2026-08-17, 17:30
Bannlyst
Sverige har skickat för många begagnade bilar utomlands. Därför det höga prisläget i dag.
Citera
2026-08-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Moderna bränslebilar är skit,

Små mini motorer (Ford Ecotech) med enorm turbo, kamrem som går i olja, direktinsprutning och många hästkrafter ----> katastrof.
Kolla på hur Lexus och Toyota hybridbilar gör det: Stora sugmotorer som klassas lite ner när det gäller hästkrafter tack vare Atkinson cykle prinsipen. Motorerna rullar på i en evighet. Det man tappar i hästkrafter får man tilbaka från två el-generator/motorer.
Bränslemotorerna har direktinsprutning men samtidigt extra insprut i insuget för att rena insugsventilerna.
Så går det till när dom som har hjärna konstruerar motorer.
Citera
2026-08-17, 20:31
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Jag köpte bil med logik.
En fyra år gammal Lexus hybrid som gått 4400 mil.
Tror jag läst att det är runt 13-14% som köper med logik. Läser på innan osv.

Så det finns undantag.
Citera
2026-08-17, 21:09
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det har blivit helt sinnessjuka priser på begbilar ink långmilare.

Det betyder extremt höga andrahandsvärden.

Förr köpte vanliga människor nya bilar o bytte in mot nya med viss regelbundenhet.

Då var bilar som gått över 10,000 mil extrembilliga i förhållande till nypriset.

Nu är de alla dyra vilket innebär att det är förvånansvärt att så få nybilar säljs till privatpersoner.

De verkar hellre betala dyra pengar för bilar som gått typ 20,000 mil.

Det är ju i nuläget man ska köpa nytt med dagens andrahandpriser.

Har ankdammfolket helt tappat kunskapen om ekonomi???
Ny bilar är ointressanta pga av alla jävla säkerhetssystem och övervakning.

Totalt noll körglädje i nya bilar. Jag kör hellre en gammal Amazon från 1967 än det här nya skräpet.
Citera
2026-08-17, 22:15
Medlem
Citat:

Förr köpte vanliga människor nya bilar o bytte in mot nya med viss regelbundenhet.

Då var bilar som gått över 10,000 mil extrembilliga i förhållande till nypriset.

Nu är de alla dyra vilket innebär att det är förvånansvärt att så få nybilar säljs till privatpersoner.

De verkar hellre betala dyra pengar för bilar som gått typ 20,000 mil.

Det är ju i nuläget man ska köpa nytt med dagens andrahandpriser.

Dom vill väl inte ha en kamera i nyllet såfort dom kliver in i bilen och massa sensorer som mäter all biometrik. Nej det va väntat men dom kommer hitta något sätt att förstöra dom bilarna med.
Citera
2026-08-17, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Tror jag läst att det är runt 13-14% som köper med logik. Läser på innan osv.

Så det finns undantag.
Har alltid läst på före bilkjöp.
Honest John-sajten är bra att kolla om man vil köpa bil.
Citera
2026-08-17, 23:30
Medlem
Citat:
Hur samma är dessa?

140 - 240 var ju rätt samma

Amazon 140 inte extremt långt ifrån varandra.

Men V/S70 är ju långt ifrån alla dessa.
Men hur mycket kan ha hänt i utvecklingen på 5-6 år som motsvarar en fördubbling av priset?
Sen vet jag inte om en V70 egentligen är dyrare än vad en Volvo Amazon var, omräknat i penningvärde. Inflationen på 50 år är inte att försumma.
Citera
2026-08-18, 07:01
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Men hur mycket kan ha hänt i utvecklingen på 5-6 år som motsvarar en fördubbling av priset?
Sen vet jag inte om en V70 egentligen är dyrare än vad en Volvo Amazon var, omräknat i penningvärde. Inflationen på 50 år är inte att försumma.
Kostade en Dacia Sandero verkligen 79000:-?
2010 kostade de 89900:-, 2021 kostade den billigaste varianten (i Sverige) från 120900:-, billigt men 40000:- mer än vad ditt minne säger.

En ökning till 189900:- är stor men när det gäller billiga bilar som kanske inte hade säkerhetssystemen som var frivilliga för 5 år sedan men obligatoriska nu så kanske en del i prisökningen handlar om det, en annan del i att Dacia medvetet vill öka status på märket.

