2026-08-18, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Visst är det så. Men om man kan påvisa DNA från JJ i handväskan så betyder det ju att han någon gång har hanterat och rotat i väskan. Vem skulle gett honom tillgång till den efter att polisen lämnat ut den? Samtidigt undrar man hur mycket mer DNA man hittade i väskan. Det mesta borde väl ha varit från Gerd. Vi får hoppas att NFC redovisar detta ordentligt.

Att han rotat i handväskan är ett ofrånkomligt bevis på att han är mer inblandad än vad han velat säga.
Han har inte bara släpat en döende (eller död) Gerd in i ladugården, utan att se om hon fortfarande lever och behöver hjälp och utan att larma ens efteråt. Tjugoett år har han haft på sig att berätta men valt att hålla tyst.
Citera
2026-08-18, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
Nej som saht jag har varit med förut och det är inte första gången jag ser en åklagare göra såhär, skulle fö inte förvåna mig om den har ännu mera teknisk bevisning.

Det här borde du känna till om du är den mest kunnige på forumet som har ett högt uppsat jobb inom det här. Jag var säker ifrån början åklagaren hade mera och då troligtvis teknisk bevisning på jag inte tror den v¨gade chansa med inte höra ett vittne före om det hade varit sådan bevisning.

Jag sa åklagaren har mer och jag tror han blir fälld, du sa åklagaren har bara dna på gerds fotöeder inget mera överhuvudtaget och stödde den tesen med en stämningsansökan, du har fö sagt du är helt säker på jj blir friad.

Ganska roligt du tror de varit där u8te och hittat dna strax före rätteg¨ngen nu med när hände det 2005? och förundersökningen är klar sedan länge ändå är du helt övertygad om de gjort en brottsplatsundersökning nu och hittat dna

Jag märkte direkt du inte var den du utgav dig för att vara, det ser man fö klart och tydligt i andra trådar med, du har ett behov av berätta hela tiden hur bra du är på det här exebitionistiskt faktiskt, och sedan är du arrogant emot de som inte håller med dina sektistisdka subjektiva åsikter som faktiskt inte visat stämma någonstnas i någon tråd hittills.

jag är själv inte exebitiomist och har absolut inget behov av skriva personliga saker om mig här och hävda mig, däremot kan jag läsa och analysera och det är mycket mera intressant givande och en egenskap som många inte ägnar tid åt, jag tror du är en vilsen feministisk kvinna som är med i sekten sossarna, fdu ljuger precis som andra feminister gör och fyller i dina egna lögner ihopp om folk ska börja tro på dem och bli trådsanningar, flera skribenter av släktet nazi feminister kör samma stil vilket gör er otroligt lättlästa, och det slår fel varje gång med då era teorier är en utopi

Tack för ditt inlägg och input..
Ja, jag har varit med en hel del när det gäller åklagare och rättegångar... Det har kommit upp saker som inte ens funnits med innan överhuvudtaget..

Jag har sagt till denne du citerar att jag inte vill diskutera något med denna användare..
Men den fortsätter att mala på med sina inlägg till mig och andra om vad för fel vi har i våra inlägg..
Denna individ kommer inte med något själv som för tråden framåt...
Citera
2026-08-18, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Ingen som tycker han är lite lik Elon Musk ?
Hur är det ens möjligt att inte vara påverkad av mord.
Bör inte det sätta lite spår i psyket/kroppen ?

Exempel en 14åring som skjuter har sett på tv hur enkelt som helst.. kanske de tycker.
Meen det sätter sina spår när eftertankens process sätter igång.

Kan det vara något de saknar för att kunna genomföra dådet och som i detta fall, dubbla dådet.
Behövs det ett Elon Musk "I dont care" typ av tankegång.
Där de faktiskt inte bryr sig ?

Ett annorlunda exempel/tecken är Jokerns "hoppande" ben på att vissa händelser får konsekvenser.

Ja absolut. Jag skulle gärna vilja förstå hur en sådan person är funtad. Ett enormt psykologiskt försvar? Eller avsaknad av empati och medkänsla? Varför berättade han aldrig om det han varit med om, ifall han var ett oskyldigt vittne? Men med informationen om att han även genomsökte Gerds handväska så är det betydligt mer han inte berättat om.
Vad man skulle vilja veta...
Citera
2026-08-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Barbros arbetsplats 2005 (Nyhlens kött) ligger 2,7 kilometer från där JJ gick på komvux
Vad hette jj då ( han lär ju ha bytt namn)
Citera
2026-08-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 98ek
Vad hette jj då ( han lär ju ha bytt namn)

2003 - MGM byter efternamn från Lindgren till Jacobsson (efter moderns flicknamn/släktnamn).

