Citat:
Ursprungligen postat av
StoreSvarte
Men varför det då? Om man känner så här för någon så betyder det väl att den man är ihop med inte är rätt för en.
Nej, känslor är flyktiga och hjärnan är en dopamin/fantasi och onani junkie.
En okänd person är något nytt för den och ger hjärnan mycket mera stimulans än något välbekant..
Så att tänka "Men det måste betyda att min partner inte ens är rätt för mig?" det skapar bara en gigantisk och fyjävla ond cirkel.
Det man ska fråga sig själv är en helt annan fråga: Där jag är nu. Är jag lycklig, är jag nöjd, har jag allt?
Och om svaret där är Ja. Då ska man inte använda geleklumpen till hjärna för att spela upp en onanifilm varenda gång någon passerar där som TS gör. Det betyder att hennes hjärna är en fantiserande onanist och att hon är ur kontroll..
Du ska när dessa tankar kommer upp, tämja den tanken igenom att berätta för hjärnan det att "det där är inte relevant."
För att kämpar man emot en tanke med känslor inblandade av skam är det ofta mycket svårare. Men att acceptera att den finns och säga "nejmen det där är ju inte sant". Det gör att det redan där blev löst.
Att kväva den i sin linda kan vara väldigt svårt med så hårda ord. Men däremot "Jaha, och där var den fantasin igen.. Och den är ju inte relevant.."