Vi har dessutom haft kraftig inflation att ta hänsyn till, den drabbade inte bara Sverige, Rumäniens inflation var högre än vår tror jag.
Citera
2026-08-18, 08:01
Medlem
Citat:

Min egen disel bil värderades till omkring 25kkr för ett par år sedan då jag funderade lite på att köpa en ny. Avstod då och behöll bilen som nu värderas till omkrting 85kkr

Tycker att det är fullständigt rationellt och trenden kommer att fortsätta länge till. Ett par skäl:
- Det är extremt förmånligt för företag att köpa elbilar. De flesta nya bilar köps av företag. Det gör att det finns för många begagnade elbilar och för få begagnade bensin/diesel bilar på marknaden. Folk vill inte ha elbilar. Det blir brist på främst diesel bilar.
- Nya bilar är helt värdelösa med en jävla massa skit som ingen frågat efter. Typ en internetuppkoppling som BMW kan använda för att tvinga på sina kunder reklam de inte frågat efter.

Skulle inte förvåna mig alls om bilar från 2010-2015 kommer att hållas vid liv så länge det bara går.
Citera
2026-08-18, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Kostade en Dacia Sandero verkligen 79000:-?
2010 kostade de 89900:-, 2021 kostade den billigaste varianten (i Sverige) från 120900:-, billigt men 40000:- mer än vad ditt minne säger.

En ökning till 189900:- är stor men när det gäller billiga bilar som kanske inte hade säkerhetssystemen som var frivilliga för 5 år sedan men obligatoriska nu så kanske en del i prisökningen handlar om det, en annan del i att Dacia medvetet vill öka status på märket.

Vi har dessutom haft kraftig inflation att ta hänsyn till, den drabbade inte bara Sverige, Rumäniens inflation var högre än vår tror jag.
Enligt AI kostade den faktiskt 79'. På en fråga om vad en ny Sandero kostade 2018 blir svaret: "En ny Dacia Sandero av årsmodell 2018 hade ett rekommenderat svenskt grundpris som låg på omkring 79 900 kr för den mest spartanska basversionen (Access)."
Det är i o f s sant att dagens modeller har nya säkerhetssystem som säkert kostar pengar, och t ex ac är numera standard även i billigare varianter. Tycker ändå att nya bilar blivit rejält mycket dyrare.
Citera
2026-08-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Min egen disel bil värderades till omkring 25kkr för ett par år sedan då jag funderade lite på att köpa en ny. Avstod då och behöll bilen som nu värderas till omkrting 85kkr

Tycker att det är fullständigt rationellt och trenden kommer att fortsätta länge till. Ett par skäl:
- Det är extremt förmånligt för företag att köpa elbilar. De flesta nya bilar köps av företag. Det gör att det finns för många begagnade elbilar och för få begagnade bensin/diesel bilar på marknaden. Folk vill inte ha elbilar. Det blir brist på främst diesel bilar.
- Nya bilar är helt värdelösa med en jävla massa skit som ingen frågat efter. Typ en internetuppkoppling som BMW kan använda för att tvinga på sina kunder reklam de inte frågat efter.

Skulle inte förvåna mig alls om bilar från 2010-2015 kommer att hållas vid liv så länge det bara går.
Bilindustrin och Bryssel tvingar på konsumenterna funktioner som ingen vill ha men som vi ändå måste betala för. Stopp/start-funktion, autobroms, filbytersvarnare, däcktryckvarnare, funktioner som håller koll på vart föraren tittar och andra dumheter.
Citera
2026-08-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Bilindustrin och Bryssel tvingar på konsumenterna funktioner som ingen vill ha men som vi ändå måste betala för. Stopp/start-funktion, autobroms, filbytersvarnare, däcktryckvarnare, funktioner som håller koll på vart föraren tittar och andra dumheter.

Fattar inte att bilindustrin går på det här instället för att säga - accepterar ni inte våra fackkunskaper som kan mest o bäst lägger vi ner biltillverkningen o tillverkar bara lite delar till de bilar som redan finns så länge detta är lönsamt sen stänger vi den delen också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in