2026-08-18, 01:22
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
rekommenderar alla att läsa sida 338 - 339.

Man känner riktigt hur systern Inger misstänker Barbro för morden

Helt klart har ju Barbro nånting fel i huvudet.
Citera
2026-08-18, 02:07
Medlem
Jag lade märke till i fupen att Seppo Penttinen tydligen var inblandad i förhör och rekonstruktioner i början av utredningen. Det var just Penttinen som var förhörsledare i samtliga fall Thomas Quick åtalades för, Seppo brukade vara med på dom vallaningar och rekonstruktioner Quick genomgick under Quick-debaclet.

Jag hoppas att Penttinen lät bli i att tipsa eller leda den förhörda dit han ville och inte styrde rekonstruktionen så att detaljer förbisågs. Förbisedda detaljer eller tillrättalagda förhör kan ha kapsejsat hela utredningen.
Senast redigerad av Pallal 2026-08-18 kl. 02:42.
Citera
2026-08-18, 03:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kunde man hitta spår i Gerds mobil från Barbros påringning för 20 år sedan?

Citat:
Barbro ringde hem till Tor, inte till Gärds mobiltelefon. Barbro har själv sagt hon blev förvånad när Gärd svarade.

I förhöret idag säger Barbro att hon ringde båda.

Citat:
Postat av PeterNoster
Svar: 8 493
Visningar: 4 199 919
Barbro nu i förhör berättar att hon ringt både Tor och Gerd. Då fanns det ju spår i Gerds mobil som hittades på gården.

I förhöret med Inger säger hon att Barbro ringde henne först.
-Tor svarar inte så jag åker dit. Hör jag inte av mig inom 20 minuter så ring polisen,

Barbro ringer Inger igen och säger att Gerd är död. Inget om Tor i det samtalet. Det tog ju tid innan han hittades.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-18 kl. 03:57.
Citera
2026-08-18, 05:32
Medlem
På begäran har JJ själv skrivit ner på ett papper vad han gjorde under den aktuella dagen, och som läses upp av förhörsledare (s. 1256)
Gick hemifrån på förmiddagen. Upp på Vårdkasen och ner på andra sidan. Går runt där ett
tag utan några större planer. Fortsätter sedan ner till havet, stannar där ett tag. Följer kusten
en bit innan jag går inåt landet och korsar vägen (samma väg vi pratade om sist) och vidare in
i skogen. Irrar runt en stund (österut, söderut?). Och när det blir dags att gå hem försöker jag
hitta ut till vägen igen och passerar då Brattås. Vad som händer där har jag berättat tidigare,
även om det var en överdrivet kort samman fattning. Av olika anledningar varken kan eller
vill jag ge er mer detaljer än så, och det får ni acceptera vare sig ni vill eller inte.
Jag har i alla
fall inte dödat någon, det är det viktigaste. Tack för mig. Ha en trevlig dag.
(min fetning)

Alltså, varför vill och kan han inte berätta mer detaljerat? Helskumt. Och sen avsluta med "Tack för mig. Ha en trevlig dag." Aningen märklig typ.
Citera
2026-08-18, 06:57
Medlem
Citat:
rekommenderar alla att läsa sida 338 - 339.

Man känner riktigt hur systern Inger misstänker Barbro för morden

Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Helt klart har ju Barbro nånting fel i huvudet.

Barbro är nog inte helt frisk. Polisen måste ju också ha misstänkt Barbro, känns som hon mycket väl hade kunnat vara inblandad.
Citera
2026-08-18, 07:56
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
Barbro är nog inte helt frisk. Polisen måste ju också ha misstänkt Barbro, känns som hon mycket väl hade kunnat vara inblandad.

Det har jag tänkt i flera sidor bakåt, att hon är inblandad. Hon har betett sig underligt generellt.

Börjar nästan tro att hon snyftat för polisen tillräckligt, back in the day, så några gamla polisgubbar helt enkelt avskrev henne och grävde inte så mycket mer i hennes förehavanden...
Citera
2026-08-18, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menomi
Håller med. SVT:s liverapportering idag var bizarr! Även detta med tittarfrågan om den åtalade såg påverkad ut (av stundens allvar) medan reportern svarade att han inte kunde vara påverkad (av droger) eftersom han suttit häktad i fyra månader.

