2026-08-24, 10:54
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Har du varit helt öppen inför de, kring att du röstar nationalistiskt (antar att det är så du röstar eller lutar åt åtminstone)? Har de mest ryckt på axlarna?

Japp. Sen är jag till viss del etnopluralist så de brukar vara glada att jag anser att imperialistiska länder ska hålla sig från andra länder i jakt på råmaterial och buffertzoner.

Västerlänningar har dock problem med det, eftersom deras konsumtionhets är baserat på att andra raser slavar och ser sina naturtillgångar gå till väst.

Jag är också en som blev lurad av Trump och trodde han fortfarande var sin 2016-person.
Citera
2026-08-24, 11:01
Medlem
LKKINGENs avatar
Svårt jämföra med amerikaner för det är så mycket dom är stolta över som bara är ren dynga, bla att dom lever i freedom and democracy.

Men som ett svar på den stora frågan i tråden.
Jag tror inte svenskar har ett behov av att identifiera sig med politisk inriktning.

Idag finns det ingen svensk identitet men när det fanns på den tiden jag växte upp så var det mesta i Sverige byggt på att du var svensk, en del av samhället och att jag, du och den person du var stod för det som var viktigt, något vi helt lämnat bakom oss idag.
Så antagligen är vår rätt att få rösta anonymt ett av de sista sakerna vi kan göra i samhället utan övervakning.
Men var inte orolig, när vi får ett digitalt röst förfarande så kommer varken din röst eller vart den går vara något du kan vara säker på.

Sen samtidigt, skulle en diskussion komma upp så sticker jag inte under stol med att jag röstat på Jimmie de senaste 30 åren pga av invandringen men att jag i detta val lämnat skutan och bestämt mig för AfS eftersom Jimmie inte är relevant längre.
Senast redigerad av LKKINGEN 2026-08-24 kl. 11:03.
Citera
2026-08-24, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Hur vet du att det är så öppet i USA huruvida man röstar på R, D eller annat parti?

I USA så måste man registrera sig för att rösta i nästan alla delstater. Och när man registrerar sig så kan man i 31 delstater deklarera partitillhörighet. I data från april 2026 så har 43% av väljarna i USA angivit partitillhörighet. 39,2 miljoner är republikaner och 45,4 miljoner är demokrater.

https://www.ncsl.org/elections-and-campaigns/access-to-and-use-of-voter-registration-lists

Åtkomst till röstlängder varierar mellan delstaterna. I ett antal stater inklusive New York och DC så kan allmänheten köpa röstlängden med information om partitillhörighet verkar det som.

https://usafacts.org/articles/how-many-voters-have-a-party-affiliation/
Citera
2026-08-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Japp. Sen är jag till viss del etnopluralist så de brukar vara glada att jag anser att imperialistiska länder ska hålla sig från andra länder i jakt på råmaterial och buffertzoner.

Västerlänningar har dock problem med det, eftersom deras konsumtionhets är baserat på att andra raser slavar och ser sina naturtillgångar gå till väst.

Jag är också en som blev lurad av Trump och trodde han fortfarande var sin 2016-person.

Jaha intressant Jag pratar väl sällan politik (eller religion) med andra (men så är jag extremt konflikträdd också) Brukar väl beskriva mig löst som typ national-liberal med tro på en liten stat (sett till kostsam byråkrati etc) och starka frihetliga fundament, men har också länge känt sympati för nationella befrielserörelser (typ Kurdistan, Västsahara) men även diverse europeiska (typ Skottland, Katalonien etc) Behöver inte handla om nationell självständighet, kan lika gärna vara strävan efter autonomi/självstyre

"Mjuk etnopluralism" eller vad man ska kalla det? Det är väl en sorts nationalism som även de (med rötter i tex Afrika kan förstå)

Och japp, samma här! Min inre icke-interventionist lurades av Trump 2016! Idag har jag inget förtroende för honom alls!
Citera
2026-08-27, 21:51
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vad man registrerar sig som är inte samma sak som vad man röstar på och man kan registrera sig om oberoende så din argumentation haltar.
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
I USA så måste man registrera sig för att rösta i nästan alla delstater. Och när man registrerar sig så kan man i 31 delstater deklarera partitillhörighet. I data från april 2026 så har 43% av väljarna i USA angivit partitillhörighet. 39,2 miljoner är republikaner och 45,4 miljoner är demokrater.

https://www.ncsl.org/elections-and-campaigns/access-to-and-use-of-voter-registration-lists

Åtkomst till röstlängder varierar mellan delstaterna. I ett antal stater inklusive New York och DC så kan allmänheten köpa röstlängden med information om partitillhörighet verkar det som.

https://usafacts.org/articles/how-many-voters-have-a-party-affiliation/
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in