Från Grevens sammanfattningar
Citera
2026-08-18, 09:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Visst är det så. Men om man kan påvisa DNA från JJ i handväskan så betyder det ju att han någon gång har hanterat och rotat i väskan. Vem skulle gett honom tillgång till den efter att polisen lämnat ut den? Samtidigt undrar man hur mycket mer DNA man hittade i väskan. Det mesta borde väl ha varit från Gerd. Vi får hoppas att NFC redovisar detta ordentligt.
Säg så här:
om man hade lämnat ut strumpan också, då hoppas jag verkligen att JJ inte blivit fälld. Det får finnas gränser för hur illa rättsapparaten sköter sig.

Men nu tycks inte försvaret ha några synpunkter på denna nya bevisning, så åklagaren kan nog kryssa lugnt mot fällande dom i åtminstone TR.
Citera
2026-08-18, 10:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Om bevisningen inte räcker för mord blir det nog även svårt att få det till medhjälp.

Och är det ens juridiskt möjligt: åklagaren har väl inte garderat sig med medhjälp, det är väl all in för mord? 🤔

Ja, att döma av det här HD-avgörandet - https://www.domstol.se/nyheter/2024/03/dom-pa-medhjalp-innebar-att-hovratten-domde-for-annan-garning-an-vad-atalet-avsag/ - verkar du ha rätt. Jag trodde att det inte behövdes något alternativyrkande för medhjälp. Det av samma skäl som att man inte behöver yrka dråp som alternativ till mord eller misshandel av normalgraden som alternativ till grov misshandel. Men så är alltså inte fallet.

Man kan dock som bekant dömas som medgärningsman, även om det inte fullt ut går att bevisa vem som t ex utdelade det dödande hugget. Men JA, målet känns inte som en walk in the park för åklagaren.
Citera
2026-08-18, 10:17
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, att döma av det här HD-avgörandet - https://www.domstol.se/nyheter/2024/03/dom-pa-medhjalp-innebar-att-hovratten-domde-for-annan-garning-an-vad-atalet-avsag/ - verkar du ha rätt. Jag trodde att det inte behövdes något alternativyrkande för medhjälp. Det av samma skäl som att man inte behöver yrka dråp som alternativ till mord eller misshandel av normalgraden som alternativ till grov misshandel. Men så är alltså inte fallet.

Man kan dock som bekant dömas som medgärningsman, även om det inte fullt ut går att bevisa vem som t ex utdelade det dödande hugget. Men JA, målet känns inte som en walk in the park för åklagaren.

Ja tror han kommer gå fri
Citera
2026-08-18, 10:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror vi alla kan vara eniga om att denna bevishantering inte hade flugit i OJ Simpson-rättegången.

Vilka ofattbara klappträn till poliskonstaplar de har i Härnösand. Hur i h-e kan man lämna ut ett föremål som GM bevisligen hanterat. Sanslöst.
Varför lämnar polisen ens ut Gerds väska till Barbro? Hade det inte varit naturligare att lämna den till Gerds barn?

Tänk om väskan hamnat i källaren och blivit vattenskadad och bortslängd?

Polisen måste ändå tänkt: "Den här väskan måste GM till 100% hanterat eftersom bankkortet låg i väskan. Därför kan detta inte vara ett viktigt bevis, så vi lämnar ut den till Barbro, eftersom hon kände Gerd."

Varför det ska behöva hållas förhör med tekniker om hur väskan hanterats blir väl i sammanhanget tämligen ointressant?

Häpnadsväckande uselt polisarbete.
Citera
2026-08-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Kan det vara så att du inte läst domen ifråga, utan endast pressmeddelandet du refererar till? För du har i vart fall tolkat domen fel. Det finns inget direkt krav på alternativyrkande så länge gärningen ryms inom gärningsbeskrivningen.

Man nämner ju specifikt i domen vart skiljelinjerna går mellan medgärningsmannaskap och medhjälp. Därefter konstaterar man att det inte räcker att utforma gärningsbeskrivningen utifrån att flera personer begått en gärning, tillsammans och i samförstånd, för att gärningsbeskrivningen även skall täcka påstående om att de främjat varandras gärningar så som medhjälp. HD tillägger också att detta är en bedömning som får göras från fall till fall, helt beroende på hur gärningsbeskrivningen utformats. Man klargör därefter att det under alla omständigheter skall framgå av gärningsbeskrivningen att främjandet även görs gällande som medhjälp, samt att aktuellt lagrum för detta skall anges. HD lägger alltså all vikt vid gärningspåståendet och dess utformning. Bortsett från att man vid ett tillfälle, endast konstaterar att åklagaren inte haft något alternativt yrkande, så nämns inte ens ordet alternativyrkande i domen.

