2026-04-02, 08:32
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Back in the day när inte Steam eller spel fungerade var dealbreaker för mig.

Nu funkar ju typ allt (förutom kernel-level anticheat vilket snarare är positivt) så alla spel går att spela på Linux
Citera
2026-04-02, 23:20
Medlem
Kip.Kinkels avatar
GNOME Desktop kan ställa till det ibland. Senast idag när jag sysslade med cryptsetup. För dagligt användande är det dock utmärkt. Det finns ofta work-arounds eller patchar för hårdvarudrivrutiner (wifi, grafikkort, o.s.v.). Gäller det produktion, studier och utveckling så föredrar jag en headless Ubuntu Server - den är jävligt bra!
Citera
2026-04-13, 00:42
Medlem
Tengus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Gäller det produktion, studier och utveckling så föredrar jag en headless Ubuntu Server - den är jävligt bra!

Av ren nyfikenhet: vad är det du föredrar i Ubuntu Server som du tycker andra distros inte lever upp till?
Citera
2026-04-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tengu
Av ren nyfikenhet: vad är det du föredrar i Ubuntu Server som du tycker andra distros inte lever upp till?
Förmodligen att han bara vill ha en terminal kan kan öppna sina applikationer och navigera med sina filer?
Citera
2026-04-29, 21:32
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Förmodligen att han bara vill ha en terminal kan kan öppna sina applikationer och navigera med sina filer?

Japp!

Citat:
Ursprungligen postat av Tengu

Stabilare och snabbare. Uppstarten är helt makalöst snabb och proffsig. Har haft en del problem med GNOME Desktop dessutom. Håller man på med pentesting så blir en desktop ofta bara en distraktion. Behöver man det så kan man köra annat distro i KVM hypervisor.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-04-29 kl. 21:35.
Citera
2026-05-04, 21:41
Medlem
bl-gr-ns avatar
Älska!
Lekte med FreeDOS för att kunna spela Doom spelet från 1993
Klantade till det och installerade FreeDOS i EFI partitionen på Linux Mint disken.

På ett par timmar hade laddat ner senaste Linux Mint, gjort en bootbar minneskort med Unetbootin, installerat Linux... och laddat hem alla mina favoritprogram, återställt mitt mediebibliotek i VLC och anpassat Firefox som jag vill ha det plus ordnat Linux Mint till "angenäm styrka och smak".

PS. Ska ta göra ett nytt försök med FreeDOS och Doom en regnig helg DS.
Citera
2026-05-05, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
PS. Ska ta göra ett nytt försök med FreeDOS och Doom en regnig helg DS.

Nån speciell anledning till att inte köra typ UZDoom?
Citera
2026-05-05, 15:05
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nån speciell anledning till att inte köra typ UZDoom?
Har några fler DOS-spel från barndomen och då är FreeDOS mer användbart.
Samt för att lära mig alla dom där DOS kommandon och växlar som jag en gång i tiden kunde flytande.

Har gått emellan med DOSBox och spelar Doom som men behöver forska vidare för få fönstret något litet större. utan att grafiken blir för suddig.
Citera
2026-05-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Har gått emellan med DOSBox och spelar Doom som men behöver forska vidare för få fönstret något litet större. utan att grafiken blir för suddig.

Well, jag misstänker att problemet då kan vara att upplösningen inte finns där på alla grafiska element...
Skulle du köra UZDoom istället, så finns det en hel del mods med högupplöst grafik.
Nu har inte jag provat DOSBox, så jag vet ju inte vad det finns för möjligheter däri.

Men UZDoom är ju i princip en utveckling av ursprungliga programvaran som släpptes fri för ett antal år sen.
UZDoom är ju då en av de fria tolkningarna av det, och uppdaterad för att dra nytta av dagens hårdvara.
Det är ju bara data-filerna som fortfarande inte är fria (som om det är ett bekymmer, liksom).
Doom 1 & 2 och Quake 1 & 2 släppte man ju källkoden till (kanske nån mer), men som sagt, data-delen ingår ju inte.

Offtopic iaf, så ta det som tips bara.
Citera
2026-07-10, 02:57
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeizerSosse
Nu vet jag att jag kommer få mängder med fanboys på mig som alla har "100% felfri upplevelse" i Linux (vilket borde innebära att personerna ifråga tämligen borde vara både blinda och döva)

De som har 100% felfri upplevelse i Linux har rätt, det är de som vet hur man använder Linux.

Nvidia har premium stöd för Linux nu, känns som bara 5 titlar är ospelbara och de har jobbat hårt med kernel-level anticheat men det har förekommit rapporter om fusk i spelet. Valve gjorde ett riktigt bra jobb för proton, man kan spela i princip nästan alla Windows spel på Linux, äldre spel kan behöva konfigureras till DirectX (PROTON_USE_WINED3D=1).

Jag använder Windows bara på min arbetsplats men ser att det finns en stor potential för ersättning till Linux.
Citera
2026-07-10, 14:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
De som har 100% felfri upplevelse i Linux har rätt, det är de som vet hur man använder Linux.

Nvidia har premium stöd för Linux nu, känns som bara 5 titlar är ospelbara och de har jobbat hårt med kernel-level anticheat men det har förekommit rapporter om fusk i spelet. Valve gjorde ett riktigt bra jobb för proton, man kan spela i princip nästan alla Windows spel på Linux, äldre spel kan behöva konfigureras till DirectX (PROTON_USE_WINED3D=1).

Jag använder Windows bara på min arbetsplats men ser att det finns en stor potential för ersättning till Linux.
Snack! Jag är visserligen inte expert, men är inte heller nybörjare. Har kört olika distros sedan 2020. Det kan uppstå fel även om man själv inte ställer till med något, men det är sjukt sällan till skillnad från windows och macos.

Kernel-level anticheat borde förbjudas. De borde hitta något annat sätt att få fast de där äckliga fuskande low-lifesen.

"Jag använder Windows bara på min arbetsplats men ser att det finns en stor potential för ersättning till Linux."

Samma här, på flera olika arbetsplatser, men det gnälldes bara en massa när man föreslog det och vilka förbättringar det skulle innebära så jag skiter i sånt nu.
Citera
2026-07-27, 21:14
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
"Jag använder Windows bara på min arbetsplats men ser att det finns en stor potential för ersättning till Linux."

Samma här, på flera olika arbetsplatser, men det gnälldes bara en massa när man föreslog det och vilka förbättringar det skulle innebära så jag skiter i sånt nu.

Men några myndigheter använt Linux när jag var där och gjorde några ärende. Det var kloka val av dem tyckte jag. Dessutom Frankrike har slopat Windows och bytte ut det till några populära Linux distros.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in