Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Fast att tro att man har fri vilja är ingenting annat än ”ignorance is bliss”, då lever man i en falsk föreställning om att människan har kontroll över sitt liv, bara för att det känns bättre.
Det är vad du nu argumenterar för. Att sanningen är helt och hållet subjektiv och vilken tro som än gör människor lyckligare och godare är sann, om det så än handlar om tron på Gud eller på jultomten.
Du förstår inte vad jag menar verkliga resultat ska visa. Det ska som jag sa INTE vara jag tror jag mår bra. Många av dagens människor tror sig må bra. Börjar man titta på och ifrågasätta deras liv så är det ofta väldigt outvecklade människor och man kan snabbt framkalla en depression som finns där men är nonchalerad sedan väldigt ung ålder. Man kan till och med gömma sig bakom en ansvarslös filosofi där man "inte har ansvar" för att rättfärdiga detta.
Vad jag menar med utveckling och välmående är en stressfri kropp med god hälsa och hög motivation i samband med en hälsosam gemenskap och en hälsosam och välmående natur.
Jag vill ha detta och därför kalibrerar jag mina val efter att nå detta resultatet. Jag kan kalibrera mina val hur jag vill, jag är endast ute efter resultatet.
Det är därför det är viktigt att titta på livet och livsstilen på personer som lever med din uppfattning. Vad leder den utgångspunkten till, hur ser det personliga månder ut, hur ser relationerna i deras liv ut, hur lever dom i förhållande till naturen. Hur utvecklade är som och vilka val gör dom för att få vilket resultat.
Alltså en helt genomgång av ens liv för att se vad dom olika filosofierna leder till. Leder en till en ohälsosam livsstil med begränsad utveckling och den andra mer hälsosam och med kontinuerlig utveckling. Resultaten visar hur filosofierna fungerar i verkligheten, en med dåliga resultat är en dålig filosofi i relation till verkligheten där det testas.
En filosofi som inte går att praktisera är som en ritning som inte går att bygga i verkligheten, helt oanvändbar.
Jag förstår att du är fullt övertygad om din filosofi som kommer från någon gammal filosof. Jag tror att den filosofen fattades någon personlig utveckling som begränsade hans syn på allt i hans liv och därmed hans uppfattning. Jag känner stor saknad av personlig insikt och utveckling i denna filosofi. En person med begränsad eller obefintlig förmåga till själv inspektion och har i ett omoget ekonomiskt baserat samhälle kunnat klara sig långt i gammal ålder trots dessa brister i utveckling. I dagens samhälle som nu pågått i många generationer behöver man inte utvecklas för att överleva till gammal ålder. Detta samhället är så enkelt att leva i så du behöver inte kunna något speciellt egentligen, kan du gå och handla så kan du överleva och kan du inte ens det så kan du få hjälp med det. Detta skapar outvecklade människor som sen sitter och fantiserar ihop helt vansinniga slutsatser.
Nu säger jag inte att min filosofi är rätt och din fel. Det jag försöker att förklara är att jag inte vill övertyga dig att min är rätt utan att nästa steg är att testa dom i verkligheten för att se vilka resultat som olika leder till. Något annat är inte intressant för mig eftersom det stannat vid diskussion trots att all information redan är framme, det är som att gå i cirklar vilket inte leder någonstans som du kanske förstår.
Jag kanske kan hitta någon med icke fri vilja som vill öppna upp sitt liv för att testas och jämföras med andra. Fram tills dess går jag efter dom bästa resultaten jag har upptäckt i mitt liv. Det är denna intuition som jag aktivt och medvetet måste välja hela tiden för att ta mig fram. Det är väldigt lätt att hamna i autopilot mode så du måste aktivt välja väg annars väljs den åt dig.
Det är min uppfattning och det är den jag lever efter och jag är villig att testa den med vem som helst, när som helst.