Om vi jämför gärningsbeskrivningarna i dessa fall så ser dom ut såhär:
"[i]IU och [N.N.] har tillsammans och i samförstånd med annan slagit AEA i ansiktet och mot kroppen samt sparkat honom mot kroppen och huvudet. Det hände den 23 juli 2019 … Stockholms stad. AEA orsakades smärta, svullnad samt sårskador. IU och [N.N.] begick gärningen med uppsåt".
Dvs: Påståendet avser endast att man tillsammans och i samförstånd slagit och sparkat offret, vilket inte på något sätt stipulerar brottet medhjälp till misshandel. Detta eftersom att ett sådant agerande utgör ett fullbordat brott. Till saken hör att vederbörandes medhjälpsgärning skall ha bestått i att försöka hindra ett vittne från att avbryta misshandeln, samt att uppmana grannar att inte lägga sig i, vilket ö.h.t inte nämnts i gärningsbeskrivningen.

Jämför med Brattås-fallet där gärningsbeskrivningen anger:
"J.J har själv eller tillsammans och i samförstånd med annan person/er berövat T.Ö/G.V livet genom att med tillhygge utdela flera slag mot hans/hennes huvud. Det hände någon gång mellan den 31 maj 2005 och den 2 juni 2005 på Brattås 115, Härnösand, Härnösands kommun. J.J har i vart fall med råd och dåd främjat gärningen genom att dra i in ett av brottsoffren i ladan samt genom att styrka övriga i deras uppsåt och genom hans fysiska närvaro inskränkt målsägandens handlingsutrymme att freda sig".
Dvs: Bortsett från huvudgärningen (mord) så anges ett främjande med en beskrivning om medhjälp, som inte innefattar att man själv fullbordat brottet.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-18 kl. 11:03.
Citera
2026-08-18, 11:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Man kan ju skönja att försvaret kommer att försöka sälja in Barbro som alternativ gärningsman. Troligen kommer man koppla ihop henne med skospåret med storleken 38.
Men vad skulle meningen med det vara när den tilltalade säger att det var två okända manliga GM?

Barbro har väl f.ö. också gott alibi då hon dels ringde Brattås från hemtelefonen i Ullånger 11:34 den 31/5, dels var med familjen fram till 17-tiden då de gick på trav. Detta bekräftas av Jan. Ullånger ligger ca 60 km från Brattås, 50 min med bil.
(FUP s.119, 413)
Citera
2026-08-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja absolut. Jag skulle gärna vilja förstå hur en sådan person är funtad. Ett enormt psykologiskt försvar? Eller avsaknad av empati och medkänsla? Varför berättade han aldrig om det han varit med om, ifall han var ett oskyldigt vittne? Men med informationen om att han även genomsökte Gerds handväska så är det betydligt mer han inte berättat om.
Vad man skulle vilja veta...

Åklagaren saknar ett tydligt och övertygande motiv.

Den åtalade framställs som tillbakadragen och svår att engagera i samtal. Samtidigt uppträder han påfallande kontrollerat i förhören och bestämmer själv vad utredarna får läsa och inte läsa. Promenaderna kan ha fungerat som ett sätt att reglera känslor och stress. Vid tiden för morden befann han sig dessutom i en besvärlig livssituation: inget arbete, avbrutna studier, svag social förankring och, om hans egen ton i förhören är representativ, en entusiasm inför livet på kanske 5 av 100.

På gården finns Tor, som inte heller tycks ha befunnit sig i något särskilt harmoniskt läge. Han var irriterad över bryggor och förändringar vid stranden, missnöjd med avverkningen och hade funderingar kring timmer och betalning. Det fanns återkommande frågor om mark, gränser och människor som ville köpa eller förändra delar av fastigheten. Samtidigt verkar Brattås ha varit något mycket viktigt för honom — hans egen plats och trygghet efter ett långt familje- och arbetsliv.

Så kommer en främmande, friluftsintresserad man in på eller nära gården. Tor kan ha konfronterat honom och krävt en förklaring. Om den åtalade reagerade på samma sätt som han senare gör i förhören — tyst, knapphändigt och svår att nå — kan Tor ha uppfattat det som trots eller som att mannen hade något att dölja. Den åtalade kan i sin tur ha upplevt Tors irritation som hotfull eller förödmjukande. Jag föreställer mig nästan en person som står där stel och uttryckslös, ungefär som en soldat på högvakt, när situationen egentligen kräver förklaring och avväpning.

Om Tor dessutom hade en yxa till hands från vedarbetet är det tänkbart att han markerade med den för att få den till synes oberörda inkräktaren att reagera. Kanske fälldes också någon förödmjukande kommentar som egentligen bar med sig Tors samlade irritation över människor som lade sig i hans mark och hans angelägenheter.

Mer än så behöver egentligen inte krävas i en affektmodell. En banal konfrontation mellan två människor som totalt misstolkar varandra.

Främmande ansiktslösa män som precis dödat två personer med yxa och ber honom om handräckning varefter de skiljs åt bekymmersfritt är ju också fantasifullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in