2026-08-17, 21:46
Medlem
KonungHonungs avatar
Konsensuskulturen kanske? Man vill inte riskera att inte vara överens.
Citera
2026-08-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vi ser ju vad som hände med dom som röstade på SD 2010 och åren framåt.

AV med jobb, blev avsatta från facklig poster, uteslutna av diverse saker och förföljelsen var enorm. Vänstern skulle markera, men mer människor har varje år valt SD. Men många människor fick ett helvete när dom öppet gick ut och rösta SD.

Det gäller nog fortfarande, tyvärr. Sedan är det ju sorgligt att detta partiet behövs. De står för självklarheter som de traditionella partierna löste tidigare (börjar väl iofs bli länge sedan nu...)
Citera
2026-08-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja svenskar är ett fegt folk. Vill väl inte utsätta sig för repressalier/utfrysning.

Mig gör det inget om folk tar avstånd ifrån mig om/när dom får veta vad jag röstar på.

Ju färre folk jag har att göra med desto bättre.

Du kan väl välja att vara för dig själv utan att tvångsmässigt heila?
Citera
2026-08-17, 21:59
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Du kan väl välja att vara för dig själv utan att tvångsmässigt heila?
Heila brukar jag inte göra. Men väljer att vara för mig själv för det mesta. Inte alltid jag får min vilja fram om den saken dock.
Citera
2026-08-17, 22:29
Medlem
Det är vanligt jävla hyfs och svensk sed att man inte pratar politik eller religion med folk man inte känner. Kanske är annorlunda i Turkmenistan eller vart ts nu kommer ifrån men i Sverige vill vi inte att nån dryg arbetskamrat kommer och gräver i vad man röstar på.
Citera
2026-08-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Varför så hemliga om vilka man röstar på i Sverige?

När man frågar arbetskamrater, bekanta, vänner, familj och folk i allmänhet vilka de röstat på får man väldigt ofta svaret "Det är min ensak, det vill jag inte säga, det är hemligt" osv. Det spelar ingen roll om man frågar en förmodad MP, V, S, M, KD, C, L eller SD svaret blir ofta samma.

Vad fan beror det på? Är folk rädda att få stryk, eller bli skrattade åt, eller bli mobbade, eller hamna i diskussion?
Enda gången jag kan ha lite förståelse över det är om man röstar på SD eftersom det anses lite kontroversiellt fortfarande.

Men jämför med USA där folk ör stolta över att vara Demokrater eller Republikaner och gärna står inför TV-kameran med kepsar. t-shirts, flaggor och pins. Likadant i Storbritannien, Frankrike, Tyskland etc.

Men i Sverige är det som det vore livsfarligt att tala om vad man röstar på? Är vi så fega? Hur har det blivit så?

Känner inte igen detta
Alla är öppna som jag känner..
Det är ofta smygrasister eller vänsterfolk som inte vågar stå för vad de gör..
Citera
2026-08-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Det är vanligt jävla hyfs och svensk sed att man inte pratar politik eller religion med folk man inte känner. Kanske är annorlunda i Turkmenistan eller vart ts nu kommer ifrån men i Sverige vill vi inte att nån dryg arbetskamrat kommer och gräver i vad man röstar på.
Turkmenistan? Va fan! Jag är Svensk, nordiskt ursprung, född här och bott hela livet i Sverige. Förolämpa mig inte
Citera
2026-08-17, 22:59
Medlem
Citat:
Turkmenistan? Va fan! Jag är Svensk, nordiskt ursprung, född här och bott hela livet i Sverige. Förolämpa mig inte

Då ber jag om ursäkt. Utgick från att du inte var härifrån eftersom du inte verkar känna till svensk kultur och svenska seder. Jag har iofs träffat på pursvenska Jehovas Vittnen som knappt vet vad en julskinka är så jag kanske inte ska dra för stora växlar.
Citera
2026-08-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Då ber jag om ursäkt. Utgick från att du inte var härifrån eftersom du inte verkar känna till svensk kultur och svenska seder. Jag har iofs träffat på pursvenska Jehovas Vittnen som knappt vet vad en julskinka är så jag kanske inte ska dra för stora växlar.
Jo känner mycket väl till seder och kultur här. Det är väl därför jag undrade över detta.
Citera
2026-08-17, 23:15
Medlem
Citat:
Jo känner mycket väl till seder och kultur här. Det är väl därför jag undrade över detta.

Ok men svaret är att det är ohyfsat att dra upp politik med folk man inte känner så väl.
Citera
2026-08-18, 06:08
Medlem
För att vissa människor inte kan släppa tanken på att andra röstar olika utan ska försöka konformera varandra till ”den goda sidan” av rent egoistiska motiv. ”Jag fick xx att bli vänster allihopa”.

Jag kan ge mig fan på att när kyrkan försökte bredda ut sig i Asien för några hundra år sen att man dödade dem också, det var säkert ett jävla tjat hit och dit på dem också.

Det är precis som veganer också som ska konformera andra till sin sekt. Man nämner att man åt en vegansk rätt i helgen och helt plötsligt så är det otänkbart för den man nämner det för att inte fortsätta i den goda andan.
Citera
2026-08-18, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Hela vitsen med hemliga val är att de är hemliga. Det du röstar på ska bara påverka vem som styr landet, inte något annat i ditt liv.

Det är fegt. Vi ska inte ha hemliga val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in