandlingar
efter ett konkret valresultat så hade den blivit sekundär under valrörelsen.
I stället så lovar Kristersson öppet bort 10-12 regeringsposter (inklusive flera av de tyngsta departementen) till SD vilket gör att frågan blir primär i mittenväljarnas ögon, och de gillar inte alls vad de ser framför sig. Dvs figurer som Jomshof på tunga statsrådsposter i vad som i allt väsentligt blir en marionettregering där SD sitter med hela kortleken.
Som jag skrev tidigare, förmodligen det största strategiska misstaget i en valrörelse som vi sett i modern tid.