2026-08-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Är du säker på det? Våra knegare där jag arbetar drar ut 600k per år. Vad gör du?

Brutto antar jag? Det är betydligt mer än jag tjänade som knegare men mindre än jag tjänar nu. Det är inte ens statlig inkomstskatt där.
Citera
2026-08-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Läste nyligen att mindre än 5 % av svenskar sparar fem tusen eller mer i månaden.

Jag lägger undan mellan 6-10k månatligen.

Jag lägger undan 0.
Citera
2026-08-17, 23:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
En månadslön då? Svårt att uppskatta för vissa är livrädda för att spara och andra ser det som en sport att spara in på toapapper och avgudar nästa miljon på bankkontot eller ISK-kontot även bland låginkomsttagare.

Kod:
"Varannan svensk (50 %) har ett begränsat buffertsparande på under 10 000 kronor, vilket innebär att de saknar en tillräcklig krockkudde för oväntade utgifter. Finansinspektionen konstaterar att varannan konsument har denna låga nivå, medan en av tio helt saknar sparande. Dessutom sparar var femte mindre än 500 kr i månaden."

https://www.zmarta.se/tips-rad/privatekonomi/hur-mycket-sparar-svenskar

Det du hittat är säkerligen sant och lite oroväckande skulle jag säga.
Har själv ingen förmögenhet men klarar mig. Har sparkonto där det åker in en del varje månad. En större sudd i aktier och ett hus som är värt en hel del även om det då också finns en del lån på det.

Känner ingen panik men funderar på att sälja huset och flytta till något lite mindre och billigare för att få mer pengar över och i slutändan gå tidigare i pension.
Citera
2026-08-17, 23:18
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Beror väl på hur mycket dom gillar att spendera/vill ha en fasad utåt.

Men jag tror att dom har en hel del.

Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Mer än många tror.

Tvärtom skulle jag säga, har bara under senaste året fått i ansiktet av ytligt bekanta "men ni har ju pengar", inte oförskämt utan bara kallt konstaterande från deras sida när vi pratar om vad man kan hitta på eller köpa.

Min syster jobbar inom skolan och där märktes räntehöjningen för några år sedan påtagligt. Barnen åt mer i skolan och byxorna blev för korta, höstskor genom vintern, ingen vinterjacka för påtagligt många och nu pratar vi om en av Sveriges rikaste kommuner.

En snabb googling säger att bara 3/10 har mer än 50 000 och hälften har under 10 000. Kollar man på Avanza så har 50% av deras kunder 50 000 hos dem, men bara 40% har 10 000 och därefter går det snabbt nedåt.
Citera
2026-08-17, 23:36
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Tvärtom skulle jag säga, har bara under senaste året fått i ansiktet av ytligt bekanta "men ni har ju pengar", inte oförskämt utan bara kallt konstaterande från deras sida när vi pratar om vad man kan hitta på eller köpa.

Min syster jobbar inom skolan och där märktes räntehöjningen för några år sedan påtagligt. Barnen åt mer i skolan och byxorna blev för korta, höstskor genom vintern, ingen vinterjacka för påtagligt många och nu pratar vi om en av Sveriges rikaste kommuner.

En snabb googling säger att bara 3/10 har mer än 50 000 och hälften har under 10 000. Kollar man på Avanza så har 50% av deras kunder 50 000 hos dem, men bara 40% har 10 000 och därefter går det snabbt nedåt.
Åh fan! Jag trodde helt fel då. Tack för info 😊
Citera
2026-08-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
2021 låg det årliga mediansparandet på blygsamma 29 papp, samtidigt som den högsta kvintilen sparade 35 papp, i månaden. 2021 var ett speciellt år då det var svårt att resa och förhållandevis lätt att spara.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/nationalrakenskaper/amnesovergripande-statistik/sveriges-ekonomi-statistiskt-perspektiv/produktrelaterat/rapporter/sveriges-ekonomi-statistiskt-perspektiv-december-2025/#Fordjupning-om-hushallsfordelningsrakenskaper-3
Ok, det ser ut att visa transaktionsvärdet. Inte tillgångsvärdet.