Reportern sa ju även "åklagaren (har inga invändningar mot den nya bevisningen som framkommit)" när det skulle vara försvararen.
Citera
2026-08-18, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
På begäran har JJ själv skrivit ner på ett papper vad han gjorde under den aktuella dagen, och som läses upp av förhörsledare (s. 1256)
Gick hemifrån på förmiddagen. Upp på Vårdkasen och ner på andra sidan. Går runt där ett
tag utan några större planer. Fortsätter sedan ner till havet, stannar där ett tag. Följer kusten
en bit innan jag går inåt landet och korsar vägen (samma väg vi pratade om sist) och vidare in
i skogen. Irrar runt en stund (österut, söderut?). Och när det blir dags att gå hem försöker jag
hitta ut till vägen igen och passerar då Brattås. Vad som händer där har jag berättat tidigare,
även om det var en överdrivet kort samman fattning. Av olika anledningar varken kan eller
vill jag ge er mer detaljer än så, och det får ni acceptera vare sig ni vill eller inte.
Jag har i alla
fall inte dödat någon, det är det viktigaste. Tack för mig. Ha en trevlig dag.
(min fetning)

Alltså, varför vill och kan han inte berätta mer detaljerat? Helskumt. Och sen avsluta med "Tack för mig. Ha en trevlig dag." Aningen märklig typ.

Tecken på flackt känsloliv eller flack personlighet?

"Vanliga orsaker
Psykiatriska tillstånd: Förekommer ofta vid schizofreni (som ett negativt symtom) eller svår depression.Personlighetsdrag: Kan vara en del av ett flackt och ytligt känsloliv hos till exempel psykopatiska drag.Nevrologiska faktorer eller trauma: Trötthet, stress eller skyddsmekanismer efter svåra upplevelser."
Citera
2026-08-18, 08:12
Medlem
Citat:
sitter och läser rekonstruktionen med Barbro när dom återvänder till gården (sida 140)

Tycker hela beteendet från Barbro och hennes man är jätte konstigt, Barbro hittar Gärd på golvet och utan att kolla om hon ens är vid liv så springer ut till sin man Jan som ber henne lugna ner sig, Varken Jan eller Barbro går in och kollar till Gärd . Mannen sätter sig i uterummet.

Sen småskrattar Barbro när hon samtalar med ambulansen som är först på plats

Jag håller helt med. Det är såklart lätt att sitta här och spekulera om vad som vore rationellt att göra i en sån situation och inte, men med släp-/blodspåret på marken kanske det vore lägligt att ropa till sig även sin make/sambo? ”[Namn], kom, kolla här!” I alla fall jag hade varit lite rädd om jag kommit dit och sett det på marken (men hon kanske kom från en annan ingång?). Ja, om man inte visste redan på förhand vad som väntade förstås.

Hon jobbade på styckningscentralen och både Tor och Gärd hittades i ett rum där Tor brukade hantera djur som han skjutit, det är väl bara något som jag tycker är ett märkligt sammanträffande men ändå.

Hon skrattar nervöst när ambulans/polis kommer till platsen, röker massa, och det visar sig senare att det finns ett testamente med hon som testamentstagare.

Motiv, helt klart, men trots det är det JJ och inte någon annan som man kan binda till platsen. Och det går ju knappast att säga att en annan inte hade reagerat på samma sätt som BÖ i en sån situation, faktum är att det inte ens går att föreställa sig.
Citera
2026-08-18, 08:16
Medlem
SloppySecondss avatar
Ingen som tycker han är lite lik Elon Musk ?
Hur är det ens möjligt att inte vara påverkad av mord.
Bör inte det sätta lite spår i psyket/kroppen ?

Exempel en 14åring som skjuter har sett på tv hur enkelt som helst.. kanske de tycker.
Meen det sätter sina spår när eftertankens process sätter igång.

Kan det vara något de saknar för att kunna genomföra dådet och som i detta fall, dubbla dådet.
Behövs det ett Elon Musk "I dont care" typ av tankegång.
Där de faktiskt inte bryr sig ?

Ett annorlunda exempel/tecken är Jokerns "hoppande" ben på att vissa händelser får konsekvenser.
Citera
2026-08-18, 08:16
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror vi alla kan vara eniga om att denna bevishantering inte hade flugit i OJ Simpson-rättegången.

Vilka ofattbara klappträn till poliskonstaplar de har i Härnösand. Hur i h-e kan man lämna ut ett föremål som GM bevisligen hanterat. Sanslöst.
Visst är det så. Men om man kan påvisa DNA från JJ i handväskan så betyder det ju att han någon gång har hanterat och rotat i väskan. Vem skulle gett honom tillgång till den efter att polisen lämnat ut den? Samtidigt undrar man hur mycket mer DNA man hittade i väskan. Det mesta borde väl ha varit från Gerd. Vi får hoppas att NFC redovisar detta ordentligt.
Senast redigerad av Joe Blow 2026-08-18 kl. 08:22.
Citera
2026-08-18, 08:29
Medlem
Citat:
*Den bilden finns redan i tråden och är flera dagar gammal

Användaren var den som först hittade bilden och ska ha cred för det! Plus snygg sammanställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in