Dvs det man ser under sparande är disponibel inkomst minus konsumtion.

Jag såg inte att tillgångsvärdena nämndes.
Citera
2026-08-17, 23:52
Medlem
Tropicalss avatar
Folk tycker det är nice att tro att andra är ekonomiska idioter. Det får dem att känna sig bättre till mods när de kan inbilla sig att de lyckats bättre än andra. Sanningen är att det finns väldigt många väldigt rika människor. Förmögenhet är inte något som samlas in information om längre från stat. Siffrorna bygger på skärvor av verkligheten och enskilda banker samt det som vissa delar med sig av till undersökningar.

Arbetarklassen kommer aldrig att bli rik. Inte för att de tjänar dåligt utan för att de tycker det är fult att investera. En god människa är den som inget har. Alla andra är onda människor.

Medelklassens akademiker är dock sannolikt långt rikare än vad statistiken visar. Den där "bolånetorsken" är egentligen god för många miljoner utöver boendet. Med rik i sammanhanget menas en förmögenhet långt över det folk i gemen är medvetna om, flera miljoner mer.
Citera
2026-08-17, 23:58
Medlem
Sparat ihop lite över 700k
Citera
2026-08-18, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Typ 1,5 milj på konto 5-5,5 miljoner i aktier (ISK) och obelånad br är pensionär som lagt undan under arbetslivet, lever gott idag.
Lever gott idag säger du, hur levde du förr då?

Jag menar vad ska du med alla miljoner till nu, då risken ökar med åldern att livet kan ta slut när som helst.

Jag har börjat fundera lite så i de tankegångarna ju äldre jag blir.

Förövrigt verkar många, i vart fall här i min stadsdel ha gott om pengar.
Här bor iofs mest företagare och välutbildade med bra betalda jobb, dvs vi har eller har haft långt över meddellön.

Men ta en vanlig knegarfamilj på två arbetande vuxna med ett barn, tillsammans får de ut ca 60 000kr/månad efter skatt.
De borde kunna sätta av en del av detta på sitt konto, tycker jag.

Så jag tror att många som har lite vett av att sköta sin ekonomi, de har en halv till någon miljon på sina konton i medelådern.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-18 kl. 00:22.
Citera
2026-08-18, 00:37
Medlem
pickalulus avatar
De flesta med fungerande liv från 35-årsåldern och uppåt har utöver sin bostad ett par miljoner på banken, och då menar jag inkl. aktier, fonder och whatever.
Citera
2026-08-18, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
De flesta med fungerande liv från 35-årsåldern och uppåt har utöver sin bostad ett par miljoner på banken, och då menar jag inkl. aktier, fonder och whatever.

Nej det har de inte. Däremot har de dyra hus- och billån som tar många år att betala tillbaka.
Citera
2026-08-18, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Lever gott idag säger du, hur levde du förr då?

Jag menar vad ska du med alla miljoner till nu, då risken ökar med åldern att livet kan ta slut när som helst.

Jag har börjat fundera lite så i de tankegångarna ju äldre jag blir.

Förövrigt verkar många, i vart fall här i min stadsdel ha gott om pengar.
Här bor iofs mest företagare och välutbildade med bra betalda jobb, dvs vi har eller har haft långt över meddellön.

Men ta en vanlig knegarfamilj på två arbetande vuxna med ett barn, tillsammans får de ut ca 60 000kr/månad efter skatt.
De borde kunna sätta av en del av detta på sitt konto, tycker jag.

Så jag tror att många som har lite vett av att sköta sin ekonomi, de har en halv till någon miljon på sina konton i medelådern.
Om du läser längre ner så var det tufft 90- tal, nu bjuder jag barn och barnbarn på utlandsresor och kommer bli oftare framöver samt stora penninggåvor vid jul och födelsedagar och det kommer säkert bli en del kvar till dom senare också.
Senast redigerad av tjanska 2026-08-18 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in